דרמה פוליטית: גנץ יו"ר הכנסת, כחול לבן מתפרקת

ממשלת אחדות בדרך. בני גנץ נבחר ליו"ר הכנסת, בתמיכת חברי גוש הימין. יש עתיד הגישה בקשה לפירוק מכחול לבן, ממשלת האחדות צפויה לקום בקרוב, גנץ יהיה שני ברוטציה

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/03/20 15:32 א בניסן התשפ

דרמה פוליטית: גנץ יו"ר הכנסת, כחול לבן מתפרקת
יו"ר הכנסת החדש, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בני גנץ הוא יו"ר הכנסת החדש. בהחלטה דרמטית החליט יו"ר כחול לבן להגיש את מועמדותו לתפקיד, לאחר קיום דיון במפלגה שלא זכתה להסכמה מלאה. ההחלטה נעשתה כחלק מהמשא ומתן עם הליכוד לגבי ממשלת חירום רחבה. כדי שמינוי גנץ יתקבל באופן מיידי גוש הימין משך את בקשות הדיבור, היום במליאה, וההצבעה בתוך זמן קצר. 

נתניהו הבטיח לגנץ את תמיכת גוש הימין, כפי שאכן קרה, וגנץ נבחר ברוב של 74 מול 18. יש עתיד, תלם וישראל ביתנו נעדרו מההצבעה.

ההחלטה הזו הולידה משבר בקרב מפלגת כחול לבן. בזמן הדיונים במפלגה מי יהיה המועמד יאיר לפיד התנגד נחרצות למינוי גנץ לתפקיד יו"ר הכנסת. לפיד נשאר החלטי שמאיר כהן ממפלגתו, יש עתיד, הוא יהיה זה שישמש בתפקיד יו"ר הכנסת. אך לאחר שבני גנץ הגיש את מועמדתו, לפיד בזעם הורה לחברי יש עתיד להיעדר מההצבעה שתחל בעוד מספר דקות. גם חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר, ממפלגתו של יעלון תל"מ, יתמכו גם הם במועמדות בני גנץ, וצפויים גם להיכנס לקואליציה.

לא רק לפיד מתנגד למינוי של גנץ, כך גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן שצייץ: "ישראל ביתנו תומכת במאיר כהן כמועמד ליו"ר הכנסת". גם אחמד טיבי הודיע כי "הרשימה המשותפת תצביע נגד, אנחנו לא חלק מהמאמצים לממשלת אחדות". נראה כי ההחלטה של גנץ מובילה את ישראל לממשלת אחדות, אך עלתה לו ביחסים עם גוש השמאל ומתנגדי נתניהו.

מפלגות יש עתיד ותלם הגישו בקשה לפירוק מכחול לבן, כשהן מבקשות להישאר כ"כחול לבן", וסיעתו של גנץ תיקרא "חוסן לישראל".

נכון לעכשיו, המגעים לממשלת אחדות מתקדמים מאוד, והמתווה הנוכחי שבלב הדיונים ההצעה היא ממשלת חירום משותפת למשך חצי שנה, שתעביר את תקציב המדינה ותתמודד עם משבר הקורונה. מי שיעמוד בראשות הממשלה יהיה נתניהו וזה ייחשב לו כחלק זמן מהרוטציה, בעוד שגנץ יהיה יו"ר הכנסת. בנוסף הוחלט כי בכל וועדה יהיה שר ממפלגה אחת ויו"ר ועדה ממפלגה שנייה כך לא יהיה מונופול לאף צד. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן