לראשונה: רחפן מתקדם יסייע במניעת חדירת מחבלים

הרחפן, שנתרם על ידי הקרן לידידות, הועלה לאוויר מעל שמי אפרת. כלי הטיס ישמש את כיתת הכוננות באיתור ניסיונות חדירה באופן מיידי, ובזיהוי מיקום מדויק של מחבלים. רחפנים נוספים יועברו בקרוב לעוטף עזה

חדשות כיפה דויד ליבנה 06/05/18 15:44 כא באייר התשעח

לראשונה: רחפן מתקדם יסייע במניעת חדירת מחבלים
הרב אקשטיין ורביבי מטיסים את הרחפן, צילום: הקרן לידידות

רחפן חדשני מסוג מטריס 200 של חברת 3rd Eye עלה היום (א') לאוויר מעל היישוב אפרת, בטקס מיוחד שערכה המועצה. הרחפן ישמש את הקב"ט ואת כיתת הכוננות ביישוב באיתור ניסיונות חדירה באופן מיידי, זיהוי מיקום מדויק של המחבל בכל רגע נתון, תוך שיתוף פעולה מלא עם גורמים צבאיים בשטח. כלי הטיס נתרם למועצה בידי הקרן לידידות בראשות הרב יחיאל אקשטיין.

מטרת השימוש ברחפן היא להשלים את הפער שנוצר מצילומים סטטיים בתוואי הגאוגרפי ההררי המאפיין את האזור, וכן לספק מידע בזמן אמת לכיתת הכוננות היישובית המורכבת מאזרחים, על מנת שאלה יצליחו לגשר מעל פערי הזמן הקיימים כיום מרגע קבלת ההתרעה ועד להגעתם של גורמים צבאיים לשטח.

הרחפן נושא גם אמצעי ראייה תרמיים לשימוש בלילה. זוהי הפעם הראשונה שרחפן ישמש צוותי חירום יישוביים אזרחיים, ובעקבות שביעות רצונם של מועצת אפרת וגורמי הביטחון, הקרן לידידות קיבלה כמה פניות ממועצות נוספות בעוטף עזה ויהודה ושומרון, ותספק רחפנים דומים כבר בשבועות הקרובים למועצה אזורית אשכול, העיר שדרות ומקומות נוספים.

הרעיון להכנסתו של הרחפן לפעילות באפרת עלה על רק תקרית חדירה שאירעה ביישוב לפני כשנה וחצי. ביום שישי בערב, ה-23 בדצמבר 2016, חדר אל היישוב מחבל, ככל הנראה מאחד הכפרים באזור, ודקר את אחד מתושבי אפרת באורח בינוני. המחבל עצמו לא נתפס מעולם.

תחושת חוסר האונים של כיתת הכוננות והקב"ט, כמו גם תחושת הפחד אצל התושבים שנאלצו להסתגר בבתיהם כמה שעות, הובילו את הגורמים הרלוונטיים לנסות ולחשוב על פתרון שיקטין את זמן התגובה ויגביר את הראות בשטח.

"הקרן לידידות פועלת בשלושה תחומים לרווחת מדינת ישראל", סיפר הרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות. "בתחום העלייה, בתחום הרווחה ובתחום הביטחון. מרגע שקיבלנו את הבקשה הזו גייסנו את הסכום הדרוש וקידמנו את הפרויקט בכל הכוח.

"כעת, משהושלם המאמץ להטמיע את השימוש ברחפן במסגרת אבטחת היישוב אפרת, אנו מתחייבים להעניק רחפנים מסוג זה לכל היישובים הנזקקים לשיפור האבטחה שיפנו אלינו. ביטחון אזרחי מדינת ישראל הוא אחד התחומים החשובים בפעילות שלנו ואנו בטוחים שהרחפן יעזור לתושבים ויגביר את ביטחונם האישי באופן משמעותי".

היישוב אפרת נמצא בגוש עציון, דרומית לירושלים והינו היישוב הגדול ביותר באזור. המועצה המקומית ביישוב היא מועצת אפרת בראשות עודד רביבי ולרוב היישוב נהנה מיחסים טובים עם שכניו הפלסטינים.

לדברי ראש המועצה, עודד רביבי, "בשנתיים האחרונות חלה תפנית ביטחונית חדה ואנו מזהים ניסיון חדירה ליישוב אחת לחודש-חודש וחצי. שתי חדירות שהיו לפני כשנתיים הובילו את כיתת הכוננות שלנו לנסות לחשוב על פתרון אחר. לקח זמן עד שהצלחנו למצוא רעיון וכן מימון אבל היום, בזכות הקרן לידידות, אנחנו משיקים את הרחפן, בתקווה שלא נזדקק לו". 

הרב אקשטיין מטיס את הרחפן

הרב אקשטיין מטיס את הרחפןצילום: הקרן לידידות

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן