סמוטריץ' מציע: מתנחלים כבר לא יצטרכו להגיע לבג"ץ

עד היום כל העתירות נגד המועצות ביו"ש חויבו להגיע לבג"ץ. הצעת החוק של בצלאל סמוטריץ' שתאוחד בהמשך עם הצעתה של שרת המשפטים, תפחית באופן משמעותי את המעורבות של בג"ץ בבנעשה בתחומי התכנון והבנייה ביו"ש ותועבר לערכאות אחרות

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/17 17:23 כד בסיון התשעז

סמוטריץ' מציע: מתנחלים כבר לא יצטרכו להגיע לבג"ץ
בית המשפט העליון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היום (יום א') עברה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' שקובעת כי עתירות מנהליות נגד רשויות המדינה ביהודה ושומרון יידונו בבתי המשפט המחוזיים כמו עתירות בתוך תחומי הקו הירוק ולא בבג"ץ. הצעת החוק עשויה להפחית מאוד את מעורבותו של בג"ץ בנעשה ביהודה ושומרון בתחומי התכנון והבנייה ולהעביר את הדיונים למסלול משפטי יותר ופוליטי פחות. ההצעה גם תפחית את העומס בבג"ץ ותוזיל את ההליכים המשפטיים שנדרשים לנהל הרשויות והתושבים ביהודה ושומרון.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "מטרת חקיקת חוק בתי משפט לעניינים מינהליים היתה להוריד את העומס מבית המשפט העליון, להנגיש לאזרח את הטיפול בעניינים מינהליים ולאפשר ערכאת ערעור נוספת. עד היום לא הוחל החוק על החלטות של רשויות האזור ביהודה ושומרון. כתוצאה מכך נוצר עומס של עתירות רבות על בית המשפט העליון, נוצרה אפליה לרעה של תושבי האזור שזכות הגישה שלהם לערכאות נפגעה, הן בכך שהעתירה הראשונה מונגשת להם פחות והן בשל העדרה של ערכאת ערעור בעתירות מינהליות.

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "זהו צעד נוסף בתהליך הנורמליזציה של ההתיישבות ביהודה ושומרון, יעד שהצבנו לעצמנו בתחילת הקדנציה. אין שום סיבה בעולם שתושבי יהודה ושומרון יצטרכו להגיע לבג"ץ על כל דבר. הדיון בבג"ץ הוא גם מורכב ויקר יותר וגם בדרך כלל מוטה לרעת המתיישבים".

ההצעה תעבור ביום רביעי בקריאה טרומית במליאת הכנסת ואז תאוחד עם הצעת חוק ממשלתית שבכוונת שרת המשפטים, איילת שקד לקדם בעניין.