ח"כ עזריה: "המהלך של צהר אמיץ ומשמעותי"

אחת השותפות להקמת מערך הכשרות החדש בירכה על הצעד, ואמרה: "מונופול הכשרות נותן שירות גרוע. רבני צהר מייצרים אלטרנטיבה מקצועית, ממלכתית וישראלית". ח"כ לביא: "צעד חשוב להשבת הכשרות לדרך המלך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/02/18 12:28 יא באדר התשעח

ח"כ עזריה: "המהלך של צהר אמיץ ומשמעותי"
"צעד אמיץ". ח"כ עזריה, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

"המהלך של צהר הוא צעד אמיץ, משמעותי וחשוב בתהליך של שבירת מונופול הכשרות ופתיחת שוק הכשרות לתחרות", כך אמרה היום (ב') ח"כ רחל עזריה מכולנו, שהייתה שותפה לפתיחת ארגון השגחה פרטית ולפתיחת מערך הכשרות החדש של ארגון צהר.  

עזריה בירכה את המהלך של צהר, ואמרה: "כשהקמנו את השגחה פרטית ידענו שהמטרה היא להגיע לאלפי עסקים. הכניסה של צהר לשוק הכשרות שהיא על פי ההלכה אך אינה מטעם הרבנות תאפשר לתת מענה לעסקים ברחבי הארץ ולשבור את מונופול הרבנות.

"מונופול הכשרות, כמו כל מונופול, נותן שרות גרוע וגובה מחירים גבוהים ולא מוצדקים מהעסקים. הרבה אנשים בישראל רוצים כשרות אבל לא מוכנים להיכנע למונופול. והיום רבני צהר מייצרים אלטרנטיבה מקצועית, ממלכתית וישראלית", הוסיפה.

ח"כ עליזה לביא מיש עתיד, שמובילה הצעת חוק להפרטת מערך הכשרות, בירכה גם היא על השקת מערך הכשרות החדש של צהר, ואמרה: "מדובר בצעד חשוב בדרך להשבת הכשרות לדרך המלך לטובת הציבור בישראל. לצערי מערך הכשרות במתכונתו הנוכחית אינו משרת את ציבור שומרי הכשרות בישראל. מדובר במערך מנופח ומסואב הסובל משורה ארוכה של כשלים, ותיקונו הוא צו השעה ושליחות של ממש.

"כניסתם של גופים נוספים - תחת פיקוח ועם כללים שקופים וברורים - זו הדרך המיטבית שגם תאפשר התייעלות של המערך הקיים, גם תחזק משמעותית את האמון במערכת, וגם תהפוך המזון בישראל לפחות יקר - ויותר כשר".

תעודות הכשרות של צהר

תעודות הכשרות של צהרצילום: יוסי זליגר

מי שעוד הביעו את תמיכתם המיזם החדש הם רבני ורבניות בית הלל, שאמרו כי "בראש רבני צהר עומדים תלמידי חכמים גדולים וישרים, בהם מומחים גדולים לנושא הכשרות בעלי כתפיים תורניות רחבות, יראת שמיים וראייה רחבה ומעמיקה של צרכי החברה הישראלית. אנו בטוחים שנהלי הכשרות וההשגחה שייצרו ביעילות, הגינות ושקיפות, יניבו תוצרים שלא ייפלו מתוצרי מערכות הכשרות הקיימות, ויתרמו לייעול מערכות הכשרות של הרבנות הראשית".

לדבריהם, "כפי שפרסמנו בעבר, אנו סבורים שמונופול הכשרות איננו בריא וגורם לפגיעה בכשרות בארץ. לכן יש לעודד גופים שונים, כמו מערך הכשרות החדש של רבני צהר, בפעילותם המבורכת. זאת מתוך מטרה לייעל ולשפר את המערך הקיים, ובלבד שהדבר יעשה מתוך אחריות ומקצועיות.

"אחריות זו דורשת שקיפות בנוגע לכללים על פיהם פועל מערך הכשרות, ומחויבות לעבוד תחת נהלים מוקפדים המבוססים הלכתית. כחלק מתהליך זה על הממשלה לייסד מערך פיקוח על גופי הכשרות, שיוכל להעריך ולפקח על אמינות כשרותם של גופים אלו ועל איכות השירות הניתן, כפי שהדבר נעשה בתחומי שירות רבים".

מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", אורי קידר, אמר: "אנחנו תומכים בכל מי שפועל על מנת לפרק את מונופול הרבנות, ושמחים שגם בצהר מבינים שמגיע לציבור שומר הכשרות בישראל לקבל שירות שאפשר לסמוך עליו, ולא כזה שכל עניינו הוא בצע כסף.

"גם בצהר הבינו שהרבנות הופכת פחות ופחות רלוונטית ומנסים בכל הכוח לייצר רעיונות, אולם כמו בתחום הכשרות, גם בתחום הנישואים, הקבורה והגיור - יש כאן מונופול שצריך וחייבים לפרק, והפתרון הוא מחוץ לרבנות ולא כחלק ממנה".