"לא הגיוני שמישהו יגיע מרמאללה ויקבל עדיפות על פניי"

בשיחה עם 'כיפה' סיפרה אמו של חולה בסרטן על ההמתנה הממושכת לטיפולים, ויצאה נגד העדפת מתן טיפול לחולים זרים. "בגלל תיירות המרפא אין מקום לישראלים. מקווים שמישהו יתעורר ויבין שהחיים שלנו לא הפקר"

חדשות כיפה דויד ליבנה 24/05/18 10:10 י בסיון התשעח

"לא הגיוני שמישהו יגיע מרמאללה ויקבל עדיפות על פניי"
ניתוח. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Yaakov Naumi/Flash90

"אנחנו מקווים שמישהו יתעורר ויבין שהחיים שלנו לא הפקר, ובטח לא של הילדים שלנו. יופי שזה מכניס כסף. זה לא בסדר, זה לא אמור להיות כך וזה לא פתרון". דברים אלו אמרה היום (ה') נאווה כהן, אמו של ליחי בן ה-26 שחלה בסרטן לפי עשור, בשיחה עם 'כיפה' בה יצאה נגד תופעת תיירות המרפא, הפוגעת לטענתה בטיפול בחולים ישראלים.

כהן התלוננה על ההמתנה הממושכת לטיפולים וההעדפה, לכאורה, לטיפול באזרחים זרים על פני ישראלים, ואמרה: "הילד שלי צריך לקבל טיפול בזמן כמו שמגיע לו. לא הגיוני שמישהו יגיע מרמאללה, בית לחם או ירדן, ישלם ים כסף ויקבל עדיפות על הבן שלי. זה לא הגיוני, זה לא ראוי.

"הדבר הזה מאוד מאוד קשה כי לפעמים יש החמרות במצב הרפואי. ליחי מאוד סובל ונכנס לסטרסים. אני יושבת בלילות וחושבת 'מה יהיה אם לא יהיו תורים? מה יקרה אם תהיה החמרה? לאן אני הולכת?' יש ילדים שמקבלים טיפולים כימותרפיים וההורים צריכים להיות איתם מסביב לשעון. זה באמת קשה. אתה מגיע עם ילד, מחכה איתו בחוץ כשהוא עם חום ומקיא, משתולל, מתכווץ - ואין מה לעשות".

לדבריה, "במצבים האלה דרוש זירוז בטיפול, אי המתנה ומענה מיידי. אפשר למנוע הרבה דברים ולהציל חיים. זו בעיקר אחת הבעיות הקשות - וכל עוד המצב הזה יימשך ימשיכו למות המון כי לא מקבלים מענה בזמן ולא מקבלים טיפול ממושך. לא ישאירו ילד ישראלי חודשיים באשפוז, מה שכן מקובל עבור מאושפזים בתיירות מרפא. זה משפיע על מצב הרוח, על המצב בבית, על המתח, על הלחץ".

כהן המשיכה לתקוף את תופעת תיירות המרפא, ואמרה: "למה זה צריך לבוא על חשבון הילדים בישראל, על חשבון מי שמשלם? לא חסרים בתי חולים בעולם. בית חולים בירושלים נועד קודם כל לילדי ירושלים, לא לילדי מקום אחר. אם נשאר מקום - קחו תיירות מרפא, לא הפוך. אני מקווה שמשרד הבריאות יתעורר", הוסיפה.

יחד עם הורים נוספים לילדים שחלו בסרטן, הייתה כהן שותפה לאחרונה להקמת פורום חדש - "הורים למען בריאות ילדינו" - שמעלה שאלות נוקבות ביחס להתנהלות המערכת הרפואית בישראל ומבקש לעורר את דעת הקהל בנושא. הפורום הוקם בעקבות המשבר במחלקה האונקולגית בבית החולים הדסה עין כרם.

"שום דבר לא זז כיום. עולם כמנהגו נוהג. בהדסה ממשיכים עם ההשתלות של מח עצם ואין שם אונקולוג מוח ובכלל חסרים שם הרבה רופאים. בגלל תיירות המרפא אין מקום לישראלים. זה מרגיש כאילו שהם מעדיפים את תיירות המרפא כי זה מכניס להם המון כסף. אין מיטות לחולים רגילים שלא צריכים השתלות אלא טיפולים כמו כימותרפיה ואבחונים.

"בגלל המשבר נאלצו הרבה חולים לעבור לבתי חולים אחרים ונוצר לחץ עצום. אנחנו משלמים כל החיים לקופות חולים ולביטוח לאומי, מכניסים למדינה כסף, אבל זה נראה שמעדיפים חולים אחרים שמכניסים להם כסף", אמרה.

כהן קראה לחוקק חוק גורף בכל בתי החולים שיקצוב את כמות המטופלים במסגרת זו, כך שחולים ישראלים לא ייפגעו ומנגד בתי החולים יוכלו להמשיך להכניס כסף באמצעות קבלת מטופלים שאינם ישראלים.

בנוגע למטופלים שמגיעים מהרשות הפלסטינית הוסיפה כהן כי "לא חסרים בתי חולים בירדן. בהחלט יש להם ברירה אחרת. למה יש להם עדיפות על פניי?. הפתרון אצל משרד הבריאות. אנחנו יכולים רק לעורר את דעת הקהל. זה משהו ששייך לכולנו. זו בעיה שצריכה לבוא על פתרונה. כמו שיש קבינט ביטחוני צריך להקים גם קבינט בריאותי כי זה לא פחות חמור. מתים יותר אנשים ממחלות מאשר במלחמות".    

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: 

בבסיס הצעת חוק תיירות מרפא עומדים מספר עקרונות:  

א. שמירה על המטופל הישראלי- הצעת החוק נועדה למנוע פגיעה בטיפול המוענק לחולה הישראלי ואף לשפרו במידת האפשר ולאפשר לו ליהנות מהתועלות הצומחות משוק זה, תוך הבנה שלשירותי בריאות במדינת ישראל מאפיינים ציבוריים מובהקים. 

ב. חיזוק הרפואה הציבורית  - על ידי הגדלת ההכנסות לבתי החולים מפעילות תיירות רפואית ושימוש בהכנסות להשקעה בתשתיות ובכח אדם רפואי בבתי החולים.

ג. הבטחת טיפול מקצועי ואתי לתייר המרפא- נקבעו כללים שיבטיחו לתייר קבלת טיפול מקצועי, אתי והגון, ויסייעו להתפתחותו של הענף לאורך זמן.

המשרד רואה חשיבות רבה בשמירה על המטופל הישראלי ועל זמינות השירותים הרפואיים עבורו, וכאמור זו אחת ממטרותיה המוצהרות של הצעת החוק הנדונה בימים אלה בכנסת.

מבית החולים הדסה עין כרם נמסר בתגובה: 

"מדובר בטענות שקריות וממוחזרות. אין ולא היה מקרה בו ילד נדחה מסיבה כזאת או אחרת, וגם לא יהיה. יש לשים סוף לקמפיין המרושע והמגמתי אותו רוקחים ומובילים קומץ בעלי עניין שכל מטרתם להכפיש ולפגוע בהדסה. 

"מחלקת המטואונקולוגיה ילדים החדשה של הדסה בניהולו של ד״ר גל גולדשטיין, מונה 11 המטואונקולוגים ילדים מומחים שמעניקים טיפול רפואי מתקדם, חדשני ומציל חיים לכל מי שזקוק לו".