מפקדת גדוד: מג"ד או מג"דית?

בצה"ל עדכנו את השפה הצבאית והחליטו כי תפקידים מקצועיים יכונו לפי מין זה שנושא אותם. מעתה ראש מחלקה, מפקדת גדוד או פרקליטה ראשית, תקראנה רמ"חית, מג"דית ופצ"רית

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/10/17 16:07 ג בחשון התשעח

מפקדת גדוד: מג"ד או מג"דית?
מג"ד? מג"דית. מג"דית בצה"ל, צילום: צילום מסך מיוטיוב

השינוי המגדרי שעובר צה"ל בשנים האחרונות החל להשפיע גם על השפה העברית שבתוך הצבא. עלון צבאי חדש שהופץ בימים האחרונים הנחה את החיילים והחיילות כיצד להגות תפקידים שממלאות נשים.

בעיתון הארץ פורסם כי חטיבת התורה וההדרכה, הורתה למשל לכנות קצינה המשמשת כמדריכה ראשית בשם "מד"רית" או אשה שמכהנת בתפקיד ראש מחלקה תיקרא מעתה "רמ"חית".

גם בתפקידי השטח יצטרכו המשרתים להתרגל לשפה החדשה. אשה שמפקדת על גדוד לא תיקרא יותר "מג"ד" אלא "מג"דית" ובמידה וקצינה תפקד בעתיד גם על חטיבה, יקראו לה חיילה "מח"טית". ומה יהיה במידה ובראש המטה הכללי תעמוד אישה? היא ככל הנראה תכונה "רמטכ"לית".

לצד זה בצבא החליטו להשאיר את שמות הדרגות בלשון זכר. את ראש אכ"א לשעבר אורנה ברביאי יש לכנות אלוף המילואים ולא אלופה. ראש תחום עריכה ומינוח במחלקת תורת הלחימה בצה"ל, רס"ן רעות גרוס, התייחסה לשינויים ואמר בכתבה כי "לצהלשון יש חשיבות גדולה, שכן לנושאו משמעות נרחבת בחברה הישראלית, לה צה"ל שותף. על כן, נקבע כי גם בצה"ל, כמו בגופים גדולים אחרים בישראל, יגידו את שם התפקיד בהתאם למין בעל התפקיד".

ענב נגר, עורכת לשון, אמרה ל'כיפה' כי השינוי הסמנטי של הצבא בהחלט במקום, "כיוון שבשפה הצה"לית ראשי התיבות מבוטאים כמילה עצמאית - הצמדת סיומת הנקבה מועילה ומסייעת". נגר ציינה שגם ההבחנה שעשו בצבא בין הגיית שם התפקידים לסוג הדרגות היא נכונה, "כאשר מדובר בדרגה - אין לשנות את הגדרתה כיוון שהיא מכוונת לשני המינים - גבר או אישה יכולים לשמש בדרגת אלוף".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן