דיווח: חיילים דתיים סירבו לצאת לקורס מפקדי טנקים

לוחמי השריון, שנמצאו מתאימים לצאת לקורס הפיקודי, ויתרו עליו מאחר שחששו כי רמתם הדתית תיפגע בשל הכוונה לשלב בנות בקורס כבר בחודש הבא. הרב גורדין: "חציית קו אדום". רב העיר ירושלים לרמטכ"ל: "שיתוף בנות ביחידות לוחמות יפגע ביכולת המקצועית בצבא"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/02/18 09:33 יג באדר התשעח

דיווח: חיילים דתיים סירבו לצאת לקורס מפקדי טנקים
שילוב הנשים מרחיק דתיים? חייל דתי מתפלל ליד טנק, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

מספר לוחמי שריון דתיים סירבו לאחרונה לצאת לקורס מפקדי טנקים, בשל החשש משילובן של לוחמות במסגרת הקורס.

כתב גלי צה"ל, צחי דבוש, חשף הבוקר (רביעי) כי הלוחמים מחטיבה 188 של חיל השריון ויתרו על היציאה לקורס למרות שמבחינת המערכת הצבאית הם נמצאו מתאימים לצאת אליו ולעבור הכשרת מפקד טנק.

עוד עלה שהחיילים חששו כי בשל הכוונה לשלב בנות בקורסי הפיקוד של השריון החל מהחודש הבא, רמתם הדתית תיפגע. רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, התייחס לנושא ואמר כי מדובר ב"חלק ממגמה של חוסר אמון בין החיילים הדתיים לצבא. טנק לא יוצא למלחמה לבד. יש התכנסויות, יש תדרוכים, יש שינה בלילה. זה לא טנק לידי ואני לא רואה אותו".

עוד הוא טען כי "חיילים שנאלצים לישון 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, בתוך נגמ"ש עם חיילות - זה משהו שקורה עכשיו. בדקתי את הנושא עם הרב הצבאי הראשי הרב אייל קרים והוא ענה: 'כן, זה מה שמתרחש בצבא'".

מכתבו של הרב שטרן לרמטכ"ל

מכתבו של הרב שטרן לרמטכ"לצילום: צילום מסך

בתוך כך נודע הבוקר כי הרב הראשי לירושלים, הרב אריה שטרן, שיגר בשבוע שעבר מכתב לרמטכ"ל ובו הוא הביע את צערו על הסערה סביב פקודת השירות המשותף וביקש ממנו לשקול בה שינויים נוספים.

"בתקופה הזו יש בשיחות מקום נרחב לנושא 'השירות המשותף', ובמסגרת זו שמעתי דברים שציערו אותי עד למאוד", כתב הרב שטרן לרא"ל איזנקוא ובהמשך בהמשך הציג 3 נקודות שאותן ביקש לבחון. הנושא הראשון הוא החשש כי בשל הפקודה החייל דתי "לא יוכל בשום אופן להימנע מדברים האסורים על פי ההלכה, והרי זה מנוגד לאורח חייו ולערכיו".

בנוסף הוא אמר כי הוא ורבים "מצטערים מאוד לראות איך הפסוק 'והיה מחניך קדוש' נשכח כשהצבא פועל בניגוד לכל כללי הצניעות". והנקודה השלישית שהעלה הרב הייתה נושא המבצעיות של צה"ל, "מתברר שרבים חושבים ששיתוף בנות ביחידות לוחמות יש בו כדי לפגוע ביכולת המקצועית בצבא וחבל".

לסיום כתב הרב כי הוא "חוזר ופונה לכבודו לעשות הערכה מחדש תוך התחשבות בדברי ובדברי כל הפונים אליך בנושא זה, כשחשוב שתדע שהדברים היוצאים מן הלב ונאמרים מתוך אהבה אך גם מתוך חרדה גדולה".

בתגובה לפרסום על סירוב החיילים הדתיים לצאת לקורס מפקדי טנקים, אמר הרב עמיחי גורדין, ר"מ בישיבת הר עציון שהיה שוותף בפגישות עם הרמטכ"ל על פקודת השירות המשותף, כי "החיילים לצערי העמוק עברו קו אדום ובמצב כזה אפשר להגיד שהדרך לפגיעה בביטחון המדינה רצופה כוונות טובות".

לדבריו, "בפועל יש בקורס הפרדה מוחלטת בין הבנים לבנות, וגם אם המציאות לא בדיוק מתאימה להם, אין לנו צבא אחר. מותר לאדם לא להיות ביחידה מסוימת אם זה מנוגד להלכה, אבל אסור לחיילים לעשות סנקציות ככל העולה על רוחם רק כי הם חושבים שהצבא עובד לא נכון. ההשפעה על הצבא הינה רק מהאזרחות. החיילים רוצים מתוך כוונות טובות להשפיע על המדיניות השגויה בעיניהם של הצבא בעזרת סנקציות, וזה דבר שלא יעשה".