מנקים לפסח? כך תמנעו מילדיכם להיפגע

בשבוע שלפני פסח מזנקים מספר אירועי החשיפה לרעלים בכ-25%. משרד הבריאות, ארגון 'בטרם' והמרכז הארצי להרעלות מפרסמים שורת הנחיות שעשויות להציל חיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/18 13:41 ג בניסן התשעח

מנקים לפסח? כך תמנעו מילדיכם להיפגע
ניקיון, צילום: שאטרסטוק

ההכנות לחג הפסח מלוות בניקיונות רבים ובשימוש בחומרי ניקוי שונים. משרד הבריאות בשיתוף המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי ברמב"ם וארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, פרסם השבוע נתונים אודות חשיפת ילדים לחומרים רעילים וסיפק שורת עצות כיצד להימנע מסיכון חיים.

 על פי נתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי רמב"ם: כ – 47% מהחשיפות לרעלים מתרחשות מידי שנה בילדים עד גיל 6. בשנת 2017, בשבוע שלפני חג הפסח הייתה עלייה של כ- 25% בחשיפות לרעלים בקרב כלל האוכלוסייה, ובילדים קטנים עלייה של 26%. 

החשיפות לכימיקלים בשבוע שלפני חג הפסח נגרמות בד"כ מחומרי ניקוי והדברה ביתיים, אקונומיקה, דטרגנטים, גזים מגרים, בסיסים, מסירי אבנית, קוטלי חרקים, חומצות ותזקיקי נפט. התופעה חוזרת על עצמה מדי שנה כשההכנות לפסח בעיצומן, בין היתר מכיוון שזוהי תקופת חופש, הילדים נמצאים בבית ולעתים קרובות ללא השגחה נאותה, הרי שהם מועדים לתאונות בית ובעקר להרעלות.

נקיון לפסח

כיצד ניתן לעבור את ניקיונות פסח בשלום? נקיון לפסחצילום: shutterstock

מנהל המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי רמב"ם, פרופ' ידידיה בנטור, ומנכ"ל ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, אורלי סילבינגר, מנו מספר כללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים אחרים בבית ובתרופות:

- חומרי ניקוי: יש למקם הרחק מטווח השגתם של ילדים - במקום גבוה או נעול. מיד בתום השימוש, יש להקפיד להחזירם למקומם ולסגור את המיכל, זאת כדי למנוע בליעה או שאיפה של חומרים רעילים וכוויות.

- מומלץ לקנות חומרי ניקוי ותרופות באריזות קשות פתיחה לילדים.

- אין לערבב חומרי ניקוי, ובפרט לא חומצות ומלבינים, תערובות כאלו משחררות גזים רעילים ועלולות להיות מסוכנות במקרה של שאיפה.

- יש להקפיד על השארת חומרי הניקוי והתרופות באריזתם המקורית תוך סגירת המיכל. אין לאחסן חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה, גם אם מצויין על הבקבוק "חומר רעיל" - פעוטות אינם יודעים לקרוא.

- אין לאחסן חומרי ניקוי בסמוך למוצרי מזון ולא בכוסות שתייה.

- קריאה קפדנית של הוראות השימוש במוצר לפני השימוש בו  תוך שימת לב מיוחדת לאזהרות עשויות להועיל למבוגרים ולילדים כאחד.

- תרופות שאינן בשימוש או שפג תוקפן, חומרי ניקוי והדברה, צבעים ומדללי צבע שאינם בשימוש יש לסלק מהבית בצורה בטוחה מבלי שלילדים תהיה גישה אליהם.