מדינת ישראל לא מתכוונת להרחיב את התחבורה הציבורית בשבת

בתשובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ, בנושא הפעלת קווי אוטובס ביום המנוחה, אמרה המדינה כי אין בכוונתה לפעול באופן יזום לתגבור מערך התחבורה בשבת מעבר למצב הקיים. נציגי העותרים: "משרד התחבורה מודה שהוא ימשיך להפקיר את כל הציבורים המוחלשים בחברה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/09/17 16:13 יד באלול התשעז

מדינת ישראל לא מתכוונת להרחיב את התחבורה הציבורית בשבת
פיגוע בתקוע, צילום: באדיבות המצלם

מדינת ישראל לא מתכוונת להרחיב את הת מערך התחבורה הציבורית מעבר למצב הקיים. כך עלה מתשובתה היום (שלישי) לבג"ץ בנושא עתירה שהוגשה בנושא.

בעתירה נדרש משרד התחבורה להתייחס לאחת מתקנות התעבורה וליזום לפי הצורך תיגבור של קווי האוטובוסים ביום המנוחה. בפרקליטות ציינו כי מבחינת המדינה אין כל כוונה לפעול בנושא ולאפשר הפעלת קווים נוספים מעבר למצב הנוכחי.

בתקנה המדוברת נכתב בין היתר כי יתכן וקו אוטובוס יקבל רישיון לפעול בשבת במידה והוא "חיוני לדעת הרשות, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית". נציג המדינה בדיון טען כי הדברים נכתבו בעיקר ביחס לקווים שזמן נסיעתם מתחיל סמוך לכניסת השבת ומסתיים מעט אחרי כניסתה או שהפעלתן נעשית סמוך ליציאת השבת.

נציגי העותרים טענו כי בתשובת המדינה לא ניתנה התייחסות לטענתם על כך שיש צורך חיוני בהפעלת לפחות חלק מהקווים ביום המנוחה. "משרד התחבורה", אמרו עורכות הדין מירי נחמיאס-יסף ואורלי ארז-לחובסקי, "מודה שהוא ימשיך להפקיר את כל הציבורים המוחלשים בחברה – בעלי מוגבלויות, חולים, קשישים, חיילים, עולים חדשים, אמהות יחידניות שאין באפשרותם להחזיק רכב – כל אלה ימשיכו להיות כלואים בביתם ביום השבת". 

לטענתן, "שר התחבורה מתכוון להמשיך להפר באופן בוטה את זכותם לכבוד, לשוויון, לחופש תנועה ולחופש מצפון של ציבורים רבים בחברה הישראלית, בעוד הוא מרשה לעצמו לנסוע מדי שבת ברכב השרד הממומן מכספי ציבור. אנו מקוות שבג"ץ יעמיד את שר התחבורה על חובתו לפעול כשטובתם של כלל אזרחי ישראל לנגד עיניו".

בנאמני תורה ועבודה קראו לממשלה לקחת אחריות ולא לגלגל את האחריות לבג"ץ: "אין ספק שמחד יש צורך בתחבורה ציבורית בשבת, ומאידך ניתן ורצוי להסתפק בתחבורה ציבורית מצומצמת במתכונת שבת. חבל שהממשלה ממשיכה לגלגל את הכדור להכרעת בג"ץ במקום לקבל החלטה להסדיר את המרחב הציבורי בשבת באופן רחב לרבות פתרון לסוגיית התחבורה הציבורית בשבת". 

נאמני תו"ע צפו שכמו נושא פתיחת החנויות בת"א גם פה בג"ץ יחליט במקום הציבור: "מה שיקרה הוא שבג"ץ יכריע, בדיוק כמו בסוגיית המרכולים, וחברי הכנסת ימשיכו לצקצק בלשונם ולא לשאת באחריות. אנו קוראים לשר התחבורה ולכל שרי הממשלה להביע תמיכה בחוק השבת ברוח אמנת גביזון-מדן".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן