ח"כ עליזה לביא מבקשת נציגות ציבור לבתי הדין הרבניים

ביום ראשון הקרוב תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק חדשה של ח"כ עליזה לביא: "הזדמנות לתקן עוול היסטורי ולחזק את האמון במערכת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/17 12:05 יב בכסלו התשעח

ח"כ עליזה לביא מבקשת נציגות ציבור לבתי הדין הרבניים
עליזה לביא, צילום: יחצ

ביום ראשון הקרוב תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק חדשה של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), המבקשת למנות נציגות ציבור לבתי הדין הרבניים.

במצב כיום, אף שכמחצית מן הבאים בשערי בתי הדין הן נשים, קולן של נשים לא בא לידי ביטוי, שכן במציאות ההלכתית כיום הן אינן יכולות לכהן כדיינות או להעיד, ועד כה אף לא מונתה אישה לשמש כמנכ"לית בבתי הדין. המצב יוצר אי שוויון מהותי כלפי נשים הבאות להתדיין, אשר מעידות במקרים רבים על אטימות מצד המערכת או על חוויה לא נעימה בבואן להשיב על שאלות אישיות בסיטואציה רגישה ובסביבה גברית לחלוטין.

מטרתה של ההצעה היא למנות נציגות ציבור לצד הדיינים בבתי הדין בענייני מעמד אישי, בדומה לנציגי הציבור המשמשים היום בבתי הדין לעבודה, ובכך להקל ולשפר במעט את חוויית האישה הבאה בשעריו של בתי הדין. לפי ההצעה, כל הרכב הדן בבית הדין הרבני או בית הדין הרבני הגדול יכלול דיינים ושתי נציגות ציבור, אשר יהיו בקיאות בתחום ההלכה היהודית. המועמדת לתפקיד נציגת ציבור תהיה בעלת ניסיון של חמש שנים לפחות בייצוג בבתי הדין או בבתי משפט לענייני משפחה, וללא עבר פלילי או משמעתי.

עליזה לביא מסרה לקראת הדיון בחוק: "מדינה שנתנה סמכויות שיפוט בידי בתי הדין, לא יכולה לאפשר מצב שבו למעלה ממחצית מאוכלוסייתה פשוט לא קיימת בה, זה אבסורד.  לאורך השנים קולן של נשים וצרכיהן לא קיבלו כל ביטוי במערכת, וכפועל יוצא מעמדן ומצבן של נשים עגונות ובכלל הינו בכי רע. ההצעה הזו אינה פריווילגיה או טובה שעושים לנשים. במערכת שבה 50 אחוז מהמתדיינות הן נשים ואין אפילו דיינית אחת, זוהי חובתנו להבטיח שקולן של נשים יבוא לידי ביטוי באיזשהו אופן. הדרך לשוויון אמיתי עוד ארוכה, אולם יש כאן הזדמנות אמתית לתקן עוול היסטורי. מדובר בהצעה שמבלי לפגוע במעמד הדיינים או בהלכה, תתן מקום לקולן ולצרכיהן של נשים רבות, תשפר מאוד את השירות למען כלל הציבור, ותחזק את האמון במערכת".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן