שגריר פולין מתחייב: "לא נאכוף את חוק השואה"

בדיון שהתקיים בוועדת העליה והקליטה הבטיח יאצק חודורוביץ' כי לא יינקט כל צעד לפני שיתקיים דיון עם ישראל. ח"כ מלינובסקי פנתה אליו ואמרה: "אתם יכולים לחוקק את מה שאתם רוצים אבל את ההיסטוריה אף אחד לא יכול לשנות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/02/18 15:20 יא באדר התשעח

שגריר פולין מתחייב: "לא נאכוף את חוק השואה"
הפרלמנט הפולני, צילום: Fotokon / Shutterstock.com

שגריר פולין בישראל התחייב היום (שני) בדיון שהתקיים בכנסת כי ממשלתו לא תאכוף את "חוק השואה" לפני שיתקיים שיג ושיח עם ישראל.

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות קיימה דיון בנושא שימור זיכרון השואה ועסקה בין היתר בחוק הפולני שעבר בפולין ושיטיל עונש מאסר על מי שקשר את העם הפולני לפשעי השואה.

מי שיזם את הדיון היה ח"כ יואל רזבוזוב והשתתפו בו יו"ר הועדה ח"כ אברהם נגוסה, חברי הכנסת עודד פורר, טלי פלוסקוב, קסניה סבטלובה ויוליה מלינובסקי ושגריר פולין בישראל, יאצק חודורוביץ'.

"לא נוכל לשתוק ולא נשתוק נוכח הדברים שקורים בפולין", אמר ח"כ רזבוזוב שטען כי היא "משנה עובדות היסטוריות ומאפשרת חילול מצבות של חיילי הצבא האדום. להיסטוריה אין גרסאות, לא נאפשר את פגיעה בזכר קורבנות השואה ונופלי הקרבות. ואנחנו דורשים התערבות מידית של מדינות העולם".

ח"כ סבטלובה הוסיפה כי "אי אפשר לשכתב את ההיסטוריה באות אחת". על סערת החוק הפולני אמרה כי "מדובר בחוק מסוכן מאוד". ח"כ מלינובסקי שיבחה את "אלה שעזרו והצילו חיי יהודים והיו כאלה", אבל סייגה וציינה שהיו "גם אנשים שהשתתפו ברצח העם היהודי ואין לאף אחד זכות להגיד דבר אחר. בהמשך היא פנתה לשגריר פולין ואמרה: "אתם יכולים לחוקק את מה שאתם רוצים אבל את ההיסטוריה אף אחד לא יכול לשנות".

אנדרטה לזכר נרצחי השואה בפולין

אנדרטה לזכר נרצחי השואה בפוליןצילום: פלאש 90. איזק הררי

נציג הממשל הפולני אמר כי "ישנה התחייבות של משרד המשפטים בפולין כי לא תהייה אכיפה של החוק החדש לפני שתתבצע בחינה מעמיקה של כל מרכיביו, כולל דיון עם הנציגים הישראלים. אנחנו כעת בלב הסערה אבל ישנה הסכמה שמעכשיו נדבר יותר בשקט ושלווה על הנושא. נאמרו יותר מידי מילים".

בתום הדיון קרא יו"ר הוועדה ח"כ נגוסה לממשלת פולין לבטל לאלתר את הליך החקיקה בדבר השואה. בנוסף, קראה הוועדה למשרד החוץ לנקוט בצעדים משמעותיים כנגד כל ניסיון של הכחשת זיכרון השואה ולפעול למען שיתופי פעולה עם המדינות השונות להקמת כוח בינלאומי להתמודדות מול מגמות של הכחשת השואה, אירועי וונדליזם באנדרטאות ומייצגים המציינים את קורבנות מלחמת העולם השנייה ואת זכרם ותרומתם של לוחמי הצבא האדום ולוחמי בעלות הברית שנהרגו בתפקידם במלחמה.

כמו כן קראה הוועדה להרחיב ולהעמיק את הידע בקרב תלמידי ישראל והעולם לנושא חלקן של המדינות השונות במלחמת העולם השנייה, תוך בניית תכנית העשרה לימודית לבני הדור הצעיר שתופץ במדינות השונות, תחילה בקרב הקהילות היהודיות ובשלב השני במערכות החינוך לכלל התלמידים במדינות השונות. בתכנית מבקשת הוועדה לשים דגש על חלקה של פולין במלחמה וכן על תפקידו המשמעותי של הצבא האדום בשחרורה של אירופה מהכיבוש הנאצי.