בניגוד לחוק: המשטרה מאיימת על פעילי ימין לקראת מצעדי הגאווה | האזינו

מזה מספר ימים משטרת ישראל יוצרת קשר טלפוני עם פעילי ימין שומרי חוק וללא עבר פלילי, ומבהירה להם לקראת מצעדי הגאווה כי עליהם לשמור על החוק. אלא שלעתים, עושה המשטרה שימוש בכלי אסור: הזמנה לחקירה שאינה מתקיימת | עו"ד מנשה יאדו: "זה ממש לא חוקי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/05/22 12:53 כו באייר התשפב

בניגוד לחוק: המשטרה מאיימת על פעילי ימין לקראת מצעדי הגאווה | האזינו
הפגנה נגד מצעד הגאווה, ארכיון, צילום: Hadas Parush/Flash90

לקראת מצעד הגאווה שיתקיים בירושלים ביום חמישי בשבוע הבא ומצעדי הגאווה הנוספים שיתקיימו בשבועות הקרובים, כמו בכל שנה, משטרת ישראל החלה במסע הפחדה כנגד פעילי ימין. המשטרה דואגת להתקשר לפעילים, רבים מהם בעלי חזות יהודית, ומעדכנת אותם שעליהם להתנהג בהתאם לחוק. במקרים חמורים יותר, המשטרה עוברת על החוק בעצמה כאשר היא מזמנת לחקירה פעילים ומשחררת אותם לביתם ללא כל חקירה.

פעיל הימין אברהם גרוסמן, קיבל בסוף השבוע שיחת טלפון מאדם אשר הזדהה כשוטר ממשטרת אריאל, וביקש להזהירו מפני עבירה על החוק בפעולות המחאה נגד מצעד הגאווה: "במסגרת הערכות המשטרה למניעת עבירות ושמירה על שלום הציבור ובטחונו ולקראת מצעדי הגאווה, נתבקשתי להתריע ולעדכן אותך כי כל מעשה או אמירה או התנהגות בניגוד לחוק בהקשר זה, היא אסורה, קיבלת?". 

"חמש פעמים תבעתי אותם"

"לא התקשרו רק אלי וכל שנה הם מתקשרים", מספר לנו אברהם גרוסמן. "אין להם שום טענה. השוטר אמר לי 'יש מצעד גאווה בקרוב, אתה צריך לשמור על החוק', הקריא לי איזה מלל שכנראה כתוב לו שם, וזהו".

השוטר מזהיר את אברהם גרוסמן:

"שש שנים אני הולך להפגין נגד מצעד הגאווה. שנה שעברה זו היתה הפעם הראשונה שאפשרו לי להגיע להפגנה. בחמש שנים קודם לכן עצרו אותי בדרך. אז כמו שאמרתי, שנה שעברה אפשרו לי להגיע אבל כשחזרתי אחרי ההפגנה - עצרו אותי ואמרו לי 'אתה מעוכב על הפרת הסדר הציבורי', או משהו כזה". 

גרוסמן, לו אין עבר פלילי, ממשיך ומספר: "חמש פעמים תבעתי אותם, בארבע זכיתי ותביעה אחת עדיין מתנהלת. ארבע פעמים קיבלתי פעמים קיבלתי פיצויים".

"בשנים האחרונות עצרו אותי עוד לפני שבכלל הגעתי להפגנה"

פעיל ימין נוסף שקיבל שיחת אזהרה לקראת מצעד הגאווה, אורי שילה, מספר: "הזהירו אותי לא לעבור על החוק בהקשר של מצעד הגאווה. אמרתי לשוטר 'טוב לדעת שאסור לעבור על החוק'. מתקשרים אלי כבר ארבע שנים". אורי טוען שהשיחות של המשטרה נועדו לכסות על ההמשך, אם יקרה משהו דוגמת ישי שליסל, שם הם כשלו.

"אני מתכנן להגיע ולהפגין בצורה חוקית. בשנים האחרונות עצרו אותי עוד לפני שבכלל הגעתי להפגנה של ארגון 'להבה', שהיא מאושרת על ידי המשטרה ובכל זאת הם עוצרים פעילים שמגיעים להפגין בחשש להפרת הסדר הציבורי וכל מיני טענות כאלה". 

מצעד הגאווה הראשון במצפה רמון, 2021

מצעד הגאווה הראשון במצפה רמון, 2021 | צילום: Flash90

אזהרה שמשמעותה היא מעצר בהפגנה - אסורה

לדברי עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו, שיחות הטלפון להן זוכים פעילי הימין, חוקיות, אולם הוא מסביר: "אין איסור. השאלה אם מבחינת פרקטיקה הוגנת זה מותר, זאת השאלה. אם לאחר מכן הם מצפים מאותו פעיל שכאשר הוא מתקרב למצעד - ישר הם עוצרים או מעכבים אותו, בטענה של 'אמרנו לך להיזהר,  למה באת?'. אזהרה לשם אזהרה מותר ואפילו ראוי. אבל אם זאת אזהרה שמשמעותה היא שאתה נעצר בשניה שאתה מגיע, גם אם הם לא אומרים את זה במפורש - זה אסור. בדיעבד הם מנפנפים במה שלא נאמר בצורה מפורשת וזה הפגם". 

מהשיחה שקיימנו עם עו"ד יאדו עולה כי יש גם מקרים חמורים משיחות טלפוניות, מקרים בהם המשטרה נוהגת בניגוד לחוק, כאשר היא מזמנת אדם לחקירה בתחנת משטרה, וכשהוא מגיע הוא לא נחקר, אלא עורכים לו שיחת אזהרה. "זה לא חוקי, זה ממש לא חוקי", קובע יאדו. 

"דפקו על הדלת בלשים והביאו לי זימון לחקירה"

כזה הוא המקרה של ישי, קטין בן 17 מנוף הגליל, ללא עבר פלילי. "אני בהרחקה מנהלית מיו"ש וירושלים. אתמול הייתי בבית, דפקו על הדלת בלשים והביאו לי זימון לחקירה להיום. כשאני מגיע לחקירה אני מגלה שקצין המודיעין של התחנה בעיר לא מתכנן שום חקירה ושום נעליים, הוא פשוט רצה לעשות שיחת אזהרה בהקשר למצעדי הגאווה. עשה שיחה, סיים ואמר לי ללכת". 

עניין ההפחדות להן דואגת משטרת ישראל לקראת מצעד הגאווה אינו חדש כאמור, ומתנהל במשך כמה שנים טובות, בעיקר מאז רצח ישי שליסל את שירה בנקי לפני כשבע שנים, במצעד הגאווה בירושלים. על המשטרה לעשות הכול כדי למנוע מאירועים דומים להישנות, אך היא לא יכולה להתנהל בעזרת מסע הפחדות, שחלקו מנוגד לחוק.

משטרת ישראל נמסר: "כבכל שנה, משטרת ישראל נערכת באופן סדור לקיומו של מצעד הגאווה בירושלים. כחלק מההיערכות המשטרתית ועל מנת לאפשר את קיומו התקין והבטוח של המצעד, המשטרה תפעל בכוחות גדולים, גלויים וסמויים, בכל הכלים העומדים לרשותה, לפני ובמהלך האירוע לרבות מודיעין מקדים וקיום שיחות בירור כחוק. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק ולמנוע מימוש כוונותיהם של אלו המבקשים לפגוע בזכות זו ולהפר את הסדר הציבורי". 

נוסיף כי במשטרה בחרו להתעלם מהמקרה בו עברו שוטרים על החוק - זימון לחקירה כאשר בפועל אין חקירה, ובמקומה מנתהלת שיחת אזהרה. 

יוראי להב הרצנו נגד הרב צבי קוסטינר - הוא עושה נזק ליהדות: