משבר קואליציוני או שיקול מדיני? חוק ביטול ההתנתקות שוב לא יעלה לאישור הממשלה

הצעת החוק, שאותה ייזמה ח"כ מועלם, לא תעלה כמו הצעות נוספות של הקואליציה. בבית היהודי חוששים שמדובר בתגובה לכך שהם מתנגדים לחוק הצרפתי. בליכוד טוענים כי מדובר ברצון שלא להתעמת עם הבית הלבן

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/10/17 09:05 ט בחשון התשעח

משבר קואליציוני או שיקול מדיני? חוק ביטול ההתנתקות שוב לא יעלה לאישור הממשלה
מקדימים את הבית היהודי. בנט, כץ וקיש בכנסת, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

החוק לביטול ההתנתקות מיישובי צפון השומרון לא צפוי עלות היום (ראשון) לאישור בוועדת השרים לענייני חקיקה. יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן מהליכוד טען כי לא מדובר בתגובה להתנגדות הבית היהודי לחוק הצרפתי אלא ללחצים מצד ממשל טראמפ.

אמש הוחלט כי עד להודעה חדשה לא יקודמו הצעות חוק של חברות הקואליציה. הרקע לדברים היה ההתנגדות של סיעת הבית היהודי לדיון על החוק הצרפתי, מאחר שלטענתה הוא נוגד את ההסכמים הקואליציונים.

במפלגה אמרו אמש כי "מדובר בחוק יסוד שלא יכול להתקדם ללא הסכמה, היה סיכום מפורש שהחוק לא יעלה כרגע. לכן גם מחר החוק לא יעלה להצבעה". אחת מיוזמי החוק, ח"כ שולי מועלם רפאלי אף אמרה כי היא "מצפה מהליכוד ודוד ביטן לא לדחות שוב את ההצבעה מחר על החוק לביטול ההתנתקות מצפון השומרון. החוק יעלה להצבעה. אנחנו לא רוצים להיות חמוצים".

ח"כ ביטן, שנמנה עם תומכיו של חוק ביטול ההתנתקות, טען כאמור כי דחיית קידומו נעשתה על רקע הרצון להימנע מעימות מדיני עם הבית הבלן ולא מעבר לכך.

יש לציין כי חוק נוסף שלא יעלה היום להצבעה בממשלה שייך דווקא לליכוד. לטענת ביטן חוק ירושלים רבתי, שאותו יזמו שר התחבורה ישראל כץ וח"כ יואב קיש, אמור להיות בתיאום עם הממשל האמריקני. השר כץ לא הסכים עם הקביעה הזו ואמר כי "זהו חוק היסטורי שיבטיח את הרוב היהודי בירושלים ויחזק את אחיזתנו בעיר. החוק אינו עוסק בסוגיות מדיניות וחשיבותו בוודאי עולה על כל חישוב פוליטי אלקטורלי של מגזר כזה או אחר- ולכן אין כל סיבה לדחותו".

עוד הוא אמר: "איני מכיר החלטה אחרת, ובכוונתנו לשוחח היום בנושא עם ראש הממשלה. הבטחת הרוב היהודי בירושלים היא משימה היסטורית ועל כולנו לפעול במשותף להגשמתה".