החזרי מס – מה זה ולמי זה רלוונטי ואיך?

החזרי מס, כשמם כן הם: החזר על עודף מיסים ששילמנו. כן, יש מצב ששילמתם מיסים לחינם, ומגיעע לכם כסף חזרה מהמדינה

חדשות כיפה תמר מיכלסון 19/12/19 16:45 כא בכסלו התשפ

החזרי מס – מה זה ולמי זה רלוונטי ואיך?
צילום: shutterstock

למה שיהיה מצב של עודף מיסים?
הסיבות יכולות להיות רבות ומגוונות, הנה כמה לדוגמא: 

  • עצמאים ששילמו מקדמות בסכום גבוה יותר מחישוב המס השנתי שיצא בסופו של דבר. 

  • שכירים שלא קיבלנו את מלוא נקודות הזיכוי שלהם בגלל טעות במילוי טופס 101 או נקודות שהתווספו במהלך השנה ולא התעדכנו.

  • שכירים שעברו בין מקומות עבודה בתוך אותה שנת מס ושינו את רמת השכר שלהם. גם כאלה שהיו למשך חודש, חודשיים או יותר בלי עבודה במעבר בין עבודות.

  • כמובן - זיכוי בגין תרומות.

ישנן עוד סיטואציות פחות נפוצות אך בהחלט קיימות.

אז איך תדעו אם מגיע לכם החזר מס?
עצמאים מגישים בכל מקרה דוח שנתי, ולכן עצם הגשת הדוח מהווה בקשה להחזר מס במקרה שיגיע להם. כמובן שחשוב לצרף לדוח את כל המידע והמסמכים שיאפשרו קבלת מלוא הזיכויים. מלבד הזיכויים על ילדים יש זיכוי על מגורים במקומות מסוימים, על ילדים או הורים נטולי יכולת, על סיום תואר אקדמאי, הפרשות לביטוחי חיים וקרנות פנסיה, זיכוי על הפקדת כסף בקרן השתלמות, זיכוי על תרומות, כפי שיפורט בהמשך ועוד.

שכירים: דבר ראשון תבדקו האם בכלל שילמתם מס במהלך שנת המס המדוברת: אם בכלל לא היה לכם תשלום מס במהלך השנה, אין מה להחזיר לכם גם אם תרמתם או לא ניצלתם את מלוא נקודות הזיכוי שלכם.

לכן אם אתם עובדים במשכורות נמוכות יחסית ו/או יש לכם נקודות זיכוי רבות בגין ילדים (לנשים – נקודת זיכוי עבור כל ילד עד גיל 18 ולגברים – 1.5 נקודות זיכוי בשנה שבה הילד נולד ו 2.5 נקודות בשאר השנים ועד גיל 6), ייתכן שלא שילמתם בכלל מיסים. בטופס 106, שהוא מסמך שהמעסיק נותן בסיום שנת המס ומרכז את כל המידע על תשלומי המשכורת והניכויים מהם, מופיע המידע האם שילמתם מס הכנסה וכמה.

גם אם לא שילמתם כשכירים, ייתכן ששילמתם מס שבח על מכירת נכס או מס רווח הון על רווחי ניירות ערך ואז כן יש סיבה טובה לבדוק האם מגיע לכם החזר מס.

אז אם אכן שילמתם מס במהלך השנה, אפשר לבדוק את השלב הבא: האם יש סיכוי לקבלת החזר מס? חשוב לציין שניתן לבקש החזרי מס על שבע שנים אחורה, כך שלכל אדם כדאי מידי כמה שנים לעשות בדיקת החזרי מס.

אפשר להגיש לבד בקשה להחזרי מס, אך למי שלא מכיר את התחום יש סיכוי לפספס נתונים חשובים שיזכו אותו בהחזרים נוספים. יש עסקים וחברות שעוסקים בזה ויודעים לשאול את השאלות הנכונות ולקבל את המסמכים הרלוונטיים כדי להשיג לכם מקסימום זיכוי. הרווח שלהם הוא אחוז קבוע מראש מתוך סכום ההחזר והם גובים אותו אחרי שההחזר מתקבל אצלכם.

מי שכן רוצה להגיש בקשה להחזר מס בעצמו צריך לבדוק: האם הוא קיבל את מלוא נקודות הזיכוי שמגיעות לו לפי החוק? האם היה מעבר עבודה באמצע שנה? האם היו הפקדות לביטוח חיים שלא דרך התלוש (גם ביטוח חיים במשכנתא)? ובעיקר: האם הוא תרם לעמותות המוכרות לפי סעיף 46א' לפקודת מס הכנסה?

וקצת על זיכוי בגין תרומות: התרומה לעמותות מוכרות מזכה בהחזר מס של 35% מגובה התרומה (בכפוף לסכום מינימום וסכום מקסימום). הרעיון העומד מאחורי זה הוא הרצון של המדינה לעודד תרומות לעמותות שעובדות לפי החוק ושעברו את כל המבדקים של מס הכנסה. מי שתורם זוכה פעמיים: גם בזכות ובמצוות צדקה וגם בהחזר מס של 35% מגובה התרומה. כדי לקבל את ההחזר, חשוב לצרף קבלות מקוריות ולוודא שהעמותה אכן מוכרת לפי סעיף 46א (זה אמור להיות כתוב בתחתית הקבלה וניתן לבדיקה באתר של רשות המיסים).

בהתאם, מי שלפי החישוב שלו לא זכאי להחזר מס מורכב אלא רק לזיכוי על תרומות, יכול וכדאי לו בהחלט להגיש, אפילו לבד, בקשה להחזר מס בצירוף הקבלות המקוריות (ולא לשכוח להשאיר עותקים אצלכם).

בקשות להחזר מס ניתן להגיש החל מאפריל של שנת המס הבאה, אבל את הזכאות להחזר, אתם צריכים ליצור כבר עכשיו: מהרו לתרום עוד לפני 31 בדצמבר לעמותות העומדות בתנאים (הכל כמובן בכפוף לתקציב וליכולת שלכם לתרום) ובעוד חצי שנה תוכלו לקבל 35% מהסכום, בתוספת ריבית והצמדה, חזרה לחשבון הבנק שלכם.


הכותבת היא מלוות משפחות בעמותת מקימי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן