נחשף: כך ניסה הרב עובדיה למנוע את "התרגיל המסריח"

במסמך שנחשף לראשונה עלה כי הראשון לציון ומנהיגה הרוחני של ש"ס, ניסה לפני 28 שנה בדיוק למנוע מיצחק שמיר ושמעון פרס לפרק את ממשלת האחדות, "באם לא תתקבל ההצעה הנ"ל ע"י צד כל שהוא נראה בו כאחראי לפירוק האחדות הלאומית, ונסיק את המסקנות הנדרשות מכך"

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/03/18 21:10 כח באדר התשעח

נחשף: כך ניסה הרב עובדיה למנוע את "התרגיל המסריח"
ניסה למנוע את הפלת הממשלה. הרב יוסף ופרס, צילום: פלאש 90. קובי גדעון

28 שנה בדיוק לאחר ששמעון פרס ניסה להפיל את ממשלת האחדות בראשות צחק שמיר, במה שזכה לכינוי "התרגיל המסריח", נחשף הערב (חמישי) לראשונה כי מי שניסה ממש עד הרגע האחרון למנוע את המהלך הוא הרב עובדיה יוסף.

בי"ח אדר תש"ן, ה-15 לחודש מארס 1990, התכנסו ראש הממשלה דאז שמיר, שר האוצר פרס והרב עובדיה לפגישה משולשת במהלכה הפציר מנהיגה הרוחני של ש"ס בשני המנהיגים לאחות את הקרעים ולא לתת יד להפלת הממשלה.

"לכבוד ידידי היקרים ראשי אלפי ישראל", כתב הרב במסמך שנחשף לראשונה והגיע לידי 'כיפה', "הריני פונה לכבודכם בפניה נרגשת מעומק הלב של הרגע האחרון, רגע של אמת, להציל את אחדות הממשלה".

מכתבו של הרב עובדיה

מכתבו של הרב עובדיהצילום: צילום מסך

"התרגיל המסריח" הוא השם שנתן יצחק רבין למהלך פוליטי שניסה לרקוח שמעון פרס מאחורי גבו של ראש הממשלה יצחק שמיר, על רקע תהליך השלום שהחל להתהוות מול הפלסטינים במטרה להקים ממשלת שמאל-חרדים צרה ולהפיל את ממשלת האחדות זמן קצר לאחר חילופי התפקידים בינו לבין שמיר במסגרת הסכם הרוטציה.

פרס הצליח לבסוף להפיל את הממשלה, אך בין היתר מכיוון שהרב יוסף אסר על חברי ש"ס להצטרף למפלגתו, הוא לא צלח גם במלאכת הרכבת הממשלה שהוטלה על שמיר שעשה זאת בהצלחה.

בסעיף הראשון, כפי שהמובא בהסכם הפשרה, כתב הרב עובדיה כי "הממשלה תכונס מיידית על מנת למנות מחדש את כל שרי המערך בתפקידיהם הקודמים, ותובא החלטת הממשלה לאלתר לאישור הכנסת". בסעיף השני, מציב הרב עובדיה תנאי כי "המערך מבטל את ההצעת אי-אמון שהגיש נגד הממשלה, ומחייב שלא לתמוך בהצעות האי אמון של מפלגות אחרות".

נפגש עם פרס והראשון לציון

נפגש עם פרס והראשון לציוןצילום: פלאש 90

בסעיפים הבאים פירט הראשון לציון באופן מדוקדק את הנושאים השנויים במחלוקת, בנוגע לשיחות עם הפלסטינים, כמו שאלת גורל ירושלים, האם להעניק אוטונומיה לערביי מזרח ירושלים, אלו שאלות יובאו להחלטת הקבינט, אופי התשובות שיינתנו לממשל האמריקני ועוד.

הרב יוסף פנה, כך על פי המכתב, לשני המנהיגים ואמר להם כי "באם לא תתקבל ההצעה הנ"ל ע"י צד כל שהוא נראה בו כאחראי לפירוק האחדות הלאומית, ונסיק את המסקנות הנדרשות מכך"

דבר מעניין נוסף הוא שפרס הביע את תשובתו החיובית להצעת הרב ואף כתב בסוף המסמך כי "משום כבודו של הראשון לציון אני מוכן לקבל פניית כבודו על כל מרכיביה במקשה אחת".

הסכמתו של פרס למתווה מנהיג ש"ס

הסכמתו של פרס למתווה מנהיג ש"סצילום: צילום מסך

המכתב, שנחשף על ידי בית המכירות הפומביות 'קדם', עתיד לעמוד למכירה פומבית בירושלים מיד לאחר חג הפסח. מנכ"ל החברה, מרון ארן, התייחס למכתב ואמר כי "המכתב ההיסטורי הזה, ששתי הדמויות המרכזיות שלו הלכו מאיתנו בשנים האחרונות, מראה כי מה שנכון לעולם הפוליטי של היום היה נכון גם אז. הוא מראה עד כמה הפכפך העולם הפוליטי בישראל"

לדבריו, "כשפרס השיב אז לרב עובדיה בחיוב עדיין היה ניתן למנוע את התרגיל המסריח אך באותו הערב הכל התהפך. זוהי זכות עבורנו להוות הכתובת עבור הפריטים הבולטים ביותר בהיסטוריה היהודית והישראלית אבל זוהי גם חובה ולכן אנו משתדלים לחלוק כל פריט כזה עם העולם לפני שהוא עובר מיד ליד".

בלשכתו של שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי סירבו להתייחס לחשיפת המכתב.