מרכז ליבה מזהיר: "חשש כבד לפגיעה בבנות הדתיות"

לקראת דיון בכנסת בנוגע להקמת ועדה לבחינת מתן פטור גיוס מטעמי דת, פרסם המרכז שורת השגות. "ההרכב, שקובע שאנשי הלכה יהיו מיעוט בו, מופרך מיסודו ועלול ליצור טעויות קשות", נכתב

חדשות כיפה דויד ליבנה 02/01/18 13:35 טו בטבת התשעח

מרכז ליבה מזהיר: "חשש כבד לפגיעה בבנות הדתיות"
צילום: אור תורה סטון

במרכז ליב"ה מזהירים מפני פגיעה קשה בבנות הדתיות ושומרות המסורת, לקראת דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בעניין הרכב הוועדה לבחינת פטור מגיוס מטעמי דת. דיון בנושא היה אמור להתקיים היום (ג'), אך הוא בוטל יחד עם שאר הדיונים בכנסת, בשל התארכות ההצבעות השונות במליאה בליל אמש. הדיון במועדו החדש צפוי להתקיים בשבועיים הקרובים. 

בנייר עמדה שנשלח לחברי הכנסת שישתתפו בדיון, קבלו אנשי המרכז על כך שהרוב בהרכב הוועדה המוצע יהיה של אנשים שלא הוכשרו להבחין בין מיהי דתייה ומי לא.

לדברי המרכז, מכיוון שכדי להשיג פטור מגיוס לצה"ל מצהירות הבנות על דתיותן בפני בית דין רבני, כך גם הבחינה האם הן עומדות בתנאים לפטור צריכה להיות על ידי אנשי הלכה. "הרכב הוועדה, שקובע שאנשי הלכה יהיו מיעוט בו, הוא מופרך מיסודו ועלול ליצור טעויות קשות", נטען בנייר העמדה.

לפי ההרכב המוצע הוועדה תכלול שופט, שני נציגי ציבור ששירתו בתחום ניהול כח האדם בצה"ל בדרגה של רב סרן לפחות, נציג ציבור על פי המלצת הרבנים הראשיים ונציג ציבור שכיהן כרב צבאי.

במרכז ליבה טענו כי "הרכב הוועדה לא משקף את הצורך ההכרחי לבירור הגון שאכן הבת איננה עומדת בתנאי התצהיר עליו חתמה, ויש הכרח לשנות את ההרכב כך שיהיה הגון יותר".

בין היתר קבלו אנשי המרכז על ההצעה לכלול שני נציגי ציבור ששירתו באגף כח האדם, ואמרו: "לא מובן כלל למה נציגי הציבור יהיו דווקא מאכ"א. מה זה מוסיף להם לתחום הכרת הדת של הבת הדתית? ההיגיון מחייב שבמקום אחד מאנשי אכ"א יכהן בוועדה רב צבאי נוסף, על פי המלצת הרבנים הראשיים".

עוד נכתב בנייר העמדה: "מכיוון שעיקרה של הוועדה הוא לקבוע האם הצהרת הבת בדבר אורחות חייה הדתיים הינה אמת או לא, הרי הכרחי שהמרכיב המרכזי בדיון הוא ההתנהלות הדתית של המצהיר/ה. על כן יש לקבוע שלא תתכנס הועדה ללא סמכות הלכתית ראויה, היינו לפי נציגי הרבנות המכהנים בה".

גורם במרכז ליבה מסר לכיפה כי "המרכז מבקש ליצור איזון בהרכב הוועדה ומבקש שהיא תהיה כמה שיותר עניינית. בניגוד למגמה שמבקשת לגייס כמה שיותר בנות, אנחנו מבקשים שהוועדה תדאג לטובת הבנות ותהיה חפה מאינטרסים. המרכז לא מתנגד לעצם הקמת הוועדה, אך סבור שצריכים להיות בו אנשים שמכירים את הדת ואת אוכלוסיית הבנות שמבקשות פטור, שבדרך כלל פונות לשירות לאומי, ולא אנשים שכל מגמתם זה לגייס את הבנות".