שדולת הנשים נגד waze: פונים לגברים בלבד

בארגון הנשים טוענות כי קיים חוסר שוויון במערכת הניווט הקולית של החברה הישראלית, בין האפשרות לפנייה בלשון זכר לזו שבלשון נקבה: "לא רק שיש בכך אפליה, אלא גם שמצב זה מעלה את הסיכון עבור נשים המשתמשות בפונקציה זו בעת הנהיגה"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 15/04/19 16:43 י בניסן התשעט

שדולת הנשים נגד waze: פונים לגברים בלבד
מפלה בין גברים לנשים? אפליקציית waze, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מערכת הניווט הישראלית waze לא מתייחסת בצורה שווה לציבור הנהגים והנהגות, כך טענו היום (ב') בשדולת הנשים, אשר שיגרו לחברה מכתב ובו דרישה להנגיש את הניווט הקולי גם לנשים בדיוק כמו לגברים.

בשדולה ביקשו להתריע על כך שיש הבדל בין הניווט הקולי שפונה לנהגים בלשון זכר, לזה שפונה לנהגות בלשון נקבה.

"אנו פונות אליך", נכתב בפניה למנכ"ל waze, נועם ברדין, כי "לאחר שהתחוור לנו כי במערכת הקריינות של אפליקציית ווייז בעברית, באופציה בה הקריינית פונה אל הנהגת בלשון אישה ('סעי', 'פני', 'המשיכי' וכו') הקרוי "עברית – יעל, לשון נקבה", הקריינית אינה מציינת את שמות הרחובות. אפשרות זו קיימת רק באופציה 'עברית – סיון' הפונה אל הנהגים בלשון זכר בלבד.

בשדולת הנשים טענו כי העובדה שבאופציית מערכת השמע, שמופנית לנהגות שמעוניינות לקבל פניה בלשון נקבה, מצוין רק המרחק לפני כל פניה ללא שם הרחובות או מספר הכביש, עלולה לסכן אותן. לדבריהן, הדבר "מקשה באופן משמעותי על יכולת הניווט של נשים שבוחרות שהמערכת תפנה אליהן בלשונן, ומחייב הסתכלות תכופה על מסך המכשיר הסלולרי, על מנת לוודא שהדרך בה הנהגת בוחרת היא אכן הדרך אליה התכוונה הקריינית". עוד אמרו כי "לא רק שיש בכך אפליה, אלא גם שמצב זה מעלה את הסיכון עבור נשים המשתמשות בפונקציה זו בעת הנהיגה".

מחברת waze טרם נמסרה תגובה