נתניהו הפך את הרשימה המשותפת ללגיטימית

למרות כל גינויי העבר נגד שיתוף פעולה עם הרשימות הערביות, הרומן בין נתניהו למנסור עבאס בממשלה האחרונה, פרץ את הסכר, וכיום משא ומתן קואליציוני עם מפלגות ערביות לגיטימי בקרב מצביעי השמאל

מאיר כהן מאיר כהן 24/03/21 15:21 יא בניסן התשפא

נתניהו הפך את הרשימה המשותפת ללגיטימית
מנסור עבאס, יו"ר רע"מ, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

נתניהו, הוא קמפיינר בחסד, יודע למצוא את המסרים הנכונים ואת המהלכים האסטרטגיים הנכונים שישאירו אותו רלוונטי בכל מערכת בחירות, גם אם מדובר במערכת בחירות שלישית, רביעית או חמישית, הוא מביא תוצאות מרשימות.  פעם אחר פעם מצליח נתניהו להוביל את הליכוד להישגים היסטריים, במערכת הבחירות הנוכחית הוא אף לקח את הציונות הדתית על הגב שלו והעביר אותה הרחק מעל לאחוז החסימה  - קמפיינר בחסד.

נציגי השמאל והמרכז תפסו את הראש, איך הולך לו כל כך טוב? עד שהבינו שהוא פשוט עובד נכון, אם בשמירה על הגוש, שליטה במסרים, והתכנון האסטרטגי, והשתדלו שלא ליפול למלכודות שהוא טומן להם. אך ללא הועיל. 

אם נלך לבחירות 2019 אז הרשימה המשותפת היתה מוקצית מחמת מיאוס, נתניהו הזהיר כי ממשלה בראשות בני גנץ ויאיר לפיד, תכניס את הרשימה המשותפת לקואליציה או שתיעזר בה מבחוץ, מבחינת הימין בישראל מדובר היה בסדין אדום, לפיד שקיווה לקושש מהימין מעט קולות, נפל למלכודת של נתניהו והכריז גם הוא שלא ישב עם הזועביז, על מנת לשכנע את הציבור בישראל שאין תכנון כזה.

נתניהו סימן וי גדול, 15 מנדטים שיכלו להוריד אותו מכסא ראש הממשלה הפכו ללא רלוונטיים במשא ומתן הקואליציוני, לאחר הנטרול המהיר של גוש המרכז שמאל, מיהר נתניהו לפרק את כחול לבן שנותרה ללא אופציות ממשיות להרכיב ממשלה, הוקמה ממשלת הרוטציה, כחול לבן התפרקה לרסיסים, ומשם הכל היסטוריה.

מאז, נתגלה הרומן הסודי של נתניהו עם מנסור עבאס, רומן שהתבסס על שיתופי פעולה מאחורי הקלעים, אם בהשגת תקציבים, סיוע בהצבעות במליאה, ונסיון לאשר יישובים בלתי חוקיים בנגב. עבאס, בראיונות לכלי התקשורת, לא הכחיש כי נתניהו הוא פרטנר לשיח, וכי כנציג הציבור הערבי הוא מחפש את טובת המגזר ששלח אותו, ולכן הוא מאמין בשותפות על מנת לקדם את המגזר ולא בהסתגרות כפי שהיה עד היום דבר שלא קידם את המגזר, ואף השאיר אותו נחשל.  

הרומן בין עבאס לנתניהו הדליק נורה בשמאל, אם נתניהו יכול לדבר עם הערבים גם אנחנו יכולים. האמירות של לפיד שלא יישב עם המשותפת או יסתייע בהם, השתנו ב-180 מעלות, וקואליציה שהרשימה המשותפת בתוכה נשקלת בכובד ראש.  הרשימה המשותפת הצטרפה לגוש רק לא ביבי ומאז היא מקובלת ומחוזרת בקרב השמאל.

נתניהו שהבין ככל הנראה את גודל הטעות שעשה, חזר בו מהרומן עם מנסור עבאס, והכריז מעל לכל במה אפשרית שלא יישב עם מנסור עבאס וכי מדובר במפלגה לא ציונית שלא תומכת במדינת ישראל כמדינת העם היהודי,. עוד טען נתניהו כי עבאס בעצם מתחרה שלו, וניסה לקחת את קולות הערבים בעצמו כשיצא למסע בחירות בכפרים בנגב, ובערים הערביות שם הרבה לדבר על הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ומדינות ערביות נוספות, כדי להראות שפניו לשלום ולא למלחמה. 

אך את הנעשה אין להשיב. נתניהו ראש מחנה הימין, שהזהיר את עם ישראל מפני חבירה לרשימה המשותפת תומכת הטרור כהגדרתו, נתן את ההכשר לשמאל לנהל עמם משא ומתן קואליציוני על כניסה לממשלה. במידה ותוקם ממשלת שמאל כשהרשימה הערבית המשותפת בתוכה, נתניהו והליכוד יכולים לבוא בטענות אך ורק לעצמם.

מפלגת רע"מ אמנם פיצלה את עצמה מהרשימה המשותפת, עכב חילוקי הדעות בכל הנודע להתקרבות לשלטון במדינת ישראל ובמקרה שלנו נתניהו, והאמירות החריגות של עבאס בדבר שיתוף ונגד הסתגרות, כולל הניסיון להתרחק בכל עיסוק בנושא הפלסטיני, עד כדי שימוש בכינוי מחבלים, כינוי שעבאס חזר בו, אך מלמד על הלך הרוח הפנימי שלו, זאת בשונה מהרשימה המשותפת שנושאת את הדגל הפלסטיני בכל הזדמנות ומרבה לתקוף את ישראל בכל פורום, עצם ההכשר של נתניהו לשאת ולתת עם מפלגה ערבית, פרץ את הסכר וכיום גם הרשימה הערבית המשותפת, שנציגיה קוראים לחיילי צה"ל רוצחים, ותומכת בחרם על ישראל נמצאת מועמדת רלוונטית לכניסה לממשלת לפיד..

כיום עם היוודע תוצאות הבחירות, מחזיק עבאס, ביכולת לתת את המפתחות לניהול המדינה למי שיחפוץ. יאיר לפיד שזיהה את ההזדמנות, וזכר את ההתנכרות הגורפת של נתניהו לעבאס אך לפני כמה ימים, מיהר לדבר איתו במטרה להגיע להסכמות זאת בנוסף להסכמות שיגיע עם הרשימה המשותפת.