למרות התנגדות ארדן: חוק ההמלצות אושר בועדת השרים

החוק יאסור על המשטרה לפרסם את המלצתה לאחר שחקרה נבחר ציבור. בעקבות התנגדות השר לביטחון הפנים, הנוסח שונה כך שהאיסור יחול רק על הפרסום לציבור ולא על העברת הממצאים לפרקליטות

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/11/17 13:44 טז בחשון התשעח

למרות התנגדות ארדן: חוק ההמלצות אושר בועדת השרים
תומך בראש הממשלה? ארדן, נתניהו ואלשיך, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

למרות לא מעט התנגדויות, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את "חוק ההמלצות" בכפוף להסכמות שיושגו בעתיד בים שרת המשפטים לשר לביטחון הפנים.

החוק צפוי לעבור ריכוך ויועבר לדיון ואישור נוסף בועדה לפנישיעלה לקריאה ראשונה. הסעיף שעתיד להשתנות הוא שהמשטר כן תוכל לאחר שחקרה נבחר ציבור להעביר את המלצתה לפרקליטות, אך היא לא תוכל לפרסמה בציבור.

הצעת החוק זכתה מוקדם יותר היום לביקורת מצד השר לביטחון הפנים גלעד ארדן שטען כי הוא יתנגד לנוסח המקורי שהוצע, זאת מאחר ולטענתו מדובר בפגיעה במהותה של עבודת המשטרה, "איסור כזה מנוגד למהות עבודת המשטרה והחוקרים ויש להתנגד לו. אין דרך לסיים חקירת תיק ולהעבירו להחלטת הפרקליטות מבלי שהחוקרים יצרפו אליו את עמדתם המקצועית והערכתם לגבי הראיות שנאספו על ידם".

מי שגם התנגד להצעת החוק הוא פרקליט המדינה שי ניצן שאמר כי הוא "לא רואה תועלת בסתימת פיות למשטרה", וכי "כדי להבין את התיק יותר טוב. החוקרים היו מעורבים ואני רוצה לשמוע אותם. יש משמעות חשובה להמלצות". לדבריו, "כתב אישום מוגש כשיש תשתית ראייתית ושיש עניין לציבור. הנוהל הוא שהמשטרה אומרת רק אם יש תשתית ראייתית. כמעט תמיד שהמשטרה ממליצה לגנוז אז גונזים ואם לא תהיה המלצה הפרקליט המלווה יצטרך לקרוא ביסודיות. זו תהיה פגיעה בעבודת המשטרה ועבודת הפרקליטות".