המדריך למשקיע הצעיר

איך ובמה להשקיע בתחילת הדרך שלך בבורסה?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 23/06/19 11:19 כ בסיון התשעט

המדריך למשקיע הצעיר
צילום: shutterstock

תחילת הדרך בעולם ההשקעות בניירות ערך דומה מאד לתחושה של עלייה לרכבת הרים בפעם הראשונה. אתם מתרגשים מאד, יודעים שאתם עשויים לחוות ירידות ועליות אינטנסיביות ובסוף הדרך לצאת עם התחושה הנפלאה הזו. קיים גם פחד לא קטן להתחיל, במיוחד כאשר אינכם יודעים בדיוק מה מצפה לכם. לכן, הכנו עבורכם את המדריך המקוצר למשקיע הצעיר על מנת שתגיעו קצת יותר מוכנים לחוויה.

אילו כספים כדאי להשקיע?
לפני שמתחילים להשקיע בבורסה חשוב להבין כי יש פוטנציאל גבוה לרווח אך גם סיכון מסוים להפסד. נכון, אינכם הולכים לאבד את כל הכסף או להכפילו ביום אחד כמו בהימורים, אך חשוב להשתמש בכספים שאינכם צריכים באופן שוטף ויומיומי על מנת להתקיים. ההשקעות בבורסה נחלקות להשקעות לטווח קצר יחסית ולטווח ארוך. לפעמים את העליות המשמעותיות תרגישו כאשר תשקיעו במנייה לאורך מספר שנים ותזכו לראות אותה עולה מעלה בתקופה זו. ראשית נבין מהי בכלל "מנייה".

מנייה – החלק שלכם בחברה
מנייה היא חלק יחסי בחברה מסוים. כאשר חברה הופכת מפרטית לציבורית היא מעניקה חלק מהערך שלה לציבור באמצעות הכלי הפיננסי הזה על מנת לגייס כספים כדי להתפתח. לדוגמה, כאשר מניית טבע יצאה לראשונה, חברת התרופות המוכרת העניקה לציבור אפשרות להשתתף עמה ברווחים על מנת שתוכל להשקיע במחקר רפואי ולייצר תרופות חדשות. מחיר המנייה שקף את החלק היחסי בערכה של החברה באותה תקופה.

לאחר ההנפקה הראשונית המנייה מתחילה לקבל ערך שונה. ערך זה מבוסס על ההצלחה של החברה בשוק כמו גם ההיצע והביקוש של הסוחרים בשוק ההון. לדוגמה, אם משקיעים כיום מאמינים כי יש פוטנציאל גבוה לתרופה שעליה ל"טבע" יש פטנט ועומדת להתחיל להיות משווקת בארה"ב או אירופה – ערכה של המנייה יעלה עוד לפני שעלה ערכה של החברה. מדוע? תחום זה נקרא ספקולציות – הנחות שמבוססות על מידע שמפרסמת החברה ומשפיע על הדרך בה המשקיעים רואים אותה. על מנת להבין נושא זה נכנס בקצרה לתחום ניתוח מוצרים פיננסיים וניירות ערך.

כיצד המומחים מנסים לנבא את ערכה של החברה בעתיד?
כאשר ערכה של מניה עולה מאוחר מדי להיכנס להשקעה עליה מדובר בדרך כלל. אנו רוצים לנסות להיכנס להשקעה מעט לפני העלייה הזו. לכן, קיימים "אנליסטים" הלומדים היטב את פעולותיה של כל חברה בה הם מתכוונים להשקיע או להמליץ ללקוחותיהם להשקיע. הם בודקים אילו חוזים חתמה החברה, אילו עסקאות עתידיות יש לה ואם עמדה עד כה בתחזיות שלה לגבי מכירות. בתחום זה, כמובן, חשוב לעבוד עם מידע שמפרסמת החברה באופן ציבורי. שימוש במידע שלא פורסם לקהל הרחב הינו אסור ומוגדר כמסחר בעקבות "מידע פנים". נושא זה עלה לאחרונה לכותרות בהקשרים שונים כאשר אנשים שעבדו בחברות שונות ידעו מכרים ובני משפחה שהשקיעו בחברה שעמדה לשגשג וערך מניותיה עמד לעלות.

גרפים המציגים את הנתונים הנוכחיים
שיטה נוספת לניסיון לחזות את ערכה הצפוי של מניה טמון בנוסחאות שפותחו לאורך השנים בשיטה המכונה "השיטה הטכנית". על פי שיטה זו ניתן לזהות מגמות המוצגות בגרפים המציגים את ערכה של המניה בתחילת ובסוף כל יום. יש המזהים דפוסים קבועים בגרפים אלה ומציגים אותם בצבעים ובצורות שונות (נרות סיניים).

לימוד של דרכי הניתוח הטכני יכול להעניק תמונה רחבה יותר על עולם ההשקעות במניות ובניירות ערך שונים ולאפשר לנסות לנבא האם ערכה של מניה מסוימת עומד לעלות מבלי ללמוד לעומק את הנתונים המקיפים על אותה חברה. יש הבוחנים אך ורק את הנתונים הללו על מנת לקבל החלטה להשקיע – גם אם מדובר בחברה שהם אינם בקיאים בנישה בה היא עובדת.

איך משקיעים בפועל?
על מנת להשקיע בחברה אינכם צריכים ליצור קשר עם החברה עצמה אלא לפתוח תיק השקעות. תיק זה אפשר לפתוח בבנק או בסיוע של יועצי השקעות ומנהלי תיקים. אם אתם מעוניינים לנהל את התיק בעצמכם ולבצע החלטות של קנייה ומכירה של מניות חשוב שתהיה לכם גישה באמצעות האינטרנט לתיק באמצעותה תוכלו לבצע את הפקודות השונות. כיום, חלק מהחברות מעניקות אפשרות לבצע את העסקאות באמצעות ישומונים (אפליקציות) לטלפון החכם.

(המאמר הינו אינפורמטיבי בלבד, אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם, לרבות ניירות ערך, יחידות השתתפות בקרנות נאמנות ו/או כל נכס פיננסי אחר. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ אישי המותאם לצרכי הלקוח. אין באמור לעיל התחייבות של הכותב להשגת תשואה כלשהי.)