פרשנות: סמוטריץ' ואריאל נלחמים את המלחמות של מועלם ובן דהן

האם ההצעה לחברי 'תקומה' לרוץ בפריימריז באמת הוגנת? מה פוצץ את המגעים בין תקומה לבית היהודי? ולמה מוטי יוגב צריך להגיד תודה לסמוטריץ'? יוסי בן עטר על שבוע סוער בבית היהודי

חדשות כיפה יוסי בן עטר 29/06/17 18:21 ה בתמוז התשעז

פרשנות: סמוטריץ' ואריאל נלחמים את המלחמות של מועלם ובן דהן
בנט, מועלם וסמוטריץ' ישתתפו בועידת הארץ, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

מלחמות היהודים החמירו השבוע דרמטית 'בזכות' הרפורמים. 

אחרי שביום ראשון הממשלה הקפיאה את 'מתווה הכותל', היא הציתה מחדש את האש בין האיחוד הלאומי לבית היהודי, או נכון יותר לומר הגבירה את הלהבות, שבערו כל העת בחדרי חדרים.

אריאל וסמוטריץ', שזקפו לעצמם נתח מרכזי בהקפאת המתווה, (למרות דעתו של בנט, שהקים את הרחבה הדרומית, ואף זכה שהיא תיקרא 'המרפסת של בנט') החליטו לשתף את הציבור במה שהם מרגישים.

במשך החודשים האחרונים רצים באיחוד הלאומי עם קמפיין שממצב אותם כ'סמן הלאומי, הימני והיהודי' של הקואליציה בכלל והבית היהודי בפרט.

בבית היהודי הסתכלו בחצי השנה האחרונה מהצד על הקמפיין ועיקמו את האף קלות, כשלאורך כל הדרך התנהלו במקביל שיחות בין הצדדים בנוגע להמשך האיחוד בין המפלגות, שיחות שהתחילו להתנהל בעצם כבר מהקמת הממשלה הנוכחית. 

עד לאחרונה, השיחות כבר התחילו להבשיל לכדי הסכמה, אך גורמים בשתי המפלגות טוענים כי מאז שאריאל וסמוטריץ' פצחו בקמפיין - היחסים בין המפלגות ספגו זעזוע.

בבית היהודי כועסים על כך שהמסר שמגיע מכיוון האיחוד הלאומי הוא שבנט כבר לא מכוון למפלגה על בסיס הציונות הדתית ושהוא לא מספיק ימני. מאידך, באיחוד הלאומי פשוט מאשרים את הדברים ומביעים את כעסם על כך שבנט בשיחות סגורות עם עיתונאים מדבר על רצון לגט סופי שיפרק את החיבור בין הסיעות אחת ולתמיד.

המכתב ששלח השבוע מנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך לאיחוד הלאומי, אישר באופן כמעט סופי את דעת המפלגה. המסר ברור, אם אתם רוצים להישאר ביחד – תתמודדו בפריימריז שלנו.

ועכשיו הקורא יגיד לעצמו – נכון, למה מה שעושים שקד, בן דהן ומועלם לא יעשו גם אריאל וסמוטריץ'? על פניו שאלה חכמה, אבל כאן נכנסת לדיון סוגיית המנגנון. 

נחזור חודשיים אחורה, בנט זוכה בפריימריז לראשות הבית היהודי בפער אדיר מול המתחרים. כולם תוהים איך יכול להיות, שלמרות כל הכעס שהופנה אליו ולמרות אחוזי ההצבעה הנמוכים, הוא מביא פער כזה? 

התשובה פשוטה, כיום בנט ואנשיו הם השליטים הבלעדיים של המפלגה, חברי המרכז כיום שייכים לו! בעוד כשנה וחצי יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, עסקני המפלגה וחברי המרכז החזקים כבר מכינים עצמם למאבק, איש איש במועצה ובעיר שלו, בגיבוי מוחלט של בנט. אותם עסקנים - חלקם חברי מרכז, חלקם שולטים באלפי מתפקדים - ומעליהם שולט בנט. המבחן שלהם היה השארתו בראשות המפלגה והם עברו זאת בהצלחה, כעת נדמה שהשליטה של בנט תישאר עוד שנים רבות. הוא ישנה את החוקה מתי שרק ירצה, יקדים את הפריימריז לראשות במועד שנוח לו, ישריין כל מזרחי אינטליגנט שירצה ויכנס את המרכז מתי שיתחשק לו.

ועכשיו, איך מצפים מאורי אריאל למשל להתמודד במנגנון שכולו מנוהל על ידי שר החינוך ואנשיו? מה הסיכוי שבנט, שבאמת לא רוצה את אריאל ברשימה, ייתן למנגנון שלו להכניס את מי ש'מציק לו'?

וכדי להוכיח את הטענות הללו, מעלים באיחוד הלאומי תהייה פשוטה, אם בנט מאמין עד כדי כך בפריימריז, בכוחו בימין ובפתיחת השורות לאנשים מחוץ למגזר - למה הוא לא מתמודד בליכוד?

בינתיים, המו"מ הזה אמנם עוסק בהמשך האיחוד בציונות הדתית, אבל הרבה מעבר לכך הוא מעמיד את המפלגה בצומת דרכים מהותית. האם תוקם מפלגה גדולה על בסיס קטן של ציונות דתית יחד עם דמויות חדשות כדוגמת יועז הנדל וחבריו, או שתישאר מפלגת נישה במתכונת של 80 אחוז ציונות דתית ומעט יעדים חדשים. 

באיחוד הלאומי נלחמים כרגע את המלחמה שלהם, אבל מתחת לפני השטח גם את המלחמה של מוטי יוגב, אלי בן דהן (!) ושולי מועלם, כולם אנשי ציונות דתית מובהקים, שברשימה בסגנון אליו שואף בנט מקומם מתנדנד למדי. כרגע נדמה שהתוצאה נוטה לטובת המנגנון של בנט. נותר לשר החינוך רק לקוות שהתוצאה בקלפי תוכיח את עצמה, בסופו של דבר.

יוסי בן עטר

הכותב הינו מגיש תכניות ברדיו גלי ישראל והכתב הפוליטי של התחנה       צילום: באדיבות המצולם                                                                                       

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן