לראשונה: שיח אינטימי על מיניות בפרהסיה

רבנים ומומחים שונים יערכו לראשונה כנס פומבי במתחם מרכז התחנה בירושלים בו יעסקו בנושאים אשר לרוב נמצאים מתחת לפני השטח. "המיניות מקיפה אותנו וצריך לעסוק בזה בגלוי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/05/15 13:56 כא באייר התשעה

לראשונה: שיח אינטימי על מיניות בפרהסיה
shutterstock, צילום: shutterstock

בעוד שבעבר נושא המיניות בחברה הדתית לאומית נשאר במחשכים, ולא נידון בשום במה אפשרית, נראה שבשנה החולפת הנושא צבר תאוצה פומבית ורבנים רבים עוסקים בנושא.

לאחר פרסום סדרת סרטונים של הרב יוני לביא בנושא חינוך מיני ב'כיפה' נראה כי יש מי שלוקח את העניין למקום הרבה יותר פומבי, ולראשונה יקיימו בציונות הדתית שיח פתוח על מיניות, אינטימיות וגוף במתחם מרכז התחנה בירושלים, אחד ממתחמי התרבות הסואנים ביותר בעיר.

ביום שני הבא יקיימו מרכז יה"ל סדרת מפגשים תחת השם TED in bed סדרת מפגשים בסגנון TED בנושא מיניות אינטימיות וגוף. נושאי השיח יהיו לפחות על פי כותרותיהם פרובוקטיביים ביותר מבחינת הציונות הדתית, כשהרב רפי אוסטרוף ישוחח על "מה באמת משמח גברים ביחסי אישות", מיכל פרינס תשוחח על נושא "לאן נעלמה מיניות האישה", הרב אילעאי עופרן יעביר שיחה בנושא "מין, השפה ונחוץ. על נחיצותה של שפה מינית בריאה", והפסיכולוגית נחמה אבינר קרישנבאום תעביר שיחה בנושא "והגדת לבנך. הורים מדברים מיניות, אינטימיות וגוף".

"הרעיון הוא לייצר שפת ביניים, רכה יותר, שאפשר לדבר עליה", אומרת ל'כיפה' אחת מיוזמות האירוע, מיכל פרינס ממרכז יה"ל. “המיניות מקיפה אותנו, ואנו נוגעים בה בכל מני כיוונים, בעיקר בנושאים השליליים - הטרדות מיניות, גילוי עריות, איסורים הלכתיים שונים ועוד, ואף אחד לא מייצר אלטרנטיבה. האלטרנטיבה החילונית כמובן לא מתאימה לנו ואנחנו מתעלמים קצת מהנושא לפעמים. קיבלנו מתנה מהקב"ה ואנחנו קצת מזלזלים בה".

לדברי פרינס, התכנון הוא שישה מפגשים כשבכל אחד מהמפגשים יהיו ארבע הרצאות קצרות. “יש מילים שלא יאמרו ונושאים שלא יעלו לדיון", מבהירה פרינס. “הכל ייעשה בזהירות. עקרונית קהל היעד הוא דתי, אך מכיוון שמדובר במתחם פתוח וציבורי ייתכן מאוד שאנשים רבנים שלא שייכים למגזר יגיעו. אני מבחינתי אדבר מהמקום הדתי שלי - על מבנה המשפחה הדתי וקשר הנישואין. אני לא מנסה להתחנף לאף אחד".

"אנשים מוכנים לעשות המון דברים אבל לא מוכנים לדבר על זה", אומר הרב רפי אוסטרוף, אף הוא ממרכז יה"ל. “בני זוג יחיו חיי אישות במשך שנים רבות ולא ידברו על מה שהם עושים במיטה כי השיחה קשה יותר מהמעשה עצמו".

"יש מצב אבסורדי בו יש משהו באוויר, אבל אף אחד לא מוכן לדבר על זה. אני לא בטוח שאנשים ידברו על נושאים אישיים בכיכר העיר, במתחם התחנה, וזו לא המטרה. המטרה היא להפוך את הנושא לחלק מהשיח שלנו".

הרב אוסטרוף מביא כדוגמא את הש"ס הבבלי, בו ישנם לא מעט תיאורים ודיונים על אודות דברים הנעשים בחדרי חדרים. “הש"ס אומר לנו שזה חלק מהחיים. הם לא אומרים שיש מסכת שמתאימה לגיל 18 בלבד, אלא רוצים שנדבר על זה".

לדברי פרינס והרב אוסטרוף, הם מודעים לכך שייתכן שתהיה עליהם ביקורת על כך שהם עושים את הכנס בפרהסיה, אך מבהירים שחייבים לעסוק בנושא. “יש לנו חשש מהיום שהקמנו את מרכז יה"ל", אומרת מיכל פרינס. “אנחנו מנסים ללכת בין הטיפות אבל דווקא בפרויקט הזה האירוע תפס תאוצה הרבה יותר משחשבנו. זה מעורר חששות, אבל כנראה שהסיכון נכון ושווה את זה".

"אני תמיד חושש מביקורת אבל גם מזמין ביקורת", אומר הרב אוסטרוף. “אני לא בטוח שאנו חפים מטעויות אבל חייבים לעשות שינוי. אין יותר טוב מלדבר על הדברים האלו מאשר בכיכר העיר. אם נדבר על הנושא בסמינרים סגורים המסר הסמוי הוא שלא מדברים על הנושאים הללו בפועל. אם זוג יראה את הכנס הנוכחי, בכיכר העיר, אולי כשהבעל והאישה יגיעו הביתה הם גם ידברו על הנושא ויטפלו בבעיות. זה שכרנו".