שגריר ארה"ב דרש להפסיק להשתמש במילה "כיבוש"

ב"כאן" דווח כי דיוויד פרידמן פנה למשרד החוץ האמריקני בבקשה לשנות את היחס כלפי שטחי יהודה ושומרון. בשגרירות טענו: "הדיווח מטעה ומעוות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/12/17 09:16 ט בטבת התשעח

שגריר ארה"ב דרש להפסיק להשתמש במילה "כיבוש"
השגריר פרידמן בזמן נאומו, צילום: פלאש 90. מתי שטרן

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, פנה למשרד החוץ האמריקני ודרש מהם להפסיק להשתמש במונח ״כיבוש״ בכל הנוגע לנוכחות הישראלית בשטחי יהודה ושומרון, כך פורסם אמש (ג') בחדשות "כאן 11". על פי הדיווח, פרידמן טען כי על משרד החוץ האמריקני להשתמש במסמכים רשמיים במונחים ניטרליים יותר, כמו "שטחי הגדה המערבית", במקום "השטחים הכבושים".

פרידמן כינה בעבר את הנוכחות הישראלית בשטחי יהודה ושומרון כ"כיבוש כביכול", וציין כי "ישראל מחזיקה רק ב-2% מהשטחים בגדה המערבית". 

על פי הדיווח, במשרד החוץ האמריקני הביעו התנגדות לבקשתו הישירה של פרידמן ואמרו שמדובר במדיניות ארוכת שנים, וכי הם אינם כפופים לדרישות השגריר. בעקבות לחץ מלמעלה הוסכם כי הנושא יידון בעתיד.

בעבר הוזכרה המילה "כיבוש" פעמים רבות בדו"ח השנתי של משרד החוץ האמריקני על מצב זכויות האדם בעולם, ופרסומו העתידי ייתן מענה לשאלה האם היחס השתנה. על פי הדיווח, גורם רשמי במשרד החוץ האמריקני אמר כי בשלב זה אין כל שינוי במדיניות ארצות הברית כלפי שטחי הגדה המערבית.

משגרירות ארצות הברית בתל אביב נמסר בתגובה כי הדיווח מטעה ומעוות, וכי הנשיא טראמפ מנסה למצוא פתרון שישביע את רצון שני הצדדים.