למרות החלטת הרמטכ"ל, צה"ל מתקשר עם מכון חיצוני

רא"ל איזנקוט החליט לפני יותר משנה להפסיק את העסקתם של גופים חיצוניים בנושאי חינוך וחברה. למרות זאת מכון מנדל המשיך להעביר תכניות הכשרה לקצינים וכך מתוכנן גם בשנת 2018. דו"צ: "פיילוט בלבד שיבחן בהמשך"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/12/17 10:02 ט בטבת התשעח

למרות החלטת הרמטכ"ל, צה"ל מתקשר עם מכון חיצוני
הרמטכ"ל גדי איזנקוט, צילום: פלאש 90

למרות החלטת הרמטכ"ל שלא להתקשר עם מכונים חיצוניים בנושא סדנאות והכשרות קצינים, צה"ל המשיך הפקיד תכנית חינוך ומנהיגות בידי 'מכון מנדל' והוא אף מתכנן לעשות זאת בשנת 2018.

לפני מעט יותר משנה, לאור הביקורת הציבורית בנושא המכונים החיצוניים שניהלו את תכניות החינוך של הצבא, החליט רא"ל איזנקוט להפסיק את ההתקשרות עם כל מכון חיצוני, זאת כדי להרחיק את הצבא מכל ויכוח פוליטי כזה או אחר.

ב'ישראל היום' פורסם הבוקר (ד') כי חצי שנה לאחר הנחיית הרמטכ"ל, חיל החינוך המשיך לקיים קשר עם מכון מנדל למנהיגות ובימים אלה מתנהלים מגעים לקראת השנה הבאה.

יש לציין כי מזה למעלה מעשור המכון מפעיל תכנית "למנהיגות חינוכית בצה"ל", שמועברת בין היתר לחניכי המכללה לפיקוד טקטי. הנושאים שאותם מעבירים מרצי המכון לקצינים נוגעים לענייני חברה ומדינה.

למצולמים אין קשר לכתבה. חיילים בהרצאה

למצולמים אין קשר לכתבה. חיילים בהרצאהצילום: דובר צה"ל

ארגון 'לביא' שיגר על כך מכתב לרמטכ"ל בו נטען שיש להם חשד כי החלטה להתקשר עם המכון נעשה שלא על פי כללי המינהל התקין. לטענת הארגון, המכון פועל בצבא ללא קיום מכרז ובנוסף הם ציינו כי העמותות הקשורות אליו "עוסקות באופן עקבי במיזמים המצויים בליבן של מחלוקות עומק בציבור הישראלי, ועמדתן בנושאים רבים משקפת תפיסה פוליטית השנויה במחלוקת ציבורית".

ב'לביא' הוסיפו לטעון כי צה"ל לא בחן את הנושא לעומק, "נכונותו של מכון מנדל לממן את חינוך קציני צה"ל איננה מהווה גורם לפטור ממכרז בתוכנית החינוכית, אלא צריכה להיבחן במשנה זהירות תוך שימת לב להתקשרויות עסקיות אחרות של מכון מנדל וצה"ל בסכומי עתק שגם הן נעשות בפטור ממכרז".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "התוכנית במסגרת המכללה לפיקוד טקטי הינה חלק מההכשרה ומתקיימת אחת לשלושה שבועות. נדגיש כי התוכנית מוגדרת כפיילוט בלבד ותיבחן במהלך שנת 2018".

"המכללה לפיקוד טקטי (מלט"ק)", המשיכו בדובר צה"ל, "היא מוסד המשלב בין לימודים צבאיים ללימודים אזרחיים־אקדמיים. חניכי המכללה לפיקוד טקטי ומפקדיהם לומדים במסגרת הכשרתם יומיים בשבוע לימודים לתואר ראשון באוניברסיטת בר־אילן. הלימודים במסגרת תוכנית מנדל עוסקים בהעמקה בסוגיות של מנהיגות חינוכית והובלת תהליך חינוכי".

במכון מנדל ביקשו להפנות את השאלות "לחיל החינוך והנוער".