דואג לבן גביר? למה נתניהו לא יוצא בקמפיין למגזר הדתי

עד היום נתניהו השקיע בקמפיינים הפונים למצביעים הסרוגים, במערכת הבחירות הנוכחית, המגזר לא בתכניות. נתניהו הבין שאם הוא מעוניין בקואליציה, הוא צריך להיזהר שלא להוריד את הציונות הדתית מתחת לאחוז החסימה, גם אם הרשימה כוללת את איתמר בן גביר

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 05/03/21 10:02 כא באדר התשפא

דואג לבן גביר? למה נתניהו לא יוצא בקמפיין למגזר הדתי
נתניהו ובן גביר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שבועיים וחצי לבחירות, רוב המפלגות כבר נמצאות בעיצומו של קמפיין אינטנסיבי שמכוון לקהל המצביעים הפוטנציאלי שלהן, כשארבע מפלגות מתוכן נלחמות על קולו של המצביע הציוני דתי: הציונות הדתית, ימינה, תקווה חדשה והליכוד. בנוסף למאמץ מינימלי מצד מפלגות נוספות מהשמאל והחרדים שמנסות לקושש קולות בשוליים של המגזר הסרוג, אך המסה העיקרית של המצביעים שם שייכת למפלגות הימין המובהקות.

תופעה ידועה היא, שחודש קודם הבחירות, בליכוד מתחילים בבליץ אגריסיבי בציונות הדתית, כשהכותרת תמיד אותה כותרת "רק ליכוד חזק ימנע ממשלת שמאל", הליכוד אסטרטגית בחרו אז להתעלם מהצורך בגוש ימין חזק, ושאף לליכוד גדול עם 40 מנדטים, כשאת המנדטים הנותרים להרכבת קואליציה הם מתכננים לקבל, מהחרדים וממפלגה ציונית דתית קטנה ולא מזיקה.

משהו קורה במערכת הבחירות הזאת, הקמפיין של הליכוד בקרב הסרוגים לא קיים, אין מודעות בעלוני השבת, אין פרסומים באמצעי התקשורת המגזריים, וכמעט ולא תשמעו מילה רעה על השותפים  הפוטנציאלים של הליכוד להרכבת ממשלה. 

לצורך ההשוואה, במערכת הבחירות הקודמת, הליכוד החליט ללכת על הראש של מפלגות הימין, לשתות בלי לדפוק חשבון. מודעות הקמפיין בעלוני השבת, הציגו בתמונה אחת את נתניהו עם חברי הכנסת הסרוגים בליכוד, ככתובת היחידה לציבור הדתי לאומי, מודעות נוספות הזהירו את הציבור השמרן כי מפלגת עצמה לישראל לא תעבור את אחוז החסימה וכי "הצבעה לעצמה זו הצבעה לשמאל".

לא רק בקמפיינים פרסומיים הליכוד נעדר מהסרוגים, אלא גם בכלי התקשורת המגזריים, בעוד שבמערכות הבחירות הקודמות נתניהו הקפיד להתראיין בכלי התקשורת הדתיים, במערכת הבחירות הנוכחית נתניהו לא נתן ולו ראיון אחד בכלי התקשורת המגזריים בעוד שלשאר הערוצים הוא מתראיין איך לומר, בנדיבות.    

לא מדובר רק בפרסום, במערכת הבחירות הקודמת נתניהו הגיע לכנס עיתון בשבע, כנס ציוני דתי חרד"לי לכל הדעות, ופצח שם בנאום שעולב במנהיגים הפוליטיים של הציונות הדתית, "הציבור הדתי-לאומי יש לו לב ענק ואמונה ענקית, אבל לא תמיד מבין בפוליטיקה".

בנאום חוצב להבות, הזהיר נתניהו מהקמת קואליציה עם בני גנץ וכחול לבן, וקרא לחובשי הכיפות -  "הצביעו מחל", אז, חיזוק גוש הימין לא עמד בראש סדר העדיפויות, למרות ששני הסבבים שקדמו לאותה מערכת בחירות, הוכיחו שחיזוק הגוש הוא הפתרון האולטימטיבי. נתניהו טען, כי קיים חשש שימינה תחבור לקואליציה תחת גנץ, כולנו אגב יודעים איך זה נגמר, מי חבר לגנץ ומי נותרה ללקק את פצעיה באופוזיציה.

טרם הבחירות התראיין נתניהו, גם כאן, באתר כיפה, וחזר על אותם מסרים שלא להצביע לעצמה יהודית מחשש זריקת קולות, ועל ימינה אמר: "אסור לבזבז את הקולות לא על ימינה ולא על בן גביר. ימינה יעברו את אחוז החסימה ויהיו חברים בממשלה שנקים בכל מקרה".

מאז סבב הבחירות ב-2015 נתניהו הוכיח פעם אחר פעם כי עיקר הקולות שהוא יכול לנייד אליו, אלו קולות המצביעים של הציונות הדתית. סרטון "הערבים נוהרים" למשל, לא נועד לנייד את מצביעי העבודה לליכוד, אלא את מצביעי הבית היהודי לליכוד. בנט באותה מערכת בחירות שבפתיחתה עמד בראש מפלגה של 12 מנדטים צנח בארבעה מנדטים, צניחה שהועילה רק לנתניהו שהגדיל את הפער על פני מפלגת העבודה. אם נתניהו לא היה "שותה" את הקולות של בנט, היה נותר עם שני מנדטים יותר מלהרצוג, ועדיין יכול היה להקים קואליציה.

המהלך הליכודי הקבוע בו הוא "שותה בקשית" את המנדטים של בנט ביום הבחירות ממפלגתו של הפך לבדיחה כואבת, גם בארץ נהדרת לפני שבועיים דאגו להזכיר זאת כשדמותו של נתניהו אומרת: "בנט, אני מכיר! זה משקה ששותים לפני הבחירות".

הליכוד מעולם לא ערכו קמפיין ארוך טווח בקרב הציונות הדתית, אך הפעם נראה כי מסרים חלחלו, יש שינוי מפתיע. בסבב הבחירות הנוכחי. הליכוד לא הוציאו ולו מודעה אחת בעלוני השבת, ראש הממשלה דאג שלא להתראיין או להגיע לכנסים של המגזר. שתיקת הליכוד כלפי המגזר הסרוג, היא לא מקרית, הרי אם יש מישהו שמומחה בקמפיינים הוא נתניהו.

בבחירות הללו נתניהו מזהה איום חדש שטרם פגש - מחנה הימין נוטש אותו. בנוסף, נראה כי אחרי רצף של 13 שנים של הפסדים, נראה כי מפלגות המרכז שמאל למדו את הלקח, והפעם הן לא מתכננות להישבר ולהצטרף לקואליציה. לא מן הנמנע שנתניהו הגיע למסקנה, כי האפשרות היחידה שלו להקים קואליציה עוברת דרך בן גביר וסמוטריץ', ולכן עליו לשמור את מעט הנאמנים שנותרו לו קרוב אליו.

נתניהו לא פתח בבליץ המסורתי במגזר כי הוא יודע שהנפגעת העיקרית תהיה מפלגתו של סמוטריץ' המדשדשת על גבול אחוז החסימה. מבחינת נתניהו, להפיל את סמוטריץ' זו לא משימה מסובכת במיוחד, בייחוד לאור העבודה שחבר הרשימה איתמר בן גביר נתפס על ידי רבים מהמגזר כסמן קיצוני.

נתניהו, כל כך חושש לקיומה של המפלגה, שגם הסירוב של סמוטריץ' לחתום על מסמך הנאמנות לנתניהו, עבר בשתיקה מצד הליכוד. נתניהו מייחל לכך שסמוטריץ' יעבור את אחוז החסימה, כך שיוותר לו מאמץ אחד בלבד והוא למצוא את המפלגה או העריק הנכון שירכיבו לו את הקואליציה.

החיבור בין המפלגות החרד"ליות צלח לשמחתו של נתניהו, וכך גם הסיכוי לבזבוז קולות, אמנם החיבור עדיין לא מביא הצלחה ברורה שתביא לנתניהו אוויר לנשימה. קמפיין הבחירות לכנסת ה-24 הוא הקמפיין הכי פחות אנטי לבן גביר, בעיקר מצד נתניהו שרק עד לפני סבב אחד אמר: "הצבעה לבן גביר היא הצבעה לשמאל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן