"חוק המשילות הוא הפתרון האמיתי לבעיית בג"ץ"

תנועת דרך חיים קראה לחוקק את החוק שהונח על שולחן הכנסת כבר לפני כשנה, אשר מציע מתווה שמסדיר את יחסי הכנסת-בג"ץ בנושא פסילת חוקים. "הביקורת השיפוטית נטולת הסמכות של בג"ץ על חקיקת הכנסת איננה בעיה של תושבי דרום ת"א לבדם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/04/18 20:59 יט בניסן התשעח

"חוק המשילות הוא הפתרון האמיתי לבעיית בג"ץ"
בית המשפט העליון, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בתנועת דרך חיים קראו היום (ד') לחוקק את 'חוק המשילות' שהונח על שולחן הכנסת כבר לפני כשנה, אשר מציע מתווה שמסדיר את יחסי הכנסת-בג"ץ בנושא פסילת חוקים.

על פי הצעת החוק, שנוסחה בידי עו"ד אורי צפורי, ראש התא המשפטי של תנועת דרך חיים, במקום בו סותר חוק של הכנסת חוק יסוד אחר, יעיר בית המשפט את תשומת לב המחוקקים, כמקובל בבריטניה ובמדינות נוספות. להצעת החוק תמיכה רחבה של חברי כנסת משלל סיעות הקואליציה. הצעת חוק דומה הוגשה בשנת 2007 בידי ח"כ טרטמן מישראל ביתנו וזכתה לתמיכה של 49 חברי כנסת משלל סיעות הבית.

"תודה רבה לתושבי דרום ת"א שהביאונו עד הלום. אם עד אתמול לא נראה היה שיש היתכנות פוליטית לשינויים כלשהם ביחסי בג"ץ והכנסת, הרי שאתמול חלה תפנית משמעותית בעלילה, ובזכותם", אמר עו"ד צפורי.

באשר לכוונת נתניהו לחוקק חוק ספציפי בעניין בג"ץ אשר מתייחס רק לסוגיית המסתננים, צפורי מזכיר כי הבעיה לא רק של תושבי דרום ת"א: "יחד עם זאת חשוב לזכור שהביקורת השיפוטית נטולת הסמכות של בג"ץ על חקיקת הכנסת, איננה בעיה של תושבי דרום ת"א לבדם. מדובר בבעיה לאומית מהמדרגה הראשונה - חוק ההסדרה, חוק הגיוס, שלילת תושבות למחבלים וכיו"ב.

"אסור לתת לביבי להפוך סוגיה לאומית לסוגיה מגזרית. היום כבר כולם מבינים לאיזה תסבוכת הכניס אותנו בג"ץ בסוגיית המסתננים. אם רוצים לפתור את הבעיה, חייבים לפתור אותה מהשורש ולא נמצא את עצמנו מול שוקת שבורה בסוגיות לאומיות מהותיות אחרות".

לסיום אמר צפורי כי חוק המשילות הוא הפתרון: "חוק המשילות מונח על שולחן הכנסת, הגיע הזמן שראשי הקואליציה יפנימו שהוא, ורק הוא, הפתרון האמיתי לבעיית ההתערבות של שופטים שאינם נבחרים, ושמעולם לא קיבלו מנדט מהציבור להעביר ביקורת שיפוטית על החלטות המתקבלות ע"י נבחרי הציבור בהליך דמוקרטי". 

אורי קרשנבאום מהנהלת התנועה הוסיף: "המנהיגות הרופסת של נתניהו מסרבת לקחת אחריות ולדאוג באמת ובתמים לעם ישראל ולאינטרסים שלו. אחרי הזיגזג המביש שראינו השבוע אנחנו מתבשרים על עוד ספינים בדמות מצג שווא של מלחמה בקרן לישראל חדשה וחוקים עוקפי בג"ץ. 

"השפעת ארגוני השמאל הקיצוני, כמו גם גזילת הסמכויות של בג"ץ, הם נושאים שדורשים טיפול שורש. ההצהרות של נתניהו אינן הפתרון לבעיות הללו ושוב נראה שנתניהו לא מעוניין לפתור את הבעיות אלא לאפשר לעצמו להמשיך ולהאשים את כולם במקום לקחת אחריות".