לפחות בינתיים: בית העלמין האזורי ימשיך לשרת את תושבי בנימין

מחלוקת על הוצאות הפיתוח והאחזקה, הביאה לסירובה של עיריית מעלה אדומים לקבור תושבים מהמועצה האזורית בשטחה. ראשי שתי הרשויות לפגישה דחופה במשרד לשירותי דת, שם הושג מתווה לפתרון המשבר

חדשות כיפה דויד ליבנה 03/01/18 17:12 טז בטבת התשעח

לפחות בינתיים: בית העלמין האזורי ימשיך לשרת את תושבי בנימין
ארכיון. בית עלמין, צילום: פלאש 90. דוד כהן

בית העלמין במישור אדומים ימשיך לשרת את תושבי מטה בנימין, לפחות בינתיים. בפגישה שנערכה השבוע בין גורמים בעיריית מעלה אדומים לגורמים במועצה האזורית, יושרו ההדורים בין הצדדים וסוכם על מתווה לפתרון המחלוקת סביב הקבורה במקום.

כזכור, תושבים במטה בנימין טענו לאחרונה כי בעת שביקשו לקבור את יקיריהם בבית העלמין, שמוגדר כבית עלמין אזורי, הם נתקלו בסירוב מצד גורמים בעיריית מעלה אדומים, שהתנגדו לאפשר להם לעשות זאת. יצוין כי סירובה של עיריית מעלה אדומים מנוגדת להסכם שנחתם עם הביטוח הלאומי בעניין הקבורה בבית העלמין.

מקרה שכזה קרה לפני שבועיים, אז נפטרה תושבת היישוב אדם ומשפחתה ביקשה לקבור אותה בבית העלמין האמור. לטענת המשפחה, היא נתקלה בסירוב, ולכן הגופה הוחזקה בבית החולים במשך שעות ופרסום מועדי ההלוויה והשבעה התעכב. רק בהתערבות ראש המועצה והמנכ"לים של משרדי הפנים והדתות קיבלה המשפחה אישור לקבור את האישה במישור אדומים.

בעקבות מקרה נוסף שאירע בשבוע שעבר, שבו נתקלה משפחה אחרת מאדם בסירוב מצד עיריית מעלה אדומים, החליטו במשרד לשירותי דת להזמין את הצדדים המעורבים לפגישה דחופה בנושא. בפגישה שהתקיימה ביום ראשון האחרון נכחו בין היתר מנכ"ל המשרד עודד פלוס, ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל, ראש מועצת בנימין אבי רואה וראש אגף הקבורה במשרד יצחק ישי.

במהלך הפגישה העלו אנשי עיריית מעלה אדומים טענות, לפיהן על מועצת בנימין להשתתף בעלויות הבנייה הגבוהות של פיתוח ואחזקת בית העלמין, וכי הם לא צריכים לפתח שטח לקבורה עבור מועצה אחרת.

פלוס אמר כי הוא מבין את טענותיהם, אך הבהיר כי עליהם לכבד את ההסכם שעליו חתמו. לדבריו, המצב שנוצר לא יכול להמשיך ויש לעשות מעשה כדי שכבוד המתים לא יחולל. הוא הוסיף כי המשרד מוכן לערוך שינויים כך שבמעלה אדומים לא יצטרכו לממן את כל עלויות הפיתוח.

במסגרת הדיון בין הצדדים הוסכם כי בחודשים קרובים מעלה עיריית מעלה אדומים תאפשר לנפטרים ממטה בנימין להיקבר בשטחה, בכפוף לכך שהמועצה האזורית תשתתף בהוצאות הישירות של פיתוח חלקת קבורה. הסכומים ייקבעו בקרוב בישיבה שתיערך יחד עם כלכלנים.

כמו כן, עלו כמה רעיונות לפתרון המשבר בטווח הארוך. בין היתר הוצע להקצות חלקה בשטח בית העלמין במישור אדומים שיהיה מיועד לתושבי מטה בנימין, ועל פיתוחו תהיה אמונה המועצה האזורית. עוד הוצע להקים בית עלמין אזורי אחר שישרת את תושבי המועצה. בחודשים הקרובים יתקיים מו"מ בנושא בין הצדדים כדי להביא לפתרון בר קיימא.

מנהל אגף הקבורה במשרד לשירותי דת, יצחק ישי, אמר לכיפה כי "מדובר בהתקדמות רצינית לקראת סיום המשבר. כולם הראו בגרות ורצינות. מנכ"ל המשרד עמד על כך שיינתן שירות טוב לאזרחים, ובני כשריאל ואבי רואה גילו אחריות. כולם נרתמו למשימה כדי שיהיה פתרון טוב לכולם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן