עלייה לסבסטיה?! לא היה דבר כזה בכלל

יו"ר ארכיון רכבת ישראל מפתיע ומסביר כי ההגדרה "העלייה לסבסטיה" אינה נכונה כלל, מכיוון ש"העלייה לגוש אמונים נעשתה לתחנת מסעודיה ולא לסבסטיה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/04/15 10:09 כד בניסן התשעה

עלייה לסבסטיה?! לא היה דבר כזה בכלל
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

"תחנת סבסטיה המיתולוגית אינה תחנת סבסטיה, אלא תחנה שנקראת תחנת מסעודיה", מפתיע יו"ר ארכיון רכבת ישראל חן מלינג, ומנפץ בועה מסביב לאחד משיאי ההתיישבות ביהודה ושומרון לאחר מלחמת ששת הימים.

במשך עשרות שנים גדלו עשרות אלפים על 'העלייה לסבסטיה' של חנן פורת, הרב משה לוינגר ואחרים, אך מתברר כי המושג 'העלייה לסבסטיה' כלל אינו נכון, מכיוון שמדובר בתחנה אחרת לחלוטין, גם אם האירוע אכן התקיים באותו המקום. אומנם, אין זה משנה בפועל את העובדה שמדובר באירוע שהתרחש באותה התחנה, אך סביר מאוד להניח כי רוב הציונות הדתית כלל לא מודעת לעובדה שהתחנה אינה כלל תחנת סבסטיה.

השרידים לתחנת סבסטיה האמיתית:

(צילום: אברהם בנימין)

כ-200 משתתפים מכל רחבי הארץ נכחו אתמול (א') בכנס שומרון החמישי שהתקיים תחת הכותרת "השומרון בעת החדשה". הכנס השנתי נערך ביוזמת מרכז סיור ולימוד שומרון הפועל בשיתוף 'אשכולות'- פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית. בכנס נערכו הרצאות מפי טובי החוקרים בשומרון ונידונו בו נושאים מגוונים, בהם בין היתר דיון על סוגיית הרכבת הטורקית בשומרון, פאנל על מנהל הקרקעות בשומרון ועוד.

באחת ההרצאות יו"ר ארכיון רכבת ישראל, חן מלינג הפתיע ואמר: "תחנת סבסטיה המיתולוגית שבה הוקם גוש אמונים אינה תחנת סבסטיה כפי שנהוג לחשוב, אלא זוהי תחנה שנקראת תחנת מסעודיה". הוסיף והסביר "מסעודיה משמע שמחה בערבית".

מלינג: "זוהי טעות היסטורית שנובעת מהעבודה הפשוטה כי באזור גוש אמונים היה אתר ארכיאולוגי שנקרא 'סבסטיה' אך בפועל התחנה המקורית נמצאת כמה קילומטרים דרומית לאזור".

חלקו השני של הכנס כלל שני סיורים על גבי רכבי שטח. הסיור הראשון בהובלת אבי יעקב, רכז הדרכה במרכז סיור ולימוד שומרון נערך בתחנת הרכבת "סבסטיה" (מסעודיה), שם פגשו המשתתפים את בני קצובר מראשי גוש אמונים אשר סיפר על התחלתה ההיסטורית של תנועת גוש אמונים במקום. סיור נוסף יצא עם ד"ר אריה בורנשטיין ליישוב חומש.