"לא תימצא שום אשה סמוך לציון": תקנות צניעות חדשות למתפללים באומן לקראת ראש השנה

בשנים האחרונות רבו הפרסומים על מקרי פריצות בקרב המתפללים בקברו של רבי נחמן מברסלב באומן. רבני ברסלב החליטו לצאת בקריאה משותפת לציבור ולתקן תקנות שירחיקו נשים

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/08/17 16:14 ח באלול התשעז

"לא תימצא שום אשה סמוך לציון": תקנות צניעות חדשות למתפללים באומן לקראת ראש השנה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: yaakov Naumi/Flash90

רבני ברסלב לא מתעלמים מהביקורת על מחזות הפריצות באומן עם הגעתם של אלפי ישראלים לתפילות ראש השנה ונוקטים עמדה וקוראים לציבור לשמור על התקנות החדשות. בין התקנות: איסור לנשים, הן יהודיות והן נוכריות, לעבוד או להתארח או סתם להסתובב באזור הרחובות הסמוכים לציון.

לאחר הקדמה העוסקת במעלת ההגעה לקברו של ר' נחמן בימים נוראים כותבים הרבנים בגילוי הדעת: " מה נורא צערו וכאבו הגדול כאשר דייקא במקום קדוש זה נפרצים גבולות הקדושה באופן מבהיל ונתקיים מה שנאמר "סביב רשעים יתהלכון".  כאשר בשנים האחרונות עדים אנו למצב נורא בהרס גדרי הצניעות השורר ברחובות שמסביב לציון בהם שוכנים אנשי שלומינו בימי ראש השנה הק', אשר נשים מסתובבות בתוככי הציבור הקדוש ועוסקות במקח וממכר וכדו', גם בחנויות של תשמישי קדושה או של מיני מאכל ודומיהן עומדות מוכרות ומכשילות את הרבים רח"ל. כמו כן יש בתי הארחה, מלוניות, וכדו' אשר נשים משרתות שם לציבור הגברים".

עוד מוסיפים לתאר הרבנים את המציאות במקום וכותבים: "אוי לאותה בושה, (מה גם כי בהרבה מהמקרים ישנם פרוצות במקומות אלו רח"ל) וידוע גודל סכנת הגוף והנפש שמעמידים את כולנו בכך כמחז"ל "אמר רבי שמלאי כל מקום שאתה מוצא זנות אנדרלמוסיא באה" כו'  והכתוב אומר – "והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך" (דברים כג), והצער הגדול והיסורים הנוראים שנגרמים להצדיק בכך בוודאי אין לשער כמובא בליקו"מ (עיי' תנינא ל"ב) עד כמה מקפיד הצדיק על שמץ של פגם בקדושה ק"ו באיסורים חמורים בקדושה וצניעות רח"ל".

צילום:

הרבנים לא רק קוראים להוספת צניעות אלא מתקנים תקנות ממש: "בעלי החנויות והמלוניות וכדו' אסור להם בשום פנים ואופן להעסיק נשים הן יהודיות והן נכריות לשרת את הלקוחות. חנות או בית הארחה שנשים משרתות שם, אין לקנות או להתארח שם. וכמ"כ בכל ימי התקבצות אנ"ש לא תימצא שום אשה כולל אלו המתגוררות באומן בכל שטח הרחובות - - הסמוכים לציון הק', מקום בו נמצאים גברים".  

בשנים האחרונות עסקו מספר כלי תקשורת בתחקירים ומצלמות נסתרות בתיעוד הווי החיים באומן בימים שלפני ראש השנה ותיעדו מעשי פריצות עם נשים, נטילת סמים ועוד.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן