סערת הכותל הגיעה גם לבית הלבן

בדו"ח של מזכירות המדינה האמריקנית נכתב על סוגיית מתווה הכותל כי "הממשלה ממשיכה לאכוף את האיסור על תפילה יהודית לא־אורתודוקסית בכותל" וכן על "גודלו של החלק המיועד לנשים הוא פחות ממחצית מהחלק המיועד לגברים". 'נשים למען הכותל' בפניה לרב המקום: "הרחק את נשות הכותל והרפורמים מלהגיע בראש חודש אלול"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/08/17 11:26 ל באב התשעז

סערת הכותל הגיעה גם לבית הלבן
מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון, צילום: צילום מסך מיוטיוב

מתווה הכותל עולה שוב לסדר היום לקראת הדיון בבג"ץ בשבוע הבא והפעם מכיוון הבית הלבן. מחלקת המדינה האמריקנית התייחסה לסערה סביב המתווה בדו"ח השנתי שלה בנושא חופש הדת בעולם, שפורסם בשבוע שעבר .

בפרק שעוסק בישראל נכתב במסמך, עליו חתום מזכיר המדינה רקס טילרסון, כי ממשל טראמפ מודאג מביטול מתווה הכותל על ידי ממשלת ישראל.

"הממשלה ממשיכה לאכוף את האיסור על תפילה יהודית לא־אורתודוקסית בכותל", נכתב על עמדתה של ישראל ובהמשך נטען כי למרות ההבנות בנושא, הממשל הישראלי לא פועל על פיהן, "הממשלה והפעילים הלא־אורתודוקסים הגיעו לפשרה כדי להחיל תפילה שוויונית, רפורמית וקונסרבטיבית ליד הכותל המערבי, אך הממשלה לא יישמה זאת".

על רחבת הנשים במתחם נכתב כי "רב הכותל הגדיר את ההנחיות לשמירה על הדת המחייבות הפרדת נשים וגברים, כאשר גודלו של החלק המיועד לנשים הוא פחות ממחצית מהחלק המיועד לגברים". בדו”ח גם תיארו את האיסור על נשים לקרוא בתורה במקום,"הרשויות המשיכו לאסור על כל אדם להביא ספר תורה פרטי אל תוך רחבת הכותל, ובמקביל נאסר על נשים לגשת לספר תורה ציבורי".

בנוסף דווח על מעצרה של לסלי זאקס, מנכ"לית נשות הכותל, בחשד להפרת הסדר הציבורי. מחלקת המדינה עוד הביעה תמיהה מהחלטת המשטרה שלא לאבטח מתפללים לא־אורתודוקסים: "יהודים חרדים בכותל המשיכו להטריד מילולית את המבקרים והמתפללים היהודים שלא תאמו את המסורת היהודית־אורתודוקסית באופן הלבוש או בהפרדה בין המינים ברחבת הכותל".

עימותים בין חרדים לרפורמים בכותל. למצולמים אין קשר לכתבה

עימותים בין חרדים לרפורמים בכותל. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. הדס פרוש

בתוך כך, פנה היום (שלישי) ארגון 'נשים למען הכותל'  בדרישה לרב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', שיפעל להרחקת נשות הכותל, התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית, שלטענתם מתכננים לעורר פרובוקציה ב-א' אלול שיהיה מחר.

עו״ד הראל ארנון, המייצג את הארגון, שלח גם העתק למפקד מרחב דוד נצ"מ חיים שמואלי, כי "הטקסים שמתכננים לקיים ארגון 'נשות הכותל', התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית ברחבת הכותל בראש חודש אלול - אינם חוקיים".

לטענתו, "טקסיהם הבלתי-חוקיים של ארגונים אלה צפויים לפגוע פגיעה קשה בציבור המתפללות והמתפללים הרחב, העתיד להגיע בהמוניו לכותל לתפילות ראש חודש אלול. תפילת הציבור תיפגע קשות אם יגיעו נציגי הארגונים לקיים את טקסי המחאה שלהם בכותל, טקסים הגוררים התנגדות ציבורית עזה והתערבות משטרתית".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן