תכנית המענקים של נתניהו: שישה מיליארד ש"ח ישירות לציבור

ראש הממשלה ושר האוצר מציגים את התכנית, שזוכה להתנגדות חריפה במשרד האוצר, לפיה יקבל כל אזרח במדינה מענק במזומן, ללא קשר להכנסתו או למידת הפגיעה שלו ממשבר הקורונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/20 20:45 כג בתמוז התשפ

תכנית המענקים של נתניהו: שישה מיליארד ש"ח ישירות לציבור
נתניהו במסיבת העיתונאים, הערב, צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הציגו הערב (ד') את התכנית הכלכלית החדשה, הכוללת מענקים לכל אזרח במדינה בשל המשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה מהקורונה. על פי התכנית, שסופגת התנגדות חריפה במשרד האוצר, יקבל כל אזרח בישראל מענק במזומן ישירות לחשבון הבנק שלו.

נתניהו אמר בהצהרה כי "הקו שמנחה אותנו הוא נקיטת צעדים בריאותיים ובמקביל צעדים כלכליים. צעדים בריאותיים שיסייעו לנו לשמור על החיים שלכם אזרחי ישראל וצעדים כלכליים שיקבלו על המצוקה שרבים מכם מתמודדים איתה. אני שומע את המצוקה שלכם, אתם לא לבד".

ראש הממשלה פירט את סכומי המענקים שיחולקו לציבור "הערב אני מודיע על צעד משלים שהחלטנו עליו - תמיכה כלכלית נוספת לכל אזרחי ישראל. זה צעד שמתווסף לתוכנית הכלכלית שעשינו לפני שבוע.
משפחה של זוג הורים עם ילד אחד תקבל מענק של 2,000 שקלים, משפחה עם שני ילדים תקבל 2,500 שקלים מענק ומשפחה עם שלושה ילדים ומעלה תקבל 3,000 שקלים מענק. כל יתר האזרחים מעל גיל 18 יקבלו 750 שקלים לנפש".

בהמשך הסביר נתניהו את הסיבות לחלוקת המענקים, שזכו להתנגדות רבה באוצר: "למה אנחנו נותנים את הכסף? אנחנו צריכים להניע את הכלכלה. אנשים צריכים לצאת ולקנות, לעדוו את הצמיחה. העסקים יצטרכו עובדים. העסק מעודד את הצריכה והתעסוקה. הוא יניע מהר יותר את הכלכלה. לעודד את הצריכה - תוצרת הארץ. אני אומר לכם קנו תוצרת הארץ - כחול לבן (זה בסדר בני גנץ מסכים)".

"אתם זקוקים לכסף הזה, מהסיבות שאמרתי", הוסיף ראש הממשלה. "פרופסורית לכלכלה אמרה לי שעדיף שבעוד שנתיים נצטער שנתנו יותר מדי מאשר שנסתכל אחורה ונגיד שלא נתנו מספיק. אנחנו צריכים עכשיו תמיכה אוניברסלית לכולם כדי להניע את הגלגלים. עכשיו זה מה שצריך, ולא רק אני אומר את זה. אומרים את זה הכלכלנים הכי גדולים. עשו את זה ביפן ובדרום קוריאה. צריך להניע עכשיו. אומר לכם חסיד הכלכלה החופשית, הנענו את הכלכלה למצב שאנחנו צריכים לעשות את זה. אנחנו נביא עוד תוכניות. נספק לכם וודאות כלכלית בכל תקופת הקורונה".

לדברי נתניהו, הכסף יכול להגיע לאזרחים בימים הקרובים, אם תהיה תמיכה למהלך בממשלה ובכנסת: "רוב אזרחי ישראל יקבלו את הכסף בתוך ימים. אני בטוח שאקבל את התמיכה של בני גנץ ואחרים כדי שנוכל להסתפק בהחלטת ממשלה. אם נידרש לחוקק את המענק הזה, אני מצפה מכל סיעות הבית לתמוך בו כדי שנוכל להעביר את הכסף אליכם האזרחים במהירות".

בני גנץ. נכנס לבידוד

בני גנץ. יתמוך בתכנית?צילום: Alex Kolomoisky/POOL

על ההתמודדות עם הקורונה אמר נתניהו: "התחייבתי להביא תוך 48 שעות כדי להביא צעדים נוספים כדי לשטח את עקומת התחלואה. עכשיו צריך להמשיך לנקוט צעדים נחושים כדי לחזור לשם ולהצליח אף יותר.
זה בידיים שלנו - החילונים והחרדים, יהודים וערבים דרוזים וצ'רקסים - השמאלנים והימנים. בידיים של כולנו. עושים הכל כדי להימנע מסגר מלא. אבל בשביל זה אני צריך את שיתוף הפעולה המלא שלכם. כדי שנצליח יחד. צריך להפוך את הנחיות משרד הבריאות לאורח חיים. לשנות את אורח החיים. זה מבטיח שנצליח.
אני עובד עם מומחי כלכלה ובריאות להכין תוכנית ארוכת טווח לפתיחה בטוחה של הכלכלה, כדי לאפשר לנו להתמודד עם הקורונה. אני חוזר ומדגיש שהתנאי היסודי של ההצלחה הוא שמירה על ההנחיות. אתם תסכנו את החיים שלכם ושל האנשים היקרים לכם".

יש לציין כי מלבד שר האוצר ישראל כ"ץ, כל הנהלת משרד האוצר מתנגדת בתוקף לחלוקת הכספים, ובהנהלת משרד האוצר רותחים על ההצעה, שלטענתם מטילה נטל אדיר על הקופה הציבורית, מפנה כסף למי שלא בהכרח נפגעו מהמשבר ומדיפה ריח פוליטי.

כזכור, בערב חג הפסח בוצעה תכנית דומה, בה קיבלה כל משפחה ובה עד ארבעה ילדים סכום של 500 שקלים לכל ילד. גם אז התנגדו במשרד האוצר להצעה, אך היום, כאמור, הסכומים גבוהים הרבה יותר. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן