יועמ"ש הכנסת: לא ניתן לאסור על סרבן גט להגיע לכנסת

עו"ד איל ינון שלח את חוות דעתו לחברי הכנסת אדלשטיין ועזריה ובה הסביר כי סנקציות של בתי הדין הרבניים "אינן באות בגדר הסמכות שהוענקה ליו"ר הכנסת למנוע כניסתו של אדם לכנסת" 

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/05/18 15:15 ט בסיון התשעח

יועמ"ש הכנסת: לא ניתן לאסור על סרבן גט להגיע לכנסת
לא יוכל לאסור על ירון אטיאס להיכנס לכנסת. אדלשטיין, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, שיגר היום (רביעי) את חוות דעתו ליו"ר המשכן בנושא הרחקת סרבני גט מבית המחוקקים הישראלי ובה טען כי הדבר אינו אפשרי מבחינה חוקית.

במכתב ששלח לח"כ יואל (יולי) אדלשטיין, עם העתק לח"כ רחל עזריה, הסביר עו"ד ינון כי בית המשפט העליון כבר קבע ברוב קולות כי סנקציות המוטלות על סרבני גט על ידי בתי הדין הרבניים ,אינן אכיפות מבחינה משפטית וכי מדובר בהמלצה בלבד".

עוד כתב יועמ"ש הכנסת כי "התפישה העקרונית המשטרית היא שהכנסת היא 'בית העם', ושעריה פתוחים בפני העם ולא רק בפני 'מיוחסים', נכבדים ושועי ארץ, או רק בפני כאלה שעברם או 'גיליון ההתנהגות' שלהם ללא רבב. נדרשים טעמים מיוחדים, הנעוצים בשיקולי סדר וביטחון, למנוע כניסתו של אדם למשכן, ועל אחת כמה וכמה כאשר הוא מוזמן על ידי חבר כנסת או ועדה של הכנסת".

ירון אטיאס

ירון אטיאסצילום: מתוך דף הפייסבוק של מזל אטיאס

אמש חשפה ח"כ רחל עזריה מכולנו כי ח"כ יהודה גליק זימן את סרבן הגט ירון אטיאס לכנסת. מאוחר יותר היא דרשה מיו"ר המשכן אדלשטיין שיפעל בנושא ובהמשך נעשתה פניה ליועמ"ש הכנסת במטרה לבחון את האפשרות לאסור על סרבני גט להיכנס למשכן.

"לאורך השנים פורשה סמכותו של יושב ראש הכנסת לאסור כניסה למשכן באופן דווקני ומצמצם", הוסיף היועץ המשפטי לכתוב בחוות דעתו, "וזאת על מנת למנוע מצב שבו תגלוש הסמכות למניעת כניסתם של אנשים מסיבות אידיאולוגיות, פוליטיות או בשל פעילות הנחשבת קיצונית וחריגה, אף שאין בה פוטנציאל לפרוע את הסדר והביטחון במשכן, ולכן רק במקרים חריגים ונדירים מנעו יושבי ראש הכנסת את כניסתו של אדם לכנסת"

לאור השיקולים שמנה, קבע עו"ד ינון כי הסנקציות "שהוטלו על ידי בית דין רבני בשל סירוב למתן גט, שאמנם ניתנות בסמכות אך הן במהותן סנקציות המצויות במישור החברתי- קהילתי, שאינן אכיפות מבחינה משפטית ואף אינן מופנות כלפי רשויות המדינה ומוסדותיה, אינן באות בגדר הסמכות שהוענקה ליושב ראש הכנסת למנוע כניסתו של אדם לכנסת מטעמי סדר וביטחון".