סניף בנ"ע ירוחם: ההורים התלוננו באגרסיביות על אפליה עדתית והסניף הושבת ליומיים

הורים בסניף ירוחם התלוננו על אפליה עדתית בשיבוץ המדריכים בסניף, אך רובם קיבלו את ההסברים. זוג הורים איימו על רכז המחוז והקומונרית והסניף הושבת ליומיים. בני עקיבא: "השנה הפעלנו רפורמה משמעותית בשיבוץ מדריכים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/17 17:40 יד באב התשעז

סניף בנ"ע ירוחם: ההורים התלוננו באגרסיביות על אפליה עדתית והסניף הושבת ליומיים
סניף בני עקיבא, צילום: בני עקיבא

בתקופה זו של השנה נכנסים חניכי שבט "אורות" להדרכה בסניפי בני עקיבא בכל הארץ. כמו בשנים קודמות נושא הכניסה להדרכה מעורר הרבה רגשות וכעסים בקרב החניכים וההורים.

ל'כיפה' נודע כי בסניף ירוחם התגלעו חילוקי דעות משמעותיים בנושא בין ההורים לנציגי התנועה. הורים של חניכים שלא נכנסו להדרכה טענו כי בגלל שמשפחתם ממוצא מזרחי, העדיפה הקומונרית לא להכניס אותם להדרכה בסניף. גורם המעורה בנעשה אמר ל'כיפה' כי אלו האשמות שווא ושיקולי הקומונרית היו עניינים ולא נגעו בשום צורה למוצא של המועמדים להדרכה. "בסניף יש יותר חניכים ממוצא אשכנזי", הסביר הגורם, "ולכן באופן טבעי הוכנסו להדרכה יותר חניכים אשכנזים ממזרחיים".

"הורים שדיברו עם הקומונרית באופן אישי ופתרו מולה את הסוגיה ואף נעשו שינויים בהרכב ההדרכה בעקבות כך", מספר הגורם המעורה בנושא בסניף, "אבל היה גם מקרה ספציפי של הורים שפנו ישירות לרכז המחוז ולגורמים קהילתיים בעיר. נראה שהורים אלו היו מאוד אגרסיביים בטענותיהם, כי רכז המחוז והגורמים הקהילתיים החליטו להשבית את פעילות הסניף לכמה ימים לאות מחאה על כך ש"הורים התנהגו שלא לפי כללי המשחק", כך סיפר לכיפה הגורם המעורה בסניף.

עד השנה, היה מקובל בתנועה כי ההחלטה בדבר ההכנסה להדרכה הייתה בידי המדריכים. לאחרונה הועלו טענות מצד הורים וחניכים, כי לצוות ההדרכה יש לעתים שיקולים זרים ויש לבחון מחדש את השיטה. חניכים התאכזבו שלא נכנסו להדרכה, כעסו על המדריכים וניתקו קשר עם הסניף.

בתנועה הוחלט לנקוט בשורת צעדים שישנו את שיטת ההכנסה להדרכה כך שמבחינה חינוכית וערכית, מי שלא זכה להיכנס להדרכה לא יעזוב את הסניף, וגם על מנת למנוע מהחניכים וההורים להתעמת עם המדריכים ישירות. הוחלט כי הקומונריות הן שיחליטו סופית על הכנסה להדרכה, אמנם בשיתוף עם המדריכים, אבל להן יש זכות וטו. מדריך יכול בטופס רשמי להמליץ על חניך, וחניך יכול לערער על ההחלטה לגביו.

בנוסף, הוחלט שיוקמו בכל סניף עוד שני צוותים: צוות נחשון שאחראי על התנדבויות בתוך הסניף ומחוצה לו, וצוות ארגון שיסייע לקומונרית בכל עניין טכני ותחזוקתי בסניף. השיבוץ לצוותים אלו נעשה באותה הדרך כמו השיבוץ לצוות ההדרכה, כאשר המטרה היא שלכל חניך יהיה תפקיד משמעותי בסניף, וגם אם הוא לא מדריך, אין סיבה שיעזוב את הסניף ולא ימשיך לתרום לו. בני עקיבא חילקו חוברות בנושא לקומונריות וערכו ימי עיון והכשרות לקומונריות בנושא.

מתנועת בני עקיבא נמסר בתגובה: "לראשונה מאז היווסדה של תנועת בני עקיבא החלה בקיץ הנוכחי ליישם רפורמה גדולה ומשמעותית שנבנתה במשך שנתים בליווי וועדה ציבורית.בכל נושא תהליך השיבוצים של חניכי השבט החדש  בתפקידים השונים. במסגרתה, בין היתר, נבנה תהליך מוסדר שמובל לראשונה ע"י קומונרית הסניף לקראת תום השנה ולאחר הכרות מעמיקה שלה את החניכים בסניף. ההחלטה מתקבלת לאחר מכוונים של מדריכי השבט ובאמצעות קריטריונים ברורים ואחידים. בנוסף, נבנה מנגנון ערר חדש לבחינת ההחלטות ושינויים במידת הצורך. כמו כן, הוחלט כי השבט החדש ימשיך לפעול עד לתום כיתה יב באמצעות גיוס מדריכים נוספים, כשכל אחד מחברי השבט ישובץ באחד משלושה צוותים.

בהתייחס למקרה סניף ירוחם הגיבו בתנועה ואמרו: "גם בסניף בירוחם החלוקה והשיבוץ נעשו על בסיס מקצועי בלבד וכל שינוי נעשה תוך בחינת טובת הסניף והחניכים. לפני כשלושה שבועות בעקבות איומים חמורים כלפי קומונרית הסניף הוחלט להשעות את פעילות הסניף עד לבירור וטיפול בעניין וזאת כאמירה ערכית שלא איפשרה לתנועה לעבור על כך לסדר היום.

לאחר בירור וליבון הדברים הסניף חזר לאחר יומיים לפעילות סדירה ומלאה".