"שקד ובנט? 100% שיהיו חיבורים"

בראיון באולפן כיפה, התייחס ח"כ סמוטריץ' לסערת מדינת ההלכה: "לא יודע מה פירוש הביטוי. עשו לי דמוניזציה". לריצה אפשרית עם הימין החדש: "אני הראשון שאוותר כדי שיהיה חיבור". וחושש מריצה עצמאית של שקד ובנט: "זה יהיה בזבוז קולות וחוסר אחריות"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 04/06/19 19:31 א בסיון התשעט

"שקד ובנט? 100% שיהיו חיבורים"
"מוכן לוותר למען החיבורים". סמוטריץ' באולפן כיפה, צילום: כיפה

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ, עמד בימים האחרונים בעין סערה נוספת, לאחר שהתבטא בנוגע לצורך של מדינת ישראל לפעול לפי חוקי התורה. לרגל פתיחת מערכת הבחירות החדשה, הוא התייחס לכך בראיון באולפן חדשות כיפה, כמו גם לדיווחים על מגעים שמקיימים באיחוד מפלגות הימין עם נפתלי בנט ואיילת שקד.

ויתרת על תיק המשפטים?

"לא ויתרנו. הדרישה היתה ונשארה והיא צודקת. עמדנו על כך במהלך הבחירות ובמהלך המשא ומתן".

אתה מבין למה שאלתי. רק הבוקר אמרו בליכוד, לאור הסערה החדשה בעקבות הדברים שאמרת בישיבת מרכז הרב, שבצלאל סמוטריץ יכול לשכוח מתיק המשפטים

"אפשר לחשוב שעד אתמול ביבי רץ אחרי והתחנן שאקח את תיק המשפטים. ראש הממשלה לא רצה לתת לנו את התיק הזה מלכתחילה".

אבל כשראש הממשלה מצייץ בטוויטר: 'מדינת ישראל לא תהיה מדינת הלכה', מה אתה אומר לו בתגובה?

"אני לא יודע מה פירוש הביטוי מדינת הלכה, חוץ מאיזה ביטוי דמוני שמישהו מנסה להפחיד את הציבור הישראלי מכל דבר שמריח טיפה יהדות ותורה. אני לא חושב שמישהו חשב שמחר בבוקר מדינת ישראל תהיה מדינת הלכה. תנוח דעתו. יש לי אכזבה קטנה מראש הממשלה שרץ להתיישר עם קמפיין פופוליסטי שמנסה לעשות לי דמוניזציה. כמי שעובר את זה ויודע כיצד מתלבשים עליו, נדמה לי שהיה אפשר לצפות ממנו לקצת יותר עמוד שדרה ולא לרוץ עם העדר".

מתקפה חסרת תקדים על ליברמן. נתניהו

"לא רצה לתת לי את תיק המשפטים". נתניהוצילום: פלאש 90. הדס פרוש

מה הכוונה שעושים לך דמוניזציה, למה התכוונת כשאמרת שמדינת ישראל צריכה לפעול לפי חוקי התורה אם לא למדינת הלכה?

"מה שהבעתי זו כמיהה ושאיפה של כל אדם מאמין שמתפלל על זה שלוש פעמים ביום. אנחנו לא עם ככל העמים ואנחנו רוצים להתקדם בתהליך הגאולה. שלב תיקון מערכת המשפט הוא שלב משמעותי מאוד בתהליך הזה בדרך למלכות בית דוד ובית המקדש. אלה מונחים שהם גבוהים לציבוריות הישראלית וצריך לתווך אותם, אבל אמרתי אותם בישיבת מרכז הרב ואני שמח על כך. אני אומר לנו כציבור דתי בואו נפסיק לפחד מלדבר דברים גבוהים ולומר את האמיתות שלנו.

"כשאורי אבנרי ז"ל דיבר לפני 41 שנה בפעם הראשונה על מדינה פלסטינית, גם במפלגה שלו תקפו אותו. אבל הוא לא ויתר, חזר פעם אחר פעם על האמירה שלו וכיום זו אקסיומה שהיא הבסיס לכל מדיניות השמאל. גם כשהרב צבי יהודה זעק לפני 52 שנה על שכם וחברון, אף אחד לא פילל ולא שיער לאן נגיע כעבור מספר שנים. גם השיח על הריבונות היה הזוי בתחילת הדרך ובקדנציה האחרונה חברי כנסת נלחמו מי מגיש יותר הצעות חוק להחלת הריבונות. כך גם חוקי התורה שהם אמנם מורכבים יותר, אבל צריך לדעת להסביר אותם וצריך לדבר עליהם".

חלק מהציבור הדתי לאומי לא מאמין או מפחד לדבר על זה?

"הפחד הוא טבעי. אבל אנחנו צריכים להחליט אם אנחנו אנשים מאמינים עם חזון וערכים. אנחנו לא חילונים עם כיפה. לא צריך לדבר על החזון הזה בינינו ולברר אותו ואז להציף אותו החוצה. אני בטוח שגם הגולשים שלכם לא חיים טוב עם סקילה, אבל גם הם לא יודעים שזה לא קיים ושהתורה כמעט לא בנויה על אכיפה, אלא על חינוך לערכים וחינוך למונחי טוב ורע. משפט המפתח הוא לא להיבהל ולא להתרגש מתגובות שלפעמים מונעות משנאה ולעתים מבורות. אם לא נתחיל לדבר על הדברים לא נצליח להתקדם".

מפלגה עם גוף ונשמה. איחוד מפלגות הימין

"מוכן לוותר כמו שוויתרתי לרב רפי" איחוד מפלגות הימיןצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אז בוא נתקדם בראיון, איילת שקד תחזור לבית היהודי-איחוד לאומי?

"אסור בשום פנים ואופן לא לרוץ ביחד. אסור לקחת סיכון קל שבקלים לאבדן קולות כפי שקרה בבחירות הקודמות ובגלל זה אין לנו ממשלת ימין גם בלי ליברמן".

למי אתה מתכוון, לנפתלי ואיילת?

"בוודאי. צריך ללכת עם כולם יחד. אבל אתה מבין שלא מנהלים משא ומתן בתקשורת".

לא מנהלים, אבל גם הרב רפי וגם אתה כבר אמרתם שעל הבכורה אתם לא מוותרים, אז גם אם הם יצטרפו זה יהיה רק למקום השלישי והרביעי?

"אני על הבכורה ויתרתי בפגישה הראשונה עם הרב רפי".

ואתה לא מוכן עוד לוותר?

"להיפך, אני הראשון שאוותר גם עכשיו כדי שהחיבור הזה יקרה. בצלאל סמוטריץ' הוא הדבר הכי פחות חשוב בכל התהליך הזה. מה שחשוב זה הציונות הדתית, הימין ומדינת ישראל. למרות שאדם קרוב אצל עצמו וכולם אוהבים לעטוף את האינטרס האישי באידיאלים,  אני מתחייב לשים בצד כשיקול אחרון את האינטרס האישי".

סמוטריץ בן גביר והרב פרץ

סמוטריץ בן גביר והרב פרץצילום: יחצ

בימים האחרונים עלה לדיון האם החיבור עם עוצמה יהודית בבחירות הקודמות הניב פירות. חבר המפלגה, עו"ד איתמר בן גביר אמר לחדשות כיפה כי הם מוכנים להמשיך לריצה משותפת נוספת עם הבית היהודי-איחוד לאומי, אך התנה זאת ב"תיקונים מסוימים", שיתנו ביטוי לכוח האלקטורלי שהם מייחסים לעצמם. ח"כ סמוטריץ' לא מסכים לדברים.

"לדעתי אפשר בצורה חברית לשבת בחדר ובשלב ראשון להודיע שהחיבור של האיחוד הלאומי, הבית היהודי ועוצמה יהודית ממשיך"י, הוא אמר והדגיש, "יש לנו הסכם טוב שנחתם רק לפני זמן קצר ולא צריך עכשיו מקצה שיפורים ושכל אחד ימקסם את ההישגים שלו. חתמנו על ההסכם הזה אחרי תהליך ארוך וקשה שהמאיס אותנו על הציבור. לכן חייבים להודיע על המשך הריצה המשותפת ואז לפתוח את הדיאלוג עם כל מי שרוצה לשרת את מדינת ישראל והציונות הדתית ואם צריך פשרות וויתורים אז זה מה שנעשה. יש גם חשיבות גדולה לעיתוי החיבור. צריך לעשות את זה כמה שיותר מוקדם ולא להגיע ליום האחרון של הגשת הרשימות כשנוצות שלנו מרוטות והציבור מאס בנו".

אם נגיע סמוך למועד האחרון של הגשת הרשימות, איחוד מפלגות הימין עם 4-5 מנדטים וגם הימין החדש עם מספר דומה, אתה אומר לבנט ושקד: 'יאללה בואו נסגור עניינים'?

"אני בא ואומר שחייבים ללכת יחד. אתה יודע מה? ההימור שלי שזה 100% יקרה, כי כולם מבינים שזה חוסר אחריות מוחלט. אנחנו יכולים להאשים אחד את השני אבל זה לא מעניין את הציבור ובצדק. צריך להיכנס לחדר, לדבר, להתווכח ולצאת ממנו עם בשורה גדולה. בהנחה שהשלם גדול מסך חלקיו, כולם ירוויחו. גם מי שיידחק כמה מקומות אחורה".

עשו טעות?. בנט ושקד

ומה אם ינטשו שוב?. בנט ושקדצילום: יוסי זליגר פלאש 90

ומהצד השני אין לך חשש ששקד ובנט יחזרו וברגע שנתניהו יפנה את הבמה הם יסתערו על הליכוד ושוב ישאירו את הציונות הדתית לבד?

"אתה מעורר שאלה שצריך לבחון אותה. צריך לבדוק מה באמת הכוונות שלהם לעתיד. צריך לעשות תיאום ציפיות. אני אגב לא מרגיש מאוים ולא עושה את החשבון שמי שלצדי הוא חזק מדי שיכול להחליף אותי. להיפך, אני רוצה אנשים חזקים לצדי ואם הם יהיו טובים ממני ויזכו לאמון גדול יותר מהציבור, שיחליפו אותי בשמחה רבה. התפקיד לא רשום על שמי בטאבו".

לסיום הוא שב והדגיש את הצורך, בניגוד לפיצולים בבחירות הקודמות, ליצור חיבורים: "אני מאמין שחייבת להיות ממשלה ציונית דתית מובהקת בכנסת ישראל שתישא את כל הדגלים המיוחדים שלה. אם נפתלי ואיילת יחליטו שהם לא רוצים לשאת את הדגלים האלה, אז אנחנו נישא אותו ועדיין יהיו מספיק סיבות בכל זאת להתחבר כי אסור אסור אסור לבזבז קולות".

צפו בראיון המלא:

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן