מנהיג אפריקני בביקור בשומרון: "אין בישראל אפרטהייד"

המועצה האזורית אירחה את הבישוף סקוט מוואנזה מזמביה, שנמצא בקשר עם מיליוני אפריקנים ומחזיק בקשרים בפרלמנט בארצו. "זוהי האדמה שלכם. לאף אחד אין את הזכות להעביר אתכם מכאן", אמר

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/04/18 11:54 טו באייר התשעח

מנהיג אפריקני בביקור בשומרון: "אין בישראל אפרטהייד"
יוסי דגן עם סקוט מוואנזה בביקור בשומרון, צילום: רועי חדי

הבישוף האפריקני סקוט מוואנזה מזמביה הגיע היום (ב') לסיור מיוחד בשומרון, כחלק מפעילות יחידת קשרי החוץ של המועצה האזורית בשיתוף פעולה עם המשרד לעניינים אסטרטגיים.

מוואנזה הוא מנהיג דתי העומד בראש ארגון תפילה גדול בארצו, שנמצא בקשר עם מליוני אפריקנים. הכנסייה שלו היא חלק מרשת כנסיות הפרוסה בחמש מדינות שונות באפריקה, והוא בעל השפעה וקשרים בפרלמנט בזמביה ובפרלמנטים נוספים.

במהלך ביקורו נפגש מוואנזה עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן ועם סגנו דוידי בן ציון, וסייר במפעלים באזור התעשייה ברקן, שם נחשף לדו קיום בין יהודים לערבים, כמו כן הוא סייר ביקב טורא ועל הר כביר, ולבסוף נפגש עם מליאת המועצה האזורית שומרון, בפניהם נשא דברים בזכות ההתיישבות ביו"ש שזיכו אותו במחיאות כפיים סוערות מהנוכחים. 

לאחר שביקר במפעלים באזור התעשייה ברקן אמר מוואנזה דברים ברורים בנוגע לטענות על אפרטהייד בישראל ובשומרון. לדבריו, "מה שראיתי בסיור הזה בשומרון הוכיח לי הלכה למעשה שאין דבר כזה אפרטהייד בישראל, יש הרבה דו קיום, אין אפרטהייד בקהילות שחיות כאן".

הוא הוסיף והתייחס לתנועת ה-BDS והניסיון להחרים את התעשייה ביו"ש, ואמר: "תכנית ה-BDS היא תכנית לא אנושית. היא איננה ראויה מכיוון שכאשר אתה מבקש מאנשים להחרים את התעשייה 
שמספקת לפלסטינים ולישראלים פרנסה, אוכל, מספקת חיים ונותנת פתרון לאנשים מה אתה מנסה לעשות? למה להחרים את היד שמאכילה אותך, למה להחרים משהו שנותן לך פתרון?"

ראש מועצת שומרון שנפגש עם מוואנזה אמר: "יום אחר יום כפשוטו מגיעים לכאן מנהיגים מכל העולם, שרוצים לחזק, שמבקשים להיות חלק מהדבר הגדול שקורה כאן - שיבת עם ישראל לארצו. אנחנו זוכים לראות את חזון הנביאים מתגשם, אנחנו נמשיך לפעול בכדי להביא לכאן מובילי דעת קהל מכל העולם, ולהסביר את ישראל בכלל והשומרון בפרט". 

במהלך המפגש עם חברי מליאת המועצה, מוואנזה הפתיע את הנוכחים כשהתייחס ישירות לנושא ההתיישבות ביו"ש, ואמר: "מה פירוש המושג 'התנחלות'? איך אפשר לדבר על התנחלות לא חוקית באדמה שהיא שלך? עברתי בכביש 60 וההיסטוריה נמצאת שם. אני יודע שזה המקום אליו הגיע אברהם מחרן, זו הדרך אל שכם, אל שילה, אל מזבח יהושע. אז איך אפשר להיות מתנחל באדמה שהיא כבר שלך? זה חסר היגיון".

הוא הוסיף כי "זוהי האדמה שלכם. לאף אחד אין את הזכות להעביר אתכם מכאן. אתם בעליה של האדמה ועליכם להילחם על כך. אנחנו נתמוך בכם ונעמוד לצידכם, כי האדמה הזו שייכת לבנים של אברהם, וה' אמר 'שא נא עיניך וראה מן המקום אשר אתה שם צפנה ונגבה וקדמה וימה. כי את כל הארץ אשר אתה ראה לך אתננה ולזרעך עד עולם'".