חוק הגיור הממלכתי: "המחמיר בגיור - מקל בהתבוללות"

מתן כהנא יוצא נגד חוק הגיור הממלכתי של דרעי שנועד לבלום אפשרות של גיורים פרטיים. מנגד סמוטריץ' טוען: "אתה טועה מתן. חוק הגיור הממלכתי שדרעי מקדם, ומעגן את סמכותה ההלכתית העליונה של הרבנות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/20 10:03 כו בסיון התשפ

חוק הגיור הממלכתי: "המחמיר בגיור - מקל בהתבוללות"
חלוקים. כהנא וסמוטריץ', צילום: כיפה

מחלוקת בימינה על חוק הגיור הממלכתי: יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, פנה אל ראש הממשלה במטרה לקדם את חוק הגיור הממלכתי, שיכיר בגיורים של בתי הדין הממלכתיים בלבד. משעות העברת החוק היא שגיורים שיעברו בבתי דין רפורמים וקונסרבטיביים לא יעברו, אך אגם בבתי דין אורתודוקסים פרטיים. בימינה הדעות חלוקות האם יש לתמוך בחוק הגיור, כאשר מתן כהנא מנגד ובצלאל סמוטריץ' תומך.

מתן כהנא סבור שההחמרה בגיור תביא ירידה בכמות המתגיירים ואף תוסיף התבוללות: "דרעי רוצה קיפאון בסוגית הגיור וביטול המתווה של משה ניסים עליו הסכימו גדולי רבני הציונות הדתית: הרב דרוקמן, הרב אריאל, הרב דרורי ועוד למדינת ישראל דרוש חוק גיור ממלכתי, המביא מזור ומוצא לרבים מאזרחי ישראל ולא יחסום את הכניסה ליהדות לאלא אשר חפצים. המחמיר בגיור - מקל בהתבוללות".

חברו למפלגה בצלאל סמוטריץ' חושב בדיוק ההפך: "אתה טועה מתן. חוק הגיור הממלכתי שדרעי מקדם, ומעגן את סמכותה ההלכתית העליונה של הרבנות הראשית בענייני גיור, הוא הדרך היחידה למנוע מבג"ץ לכפות הכרה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים ולפגוע באחדות העם ובזהות היהודית של המדינה". 
עוד הכריז סמוטריץ': "נתמוך בהצעת חוק שתסדיר את המעמד הממלכתי של הגיור כפי הוראתם של רוב רבני ישראל. אפשר וצריך לשפר, להנגיש, ולקרב את המתגיירים בתהליך הגיור מבלי לשפוך את התינוק עם המים ולפרוץ את המסגרת ההלכתית הממלכתית ששומרת על אחדות העם. לא ניתן יד להצעות לרפורמה בגיור הכוללות בתוכן הפקעת הסמכות ההלכתית העליונה בגיור מהרבנות הראשית והכרה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים. זו הדרך הנכונה להתמודד עם ההתבוללות ולחזק את אחדותו של עם ישראל".

חוק הגיור מהווה גם לאבן מחלוקת רצינית בין ש"ס לישראל ביתנו שהביא לא פעם למשברים פוליטיים עוד כשהיו שתי המפלגות בקואליציה. ליברמן אמר על הצעת החוק: "שמענו את אריה דרעי מצהיר  כי הוא מקדם את החוק לפיו יוכר בישראל אך ורק גיור ממלכתי. הצהרה זו באה כהמשך ישיר להתנכלות לציבור העולים מבריה"מ לשעבר ע"י משרד הפנים שדרעי עומד בראשו. ולכן נאמר זאת בקול צלול וברור: אחרי הבחירות הבאות אנו נדאג להקים קואליציה ללא כפייה חרדית".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים' וממייסדי 'גיור כהלכה' התייחס גם הוא להצעת החוק של דרעי ומסר כי "נס קיבוץ הגלויות הישראלי מחייב אותנו למצוא פתרונות לאתגרים שיאפשרו את המשך תחיית עם ישראל בארצו. התעלמות מהבעיה לא תעלים אותה אלא להפך. לכן עלינו לאפשר גיור מכיל מכבד וקשוב - הנסמך על ההלכה, המסורת היהודית ועל גדולי הרבנים בדורנו ומבוסס על הכרה בגיורי רבני ערים ויישובים וראשי ישיבות - ואנו עדים לצמא גדול לזה. צר לנו שיש המבקשים לקבוע בחוק מדיניות בדלנית ומנותקת מהמציאות הארץ ישראלית, הדוחפת החוצה אלפים מאחינו ואחיותנו, ומסרבת לאמץ את כלל האוכלוסיה היהודית באשר היא".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן