פרסום ראשון: עתירה לבג"ץ נגד שר הדתות על אי-מינוי רב ספרדי לעיר ראשון לציון

בעתירה שהוגשה לבג"ץ נטען כי למעלה מ-7 שנים לאחר שהרב הקודם נפטר, השר לא ממהר למנות רב חדש, מכיוון שהוא מעוניין "לקדם את הליכי הבחירה רק בערים שבהן היה יכול ל'הבטיח' כי ייבחרו לתפקיד מועמדים המזוהים עם מפלגת ש"ס". המשרד לשירותי דת: "פועלים בכפוף לקריטריונים וסייגים ע"פ חוק"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/07/17 20:08 כה בתמוז התשעז

פרסום ראשון: עתירה לבג"ץ נגד שר הדתות על אי-מינוי רב ספרדי לעיר ראשון לציון
פועל רק בערים המזוהות עם ש"ס? השר אזולאי, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

יותר משבע שנים חלפו מאז שהרב הראשי הספרדי של ראשון לציון הלך לעולמו ומאז לא מונה אף רב תחתיו. לאחד התושבים נמאסה הסחבת בנושא והוא החליט לעתור לבג"ץ נגד המשרד לשירותי דת וכן לארגן עצומה הקוראת לראש העיר לפעול ולקדם את העניין.

"כתושב מסורתי דתי ותיק בעיר", אומר יעקב עזרא, "החלטתי לעשות מעשה. אני בהחלט חושב שהגיע הזמן שאחת הערים הגדולות והמרכזיות בישראל, תמנה רב ראשי ספרדי לקהל גדול שאינו מקבל מענה הלכתי ראוי כבר שנים ארוכות".

מי שכיהן בתפקיד הרב הראשי הספרדי עד למועד פטירתו היה הרב יוסף עזרן. מאז שנפטר ולמרות שהתקבלו שתי החלטות של מועצת העיר שהדגישו את חשיבות קידום הליך הבחירה, הנושא לא מתקדם ואף רב לא מונה כמחליף.

מגיש העתירה. דוד עזרא

מגיש העתירה. יעקב עזרא                                                                             צילום: באדיבות המצולם

 

בעתירה שהוגשה לפני מספר שבועות לבג"ץ על ידי עזרא ובאמצעות פרופסור אביעד הכהן נטען בין היתר כי השר לשירותי דת, דוד אזולאי, לא ממהר לפעול בנושא מאחר וראשון לציון אינה נחשבת לעיר בה יש למפלגת ש"ס דריסת רגל משמעותית.

"כל הפניות הרבות לשר הן של ראש העיר, הן של העותרים, לא נענו עד כה, לא לגופן ולא בכלל", נכתב בעתירה ונטען כי "כמסתבר, השר החדש החליט לנהוג מנהג 'איפה ואיפה' בקידום הליכי בחירת רב עיר, ולקדם את הליכי הבחירה רק באותן ערים שבהן היה יכול ל'הבטיח'  ברמה גבוהה של ודאות כי ייבחרו לתפקיד מועמדים המזוהים עם מפלגתו, מפלגת ש"ס".

בהמשך נכתב כי "למרות הצהרותיו הרמות בדבר הצורך במינוי רבני עיר החל שר הדתות לקדם הליכי בחירה בעיקר וכמעט רק באותם יישובים שבהן הובטח רב מאנשי שלומה של ש"ס או כאלה המזוהים עמה".

בהמשך מובאות דוגמאות למקומות בהם הקפיד השר אזולאי לקדם הליכי בחירת רבנים לעומת ערים ומקומות אחרים, "כך, לדוגמא, החל השר מקדם, ובמרץ רב, הליכי בחירת רב עיר ביישובים קטנטנים דוגמת חריש, נשר, שדרות, גדרה, מבשרת ציון וקריית ביאליק, אך נמנע מקידום הליכי בחירה בערים גדולות פי כמה, לרבות בערי מטרופולין שבהן לא מכהן כלל רב עיר דוגמת חיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, או בערים עתירות תושבים שהרב היחיד שמכהן בהן הגיע לגיל גבורות ואף מעבר לכך, דוגמת תל אביב, חיפה וראשון לציון- העיר הרביעית בגודלה בישראל".

דוגמא מעניינת שהוזכרה בעתירה, הדגישה את הפער הגדול שבין הסחבת בת השבע שנים בבחירת רב ראשי חדש לראשון לציון לעומת יהוד, בה נבחר רב חדש עוד בטרם עבר שבוע מיום פטירת הקודם, "בעיר יהוד, שרבה הרב שלמה טובים זצ"ל, נפטר בליל שבת, ה-19 במאי 2017, עוד טרם תמו ימי ה"שבעה", וכבר ביום ה-25 במאי 2017, חתם השר על "הצורך לבחור רב עיר ביהוד".

יש לציין כי למרות שהעתירה הוגשה גם נגד עיריית ראשון לציון, הובהר בה כי ראש העיר, דב צור, פנה כבר שלוש פעמים לשר אזולאי אך ללא הואיל, "למרות שלל הפניות לא טרח השר עד היום – גם בחלוף כשלוש שנים – לספק ולו מקצת הסבר שיניח את הדעת באשר לחדילתו מהחשת בחירת רב העיר"

 

עזרא עצמו מספר עד כמה חשוב שהמשרד לשירותי דת יפעל במרץ בנושא, "כרגע ישנו רב אשכנזי ראשי בן 86  שפועל ככל יכולתו, אך מנגד מונחים על השולחן צרכים הלכתיים רבים הנוגעים לסוגיות הגיור, כשרות, נישואין ועוד, ובוודאי שישנן סוגיות הלכתיות ומנהגים הנוגעים לקהל הדתי וקהל שומרי המסורת הספרדי המחזיקים במנהגים ומסורות אחרות".

נטולת רב ראשי ספרדי. ראשון לציון

נטולת רב ראשי ספרדי. ראשון לציוןצילום: פלאש 90. נתי שוחט

 

בנוסף לעתירה, למעלה מ-500 תושבי ראשון לציון חתמו השבוע על עצומה הקוראת לראש העיר לפעול מיידית לבחירת רב ראשי ספרדי. "אנחנו החתומים מטה", נכתב בעצומה, "תושבי ראשון לציון הנמנים על כלל גווני הקשת הדתית, מסורתית וחילונית, החפצים ברבנות המקרבת ומאחדת את כלל הציבור, פונים אליך בקריאה נרגשת לפעול על פי סמכותך, בהקדם האפשרי לבחירת רב ספרדי לעיר. המסורת, הדת והתרבות היהודית בעיר ראויים להנהגה רוחנית, מכילה ומכבדת, וכמי שדואג ואמון על צרכי הדת בעירנו, אנו קוראים לך לפעול לקידום הנושא, ופונים אליך בבקשת 'עשה ואל תאחר", ולפעול בהקדם  לבחירת רב ספרדי לעיר".

 

מי שעומד מאחורי העצומה, לצדו של עזרא, הוא יו"ר ועדת דת ומסורת, חבר מועצת העיר אוהד אוזן. לדבריו, "לפני למעלה משנה אושר המהלך לבחירת רב ראשי ספרדי במועצת  העיר, ואני קורא לראש העיר ולשר הדתות לצאת מיד לדרך  ולהתחיל בהקדם את ההליך שבסופו יבחר רב ספרדי. הצורך ברב ספרדי לעיר הוא מהותי וקריטי, ונושאי  הדת  הרבים הקיימים בעיר שמתיימרת להיות  השלישית  בגודלה בישראל לא יכולים להיתלות  על כתפיו, חסונות  ככל  שיהיו של הרב וולפא שליט"א, ויש להוקירו על כך שבמשך  קרוב לעשור הוא נושא בנטל לבד".

בעקבות העתירה דרש בג"צ משר הדתות דוד אזולאי להשיב עד ליום רביעי הבא (26.7), מדוע לא החל ההליך לבחירת רב ספרדי ראשי לעיר. בעיר מקווים כי דרישת השופטים תזרז את ההליך ותביא סוף סוף לסיומו.

מהמשרד לשירותי דת נמסר כי "השר לשירותי דת פועל לקידום בחירת רב עיר שני בראשון לציון, כמו גם בערים נוספות בהן קיימת הצדקה לכך, בכפוף לקריטריונים וסייגים ע"פ חוק".

בעיריית ראשון לציון אמרו כי "העירייה עשתה כל אשר לאל ידה על מנת לקדם את הליך בחירת הרב כפי שהחליטה מועצת העיר. לצערנו, ללא שיתוף פעולה של משרד הדתות, לא ניתן להתקדם".