טענה: עיריית ירושלים מקימה פינת זיכרון לנרצחת במצעד הגאווה, אך מסרבת להנציח את נרצחי פעולות הטרור

המשנה לראש העיר דב קלמנוביץ', יוצא נגד אי הנצחתם של נפגעי פעולות האיבה בעיר, "זה זועק לשמיים שמתנגדים להקמת אנדרטה ל-15 נרצחי פיגוע שהתרחש בכיכר ציון לפני 40 שנה". עיריית י-ם: "אנו מנציחים את נפגעי פעולות האיבה. ניצול ציני של זכרם של נפגעי הטרור"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/07/17 12:04 יא בתמוז התשעז

טענה: עיריית ירושלים מקימה פינת זיכרון לנרצחת במצעד הגאווה, אך מסרבת להנציח את נרצחי פעולות הטרור
זוכרים את שירה בנקי, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

בעיריית ירושלם לא ששים להקים אתרי זיכרון מכיוון שלשיטתם, הדבר מרחיק מבקרים מהעיר ופוגע בתחושת הביטחון. כך טוען המשנה לראש עיריית ירושלים דב קלמנוביץ', וכשהוא שמע על הכוונה להנציח את זכרה של שירה בנקי, שנרצחה במצעד הגאווה בעיר לפני שנתיים, הוא זעם על כך וטען שהאפליה והעוול "זועקים לשמיים".

קלמנוביץ' מבקר כבר זמן רב את מה שהוא מכנה סרבנות התמשכת של העירייה להקמת אתר זיכרון לנפגעי פעולות האיבה בעיר. לדבריו, "בכל עיר יש אתר זיכרון לכבוד הנופלים שמסרו נפשם במלחמה של עם ישראל מול הטרור הפלסטינאי הרצחני. איך ייתכן שבירת ישראל ממאנת להקים אתר כזה בעיר לזכר הנופלים?".

קלמנוביץ

קלמנוביץ' נואם באירוע זיכרון                                                                            צילום: זווית אחרת

לאחרונה פורסם כי זכרה של הנערה שירה בנקי, שנרצחה בדקירות סכין במצעד הגאווה לפני שניים בעיר הבירה, יונצח בפינה מיוחדת בכיכר ציון. את נציג הבית היהודי-האיחוד הלאומי בעיר זה קומם, "אין לי שום בעיה עם הקמת פינת הזיכרון לזכרה של בנקי ז"ל, אדרבה, אני תומך בזה. עם זאת זה זועק לשמיים, כיצד מתנגדים להקמת אנדרטה בירושלים לנפגעי הטרור, אנדרטה שיכללו בה גם חמישה עשר נרצחי פיגוע "מקרר התופת" שהתרחש בכיכר ציון כבר לפני 40 שנה?".

לדבריו, לאחר התפטרותו של אריה קינג מהעירייה, הציעו לו לעמוד בראש "וועדת נפגעי פעולות האיבה" בירושלים, אך הוא סירב מאחר ולוועדה לא היה מספיק תקציב למימון הקמת אנדרטת זיכרון. "בתור נפגע טרור", הוא אמר, "אני יכול להעיד שישנה חשיבות מהמעלה הראשונה להנציח את הנופלים בכבוד המירבי לו הם ראויים".

לדעתו, "זיכרון הוא ערך חינוכי, עיר שלא זוכרת את גיבוריה ואת מגש הכסף שעליו מושתתים חייה, אין לה עתיד. לצערי עיריית ירושלים ביטלה את הישיבה הקרובה שהייתה אמורה לעסוק בנושא. עמדתי איתנה, לא אנוח ולא אשקוט את שבירת ישראל תנציח את נופליה".

אתמול ברדיו גלי ישראל התראיין בנושא אייבי מוזס, שאיבד את אשתו ובנו בפיגוע טרור לפני 30 שנה ואף נפצע קשה בעצמו. לטענתו כשהוא שאל את סגן ראש עיריית ירושלים, מאיר תורג'מן, כיצד ייתכן שעדיין לא הוקמה אנדרטה  לזכר הנופלים בירושלים. ענה לו תורג'מן: "לא יקום ולא יהיה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי היא "מנציחה את נפגעי פעולות האיבה שנפלו בירושלים, באמצעות הצבת אבן זיכרון במקום נפילתם". לטענת אנשי העירייה, "בשנה האחרונה השתתף ראש העיר בטקסי חשיפת אבני זיכרון, יחד עם בני משפחות הנופלים. בנוסף- בהר הרצל בירושלים נמצאת האנדרטה הממלכתית לנפגעי פעולות האיבה, בה מרוכזים כל שמותיהם של מי שנפלו בעיר ירושלים, במדינת ישראל, ומחוץ לגבולות המדינה, בידי מרצחים בני עוולה".

בהמשך הם מציינים כי "בנוסף לאמור לעיל, מקדמת העירייה בשנים האחרונות את הקמתה של אנדרטה מרכזית לנפגעי פעולות האיבה תושבי ירושלים. במסגרת זו נמצא שטח להצבת האנדרטה, ונעשה תכנון בידי אדריכל. ראש העיר מוביל ומלווה את הפרויקט באופן אישי, ומקדם את התכניות בנושא. לצד כל זאת, מקדמת העירייה, באמצעות חברת עדן, את פיתוח כיכר ציון, אחת הכיכרות המרכזיות בעיר. תכנון הכיכר נעשה במסגרת תחרות אדריכלים שנעשתה בשיתוף עמותת האדריכלים ונציגי ציבור, ביניהם מיקה בנקי, אמה של שירה ז"ל. כל ניסיון לקשור בין הדברים אינו אלא ניצול ציני של זכרם של נפגעי הטרור.