חשיפה: ארגון 'שתיל' יעביר תכנים בנושאי כשרות לנשות המועצות הדתיות

הארגון מיסודה של הקרן החדשה לישראל מנסה לספק לנשים המעטות שמכהנות במועצות הדתיות, כלים למלא את תפקידן. מנהלת תחום פלורליזם יהודי בשתיל: "בהכשרה הקרובה הנושא הוא כשרות". אחת הנשים שביטלה את הגעתה: "חשוב שהמשתתפות ידעו מי מארגן את האירוע"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/07/17 08:53 כז בתמוז התשעז

חשיפה: ארגון 'שתיל' יעביר תכנים בנושאי כשרות לנשות המועצות הדתיות
המועצה הדתית בירושלים, צילום: פלאש 90

ביום ראשון הקרוב (23.7) צפוי להתקיים ברעננה כנס מיוחד בנושא כשרות. מי שאמורות לקחת בו חלק הן 22 נשים המכהנות בתפקידים שונים במועצות הדתיות. עם זאת, אחת המשתתפות החליטה לבטל את הגעתה, לאחר שנודע לה שמי שמארגן את כל היום הוא ארגון 'שתיל' מבית הקרן החדשה לישראל.

לדבריה, נושא הכנס עלה בקבוצת וואטסאפ של הנשים שנבחרו לכהן בהתנדבות במועצת הדתיות וכבר מההתחלה משהו לא הסתדר לה. ל'כיפה' היא אומרת כי "זה נראה חשוד מכיוון שהציעו לנו הסעות מהבית וארוחת צהריים חגיגית, דברים שלא מתאימים לאירועים שעורכים במועצות הדתיות".

לאחר שהיא בדקה שוב במייל היא נוכחה לדעת שמי שעומד מאחורי הכנס זה ארגון שתיל. "עלה בי החשש שמדובר בכנס עם רוח רפורמית וזה כבר לא התאים לי. החלטתי להודיע על ביטול הגעתי".

לדעתה, למרות שבמסגרת תפקידה ופעילותה הן במועצה הדתית והן במסגרת הפוליטית, היא נתקלת בנשים "שמחפשות את הפתיחות ואת הרוח הליברלית, הכנס הזה זה נשמע לי הרבה מעבר לגבול הלגיטימי של הליברליזם".

נושא נוסף שחשוב היה לציין, הוא שמעורבותו של ארגון שתיל כלל לא היה ברור לה למן ההתחלה מאחר ולטענתה הדבר הוצנע ולא הובלט, "חשוב שהמשתתפות ידעו מי מארגן את האירוע ורק אז יחליטו אם להגיע אליו או לא"

קמפיין לשילוב נשים במועצות הדתיות

קמפיין לשילוב נשים במועצות הדתיותצילום: מדף הפייסבוק של ארגון שתיל

שתיל, כפי שהוא מוגדר באתר האינטרנט שלו, הוא ארגון שמשימתו המרכזית היא "לחזק את אלו הפועלים למען חברה צודקת ומשותפת לכל אוכלוסיותיה, המושתת על שוויון בין כל אזרחי ותושבי ישראל". מטרה נוספת היא לאפשר חברה "שמקדמת זכויות אדם ואזרח, מכבדת הבדלים תרבותיים ודתיים ומכירה בחשיבות קיומה של חברה משותפת".

בנוסף לכך נכתב כי סניפי הארגון מלווים מעל 1000 ארגונים והתארגנויות בשנה. מה הקשר בין ארגון שחלק מפעילותו ממומנת על ידי האיחוד האירופאי, לבין נושא הכשרות ופעילותן של נשים במועצות הדתיות? לפי יעל יחיאלי-פרסיקו יש לא מעט קשר.

יחיאלי-פרסיקו היא מנהלת תחום פלורליזם יהודי בשתיל ומי שיצרה קשר עם נשים שונות מהמועצות הדתיות הפזורות ברחבי הארץ, לטובת הכנס.

לדבריה, "שתיל, יחד עם ארגונים נוספים, מובילים בשנים האחרונות את המאבק על ייצוג נשים במועצות הדתיות, מתוך תפיסה שזה מוסד ממלכתי שראוי שיהיו בו נשים". כיום, כ-60 נשים מכהנות בתפקידים שונים במועצות הדתיות, אך לטענת יחיאלי-פרסיקו, "רובן לא מקבלות הכשרה לתפקיד".

כתוצאה מכך, ולא בפעם הראשונה, החלו בארגון מיסודה של הקרן החדשה לישראל, לשתף פעולה עם ארגון קולך ותנועת נאמני נאמני תורה ועבודה ויחד הם הקימו "תוכנית הכשרה שנותנת להן כלים לעשייה שלהן במועצות".

נציגת שתיל מציינת כי בכל מפגש הם בוחרים תחום אחריות אחר שהמועצה הדתית עוסקת בו "ובהכשרה הקרובה הנושא הוא כשרות על מנת שהן יקחו חלק ואחריות בנושא זה".

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה שבארגון מנסים להשפיע על הנעשה במועצות הדתיות. כבר לפני שנה הם הוציאו סרטון הסברה, במהלכו טענו כי הגוף האמון על שירותי הדת בישראל אינו יעיל ואינו מתקדם, בין היתר מכיוון שהוא לא מאפשר ייצוג הולם לנשים.

יחיאלי-פרסיקו מדגישה כי הם לא מכריחים אף אחת לקחת חלק במפגשים וכל הנשים שמגיעות עושות זאת לפי בחירתן ומתוך ידיעה ברורה איזה תכנים הן הולכות לעבור ומי האנשים שאמורים להעביר להן אותם.

מעבר לאשה שביטלה את השתתפותה, בכנס הקרוב שעתיד להתקיים בתחילת השבוע הבא, נרשמו 21 נשים ממועצות דתיות שונות ברחבי הארץ לרבות מגבעת שמואל, פתח תקווה, רעננה, באר יעקב קדומים ועוד. מי שיעביר את עיקר התכנים במפגש הוא תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בנאמני תורה ועבודה.