מנדלבליט נוזף בדינה זילבר: "חרגת ממרחב ההתבטאות המקובל"

היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט לדינה זילבר, בעקבות התבטאויותיה בוועדת החינוך בנושא חוק האמנות והתרבות של השרה מירי רגב: "סגנון שאינו ראוי ואינו מקובל מפיו של יועץ משפטי בשירות הציבורי"

חדשות כיפה יהונתן קליין 15/11/18 14:33 ז בכסלו התשעט

מנדלבליט נוזף בדינה זילבר: "חרגת ממרחב ההתבטאות המקובל"
אביחי מנדלבליט. נזיפה חריגה, צילום: פלאש 90

אחרי ההשעיה - הגיעה הנזיפה. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נוזף במשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, על התבטאויותיה בוועדת החינוך של הכנסת, שם אמרה תקפה את התנהלות הממשלה ואת החוקים שהממשלה מנסה להעביר, כמו חוק התרבות והאמנות (המכונה בתקשורת 'חוק הנאמנות בתרבות') ואת 'חוק היועמ"שים'. בעקבות דבריה בוועדה הודיעה שרת המשפטים איילת שקד כי זילבר חרגה מתפקידה ולא תייצג יותר את משרד המשפטים בוועדות הכנסת. בהמשך לכך, הודיע היועמ"ש מנדלבליט כי זילבר מושעה מתפקידה עד שיסתיים הבירור בעניינה. 

היום (ה') פרסם מנדלבליט מכתב בן חמישה עמודים המופנה לזילבר, ובו הוא נוזף בה בחריפות על דבריה בוועדה. בין השאר כתב "אני מצפה ממך להיות ערה למשמעות הדברים אותה את מתכננת לשאת בוודאי בנסיבות של דיון בכנסת. אני מצפה ממך לראות את התמונה הרחבה של הדברים ולהעריך כיצד התבטאויות מעין אלה עלולות להיתפס ולמה הן עלולות להוביל".

עוד כתב מנדלבליט, כי "הדברים האמורים (דברי זילבר בוועדה) חורגים באופן ממשי ממרחב ההתבטאות המקובל והראוי של יועצים משפטיים בשירות הציבורי. זהו סגנון שאיננו ראוי ושאיננו מקובל מפיו של יועץ משפטי בשירות הציבורי. והוא יכול להתפרש כחדירה לשדה הפוליטי", מדגיש היועמ"ש.

דינה זילבר. מושעית

דינה זילבר.צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הוא מסכם: "לאור כל הדברים הללו, ולאחר ששקלתי בכובד ראש את כלל הנסיבות, החלטתי להעיר לך בגין ההתבטאות האמורה, אותה אני רואה בחומרה. שכן זו חרגה באופן ממשי ממרחב ההתבטאות המקובל והראוי ליועץ משפטי בשירות הציבורי". 

יש לציין, כי מכתבו של מנדלבליט נשלח לכלל מערכות התקשורת, אך מלבד המכתב צורפה הודעה לעיתונות, בה לא מופיעים כלל דברי הנזיפה החריגים של היועמ"ש בדינה זילבר, אלא רק דבריו בקשר לתמיכתו ביועצים המשפטיים, והבטחה שלו כי ייתן גיבוי לכפופים לו. אין לנו אלא לתהות מה רצה מנדלבליט להדגיש בדבריו ומה רצה שיודגש פחות, בהתחשב בתוכן ההודעה לתקשורת.

המכתב המלא של היועמ"ש מנדלבליט לדינה זילבר:


להורדת הקובץ

כזכור, בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת לפני כשבועיים מתחה דינה זילבר ביקורת חריפה על מדיניות הממשלה, ואמרה בין השאר: "אנחנו משתנים והארץ שינתה את פניה. הימים אינם פשוטים והם מביאים אתם לא רק חוקים חדשים אלא גם מילים חדשות - משילות, נאמנות, התגברות. שיח לעומתי פוצע, מצלק את הרקמה החברתית המשותפת, מסמן ומתייג. מי לנו, מי לצרינו. ואם יש מי שנאמן, אז יש גם מי שבוגד? גיס חמישי? הבו לנו יועמ"שים צייתנים, אמנים מסורסים, תקשורת מרוסנת, עם ממושמע, מחונך, שחשיבתו אחידה"

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שלי יחימוביץ בתגובה לנזיפה של היועמ"ש מנדלבליט בדינה זילבר: "החלטת היועמ"ש בעניין זילבר היא כניעה והתרפסות מוחלטת בפני הדרג הפוליטי ומהווה ההפך ממה שהבטיח, לא לעשות בזילבר משפט שדה, לא להשעות אותה ולא להיכנע לדרג הפוליטי. מדובר בציד מכשפות ובסתימת פיות מהסוג הקיצוני ביותר, במיוחד על רקע העובדה שפקידי ציבור בדרג של זילבר מביעים את דעתם ללא הרף בוועדות ועושים זאת אף באופן חד יותר משעשתה זילבר. מצער לראות את היועמ"ש נגרר אחרי התלהמות של פוליטיקאים". כך ח"כ יחימוביץ.