חייל נשפט על שסירב להתגלח בימי העומר: "בצה"ל אטומים לציבור המסורתי"

איתי פנקר טען בפוסט בפייסבוק כי למרות שאחיו מקפיד על אורח חיים מסורתי נאסר עליו לגדל זקן והוא נשפט ל-20 ימים בכלא. דו"צ: "החייל אינו מקיים אורח חיים דתי". ל'כיפה' אמר האח: "אף גורם דת לא דיבר אתו. מי החליט על אורח חייו? המפקד?"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/04/18 09:50 כה בניסן התשעח

חייל נשפט על שסירב להתגלח בימי העומר: "בצה"ל אטומים לציבור המסורתי"
למצולם אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. דניאל דרייפוס

"בצה"ל אין דבר כזה מסורתי!", כך פתח איתי פנקר פוסט שכתב אתמול (שני) בפייסבוק, בו טען כי אחיו, לוחם המשרת בחטיבת כפיר, נכלא לאחר שסירב להתגלח בימי ספירת העומר, זאת למרות שלדבריו הוא מקפיד על כך לאורך שנים רבות

"אתחיל בסיפור שגרם לי לכתיבת הפוסט", כתב פנקר שהשתחרר לפני חמש שנים משירות קרבי בתותחנים, "אחי הקטן משרת ביחידה קרבית בצה"ל וכבר לפני תקופת ספירת העומר הוא ביקש פטור זקן ושיער מכיוון שאנו בבית שומרי מסורת ושומרים ספירת העומר".

לדבריו, ברגע שאחיו הצעיר קיבל תשובה שלילית, בטענה שפטור מגילוח ניתן רק לחיילים דתיים, העניינים הסתבכו, "מפה התחילה סאגה של אטימות שגרמה לטענה שאחי 'מסרב פקודה'. (יש לציין שלאורך כל הדרך אחי הקטן לא ראה רב או גורם דתי)".

"עכשיו אני אתן לכם לחשוב, מה העונש שהייתם נותנים לאדם ששומר על אמונתו ומגיל 13 שומר את ספירת העומר אך צה"ל לא נותן לו? ונגיד שזה סירוב פקודה(למרות שלדעתי זה פקודה לא חוקית).. אז החלטת המג"ד היא כזאת- עונש מקסימלי שהוא יכול לתת 20 ימים בכלא! אשכרה 20 ימים בכלא!!!".

ביטל לו פגישה עם הר הראשי? איזנקוט והרבצ"ר

שוב טענות על זקן בצה"ל והפעם מכיוון החיילים המסורתייםצילום: פלאש 90. מארק ישראל סלם

עוד הוא טען כי,"לא יכול להיות שאדם שרוצה לשמור על אורח חייו לא יוכל לעשות זאת בצבא ההגנה לישראל. איך יכול להיות שאח שלי שרוצה לשמור על מסורתו ומנהג אביו נענש על כך?". עוד הוא שאל האם צה"ל "הוא הגורם המכריע לקבוע את יהדותך ואיזה מצוות מותר לך לקיים ואיזה לא?".

מלבד המקרה הפרטי של אחיו, טען פנקר כי הדבר מלמד על יחס הצבא לציבור שומרי המסורת שאינם מוגדרים כדתיים, "מה כשזה מגיע למסורתיים ישנה כזאת אטימות? למה אין מענה לאוכלוסייה גדולה בישראל שהיא האוכלוסייה המסורתית, מדוע זה או שאתה דתי או שאתה חילוני אין באמצע.

"אני פונה אליכם לא רק בשביל אח הקטן אלא גם בשביל ציבור גדול בישראל שהינו מסורתי. אנו עם ישראל מחולקים להרבה גוונים וזה מה שמייחד אותנו. אין פה שחור ולבן יש אחד ששומר רק כשרות השני שומר שבת והשלישי בכלל לא שומר ובאמת שכל אחד בדרכו שלו. לכן צריך לתת במידת האפשר לכל אדם לשמור על אורח חייו, אני מבין את הטענה שזה נהיה מסחרה וכל אחד מבקש פטור זקן, אך אי אפשר להחליט שבגלל זה אז אף אחד לא מקבל, זה לא הפתרון!"

בהמשך הוא פנה למפקדים ששפטו את אחיו, "צאו שנייה מהבועה הצבאית, תסתכלו מבחוץ אשכרה ילד בא אליכם ואומר לכם כמה חשוב לו לשמור ספירת העומר, ילד שלפני הצבא המוטיבציה שלו לשרת בקרבי הייתה בעננים, ילד שראה את אח שלו הגדול קרבי והאח שאחריו קרבי והבין כמה זה חשוב להיות קרבי, אלה הערכים שלנו מהבית גם לתת מעצמנו למדינה וגם לשמור מסורת".

"הלוואי והיית רואה את אמא שלי מתחילה לבכות שהיא שומעת את זה כי אותי זה שבר- אותה אמא שבמקרה ותפרוץ מלחמה תשלח 3 בנים לחזית.. ערכים כבר אמרנו?".

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1910245455653725&set=a.960660927278854.1073741827.100000048663059&type=3&theater

לסיום הוא הוא הסביר כי "למי שלא יודע מגדלים זקן בסימן אבלות על תלמידי רבי עקיבא שמתו כי לא נהגו בכבוד זה לזה. אולי אם נכבד את כל חיילי צה"ל, מכל העדות, נהיה צבא חזק יותר ונלמד את הלקח של הימים האלו".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "עפ"י הפקודות חייל המקיים אורח חיים דתי זכאי לגדל זקן בתקופת העומר. במקרה הנ"ל החייל אינו מקיים אורח חיים דתי ולכן לא זכאי לפטור זה. הוסבר לו מס' פעמים ע"י מפקדיו שאינו יכול לגדל זקן, סירב פקודה, על כן נשפט ע"י המג"ד ל-20 ימי מחבוש". בלשכת סגן שר הביטחון פנו לעוזר הרמטכ"ל בבקשה שיבדוק ויטפל בנושא

בעקבות התגובה אמר פנקר ל'כיפה' כי הוא "חושב שהתגובה שלהם מראה על האטימות ואי ההבנה לאוכולוסייה המסורתית". לדבריו, "היה כדאי יותר לבחון את המקרה ואת העונש המוגזם הזה ולא לצאת בהצהרה כי אינו דתי. אף גורם דת לא דיבר איתו כאשר ביקש פטור אז מי החליט על אורח חייו? המפקד?".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן