סוהרים לאסיר שהתנגד לחיפוש גופני בעירום: "זה מה שיש ויאללה תוריד את התחתונים"

אסיר שנדרש לעבור שלושה חיפושים בעירום תבע את שב"ס בטענה שעברו על החוק. לבסוף הושגה פשרה בין הצדדים והוא יפוצה ב-8,000 שקלים. 'חוננו': "מקווים שתוצאותיו של פסק הדין תילמדנה להמשך"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/10/17 13:12 כט בתשרי התשעח

סוהרים לאסיר שהתנגד לחיפוש גופני בעירום: "זה מה שיש ויאללה תוריד את התחתונים"
מעצר, צילום: shutterstock

בפשרה שהושגה בין שירות בתי הסוהר לאסיר באחד מבתי הכלא נקבע כי הוא יפוצה ב-8,000 ש"ח בעקבות חיפוש שנערך לו בעירום.

לטענת האסיר, שיוצג על ידי חוננו, השב"ס ערך עליו שלוש פעמים חיפושים בעירום ללא סיבה מוצדקת ומבלי שנחשד בנשיאת חפץ זה או אחר.

החיפוש הראשון בוצע במעבר מבית המעצר לכלא צלמון ולאחר חצי שנה נערך חיפוש דומה בפעם השניה כשנלקח לדיון בבית המשפט העליון. בשני המקרים הוא ניסה למנוע זאת בטענה שהדבר מנוגד לחוק, אך הסוהרים לא שמעו לו וערכו את החיפוש בכל זאת. החיפוש השלישי נערך בזמן ששהה בכלא רימונים וכששוב ניסה להסביר שהדבר לא תקין הוא נענה לטענתו במילים: "זה מה שיש ויאללה תוריד את התחתונים".

יש לציין כי בית המשפט כבר התבטא בעבר, כפי שהובא בכתב התביע, בנושא חיפושים גופניים בעירום על אסירים כאומר כי "בהיעדר בסיס כלשהו לאפשרות שהאסיר יכניס חפצים אסורים אל בית הסוהר, ממילא שעריכת חיפוש חזותי, בעוד האסיר עירום ומופשט מכל בגדיו, אינה מותרת".

עוד נכתב בכתב התביעה, כי בתי המשפט חזרו וקבעו כי חיפושים בעירום מבוצעים בלא סמכות, אך למרות זאת ממשיך שירות בתי הסוהר בחיפושים אלו כדבר שבשגרה, כאשר הסוהרים אינם מודעים או יכולים לקיים את הנהלים החוקיים. בגין כל שלושת החיפושים תבע האסיר סכום כולל של 30,000 ש"ח, אך לבסוף הושגה פשרה בין הצדדים.

עו"ד חיים בלייכר מארגון 'חוננו', שייצג את האסיר בתביעה, אמר כי הם "צופים את פנינו לעתיד. אסרים שאין נגדם חשד שמצריך פגיעה ברמה כזו – אין סיבה לבצע בהם חיפוש מסוג זה ויש לשמור על כבודם. אנו מקווים שתוצאותיו של פסק הדין תילמדנה להמשך".