איילת שקד: "אני לא אוהבת את שיח הקווים האדומים"

שרת הפנים לא מסתירה כי הייתה מעדיפה ממשלת ימין, אך עדיין מאמינה בממשלה שהקימה ושעוד יזכרו אותה לטובה. היא מעדכנת כי מאז שנפל חוק האזרחות היא קיבלה 1,200 פניות מפלשתינים להיכנס למדינה, ופותחת את המחלוקות מול תקווה חדשה

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 26/07/21 15:45 יז באב התשפא

איילת שקד: "אני לא אוהבת את שיח הקווים האדומים"
שרת הפנים איילת שקד באולפן כיפה, צילום: כיפה

ששה שבועות חלפו מהקמת הממשלה, ועדיין נדמה כי ההטרוגניות שלה לא עובדת לטובתה תמיד והיא מתקשה להעביר חוקים. מנגד, בימינה בכלל וראש הממשלה בפרט מציינים כי זו ממשלה טובה, ושהיא כבר הפכה להיות מלכתחילה. שרת המשפטים איילת שקד הגיעה לראיון בחדשות כיפה, והיא איתנה בדעתה כי זו לא ממשלת החלומות שלה. "עדיין הייתי מעדיפה ממשלת ימין, דעתי בנושא לא השתנתה", ומוסיפה הסתייגות, "כשמדובר בין הממשלה הזו או בחירות ודאי שעדיפה הממשלה הזו. זו ממשלה בה ראש הממשלה נותן קרדיט לשרים ולא לוקח אותם לעצמו". 

מדברייך נשמע כי אולי את מעדיפה ממשלת ימין, אך את עדיין מעדיפה את הממשלה הזו מאשר ממשלה עם נתניהו?

"אני עשיתי הכל כדי שתקום ממשלת ימין, משזה לא קרה אני חושבת שבנט הוא ראש ממשלה מעולה. הוא מתנהל טוב מול בנושאי חוץ וביטחון, אנחנו רואים שהוא מגיב בעוצמה מול בלוני תבערה מעזה, וגם דואג לכלכלה ובקרוב נעביר תקציב. כבר אי אפשר היה לגרור את המדינה לעוד בחירות".

שקד ציינה בעבר כי עדיין קיימים עבורה קווים אדומים בהתנהלות מול ממשלת השינוי ויש דברים שהיא לא תוותר עליהם, כמו הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון. היא מודה כי ישנם עוד קווים אדומים אך גם כאן היא מעדיפה לשמור על הסתייגות, "אני לא אוהבת את שיח הקווים האדומים. אנחנו ממשלה שמורכת מימן ומשמאל, אנחנו מסתדרים מעולה, אבל הערכים שלנו אנו נשמור".

חוק האזרחות נפל, עם כמה בקשות מפלשתינים את צריכה להתמודד מאז?

"ההחלטה של האופוזיציה להפיל את החוק ולאפשר אזרוח של 15 אלף פלשתינים ולפתוח את שערי המדינה, זו החלטה חסרת אחריות. עד עכשיו הצטברו כ-1,200 בקשות, חלקן של איחוד משפחות וחלקן של שדרוג מעמד. אני כרגע מגבשת נוהל במשרד הפנים כדי לדעת להתמודד עם הקשות הללו, ולהעביר אותן הליך ביטחוני.  אני מקווה שבחודשים הקרובים נוכל להעביר את החוק מחדש".

כשרה אין לך דרך למנוע את אישור הבקשות?

"יהיה נוהל נוקשה, אבל כדי לדחות את הבקשות צריך חוק, לכן לא סתם חוקקו אותו כי בלעדיו אי אפשר. כשרה יש לי סמכות מנהלית ואני יכולה לעשות הרבה דברים, אבל עדיין דרושה חקיקה".

כזכור החוק נפל אחרי שחבר סיעת ימינה, עמיחי שיקלי, הודיע שיתמוך בו למרות שלא הצטרף לקואליציה. ברגע האמת שיקלי יישר קו עם האופוזיציה והחוק נפל לאחר שהגיעו לתיקו של 59 קולות לכל צד. שקד נדמית כפגועה ביותר מהפרת ההבטחה של שיקלי, והיא מסרבת להתייחס לכל הקשור אליו, גם על השאלה האם יכריזו עליו8 כפורש. "אני לא מעוניינת לדבר על עמיחי שיקלי מאז שהוא הצביע נגד החוק. אנחנו נעשה את מה שצריך לעשות, זה לא יהיה בתקשורת".

המחלוקות מול תקווה חדשה

כאמור, לקואליציה קשה להתמודד כגוש אחד, ולכן החליטו להעביר חוק המאפשר לארבעה חברי כנסת הפורשים ממפלגת האם שלהם להקים סיעה עצמאית. החוק נתפס בעיקר כניסיון להשיג חברי כנסת נוספים לקואליציה, ובתקווה שיחליפו את רע"מ שהיא המכשול המרכזי בהעברת חוקים. שקד מתנגדת להנחה זו אומרת "אין ואנחנו גם לא מחפשים. אנחנו רוצים להרחיב את הקואליציה, 61 קולות בקואליציה זה קשה. ב-2015 הקמנו ממשלת 61 ואחר כך הרחבנו אותה, וזה הדבר הנכון לעשות גם עכשיו, בין אם על ידי חרדים או גורמים אחרים. אין כרגע משוה על הפרק, הייתי שמחה אם החרדים היו מצטרפים".

אך לא רק משברים מול רע"מ יש אלא גם לא פחות מאשר החברה הקרובה ביותר של ימינה בממשלה, תקווה חדשה. יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, מקדם הצעת חוק פרסונלית נגד נתניהו שמטרתה למנוע מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה. שקד בעבר התנגדה לחוק ומדגישה כדעתה בנושא לא השתנתה, "כרגע זה לא על הפרק החוק הזה, צריך להתמקד בהעברת התקציב ורק אחרי שהוא יעבור נשב ונדבר, אך אני לא תומכת בחוק הזה".

ויכוח נוסף מול תקווה חדשה הוא ששרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, מתנגדת לחייב לחסן את מערכת החינוך וזה מגיע זמן קצר לאחר נאום בנט נגד מתנגדי החיסונים

"יש ויכוח על החיסונים בבתי הספר, אני חושבת שכן צריך. כשהיינו קטנים את החיסונים קיבלנו בבית הספר, זה הדבר הנכון. בסופו של דבר אנחנו ננצח את המגיפה אם רוב הציבור יתחסן, דיברתי על כך עם ראשי הרשויות החרדים שם התחלואה נמוכה ולכן שם כדאי מאוד להתחסן ולהתחיל בחיסונים כבר ב-א' אלול בכל הישיבות. ההחלטה בעניין בתי הספר תוכרע בישיבת שרים והחלטת ראש הממשלה".

שקד סבורה כי עדיין מרבית המצביעים עוד תומכים בהם, אך פירוש הדבר עדיין שזו תהיה ימינה קטנה מאוד, כזו שתפקידי שרים בכירים וראשות ממשלה לא יבואו שוב. שקד מודה שקשה לדעת כיצד יתמודדו בעתיד אך מקווה לטוב, "נורא קשה לחזות את העתיד בפוליטיקה הישראלית, אנחנו מתמקדים בהווה ובטווח הארוך הציבור ישפוט אותנו לפי המעשים שלנו". 

שאלה אחרונה: איזה משרד את מעדיפה משפטים או פנים?

"זו דילמה אדירה. אני מאוד נהנית במשרד הפנים, זה משרד הרבה יותר ביצועי ויש בו הרבה דברים טובים שאפשר לעשות".