חוק החרם עבר בקריאה טרומית

הצעת החוק מאפשרת לתבוע אנשים וגופים שעודדו חרם על ישראל בסכומים שונים גם ללא הוכחת נזק. ח"כ קיש: "לאחר שיכולתו של החוק המקורי נעקרה על ידי בג"ץ - התיקון החדש מאפשר להילחם את המלחמה האמיתית נגד הקוראים לחרם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/11/17 12:55 ד בכסלו התשעח

חוק החרם עבר בקריאה טרומית
"נאפשר ליששכרוף לעמוד לדין". ח"כ קיש, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

"חוק החרם" עבר היום (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת. במידה והוא יעבור גם את הקריאות הנוספות יהיו על גופים או אנשים שיקראו לחרם על ישראל השלכות כספיות כבדות.

לפי הצעת החוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, אותה זם ח"כ יואב קיש מהליכוד בשיתוף השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וחברי כנסת נוספים,  גוף או אדם כלשהו שיקראו ויעודדו חרם על ישראל יהיו חשופים לתביעות כספיות בסדרי גודל שונים.

תביעה אחת על סך 100 אלף שקלים גם ללא הוכחת נזק, ו-500 אלף שקלים במידה ויוכח שאכן קריאת החרם גררה נזק. יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ קיש, שמח על העברת החוק ואמרכי הוא "יאפשר לנו להתמודד עם ה-BDS ועם ארגוני החרם".

לדבריו, "לאחר שיכולתו של החוק המקורי לפעול נגד ה-BDS נעקרה על ידי בג"ץ - התיקון החדש מאפשר להילחם את המלחמה האמיתית נגד הקוראים לחרם. אדם אשר יקרא לחרם על ישראל יהיה חשוף מיידית לתביעה בסך של מאה אלף שקלים ללא הוכחת נזק, וארגונים אשר פועלים כמערכת משומנת בפעילות הBDS שלהם והוכח כי פעילות זו גורמת לנזק יהיו חשופים לתביעה עד 500 אלף שקלים".

לטענתו, "לא יתכן שאלו הקוראים לחרם על ישראל יהיו פטורים מתשלום הנזק שהם גורמים לו בקריאתם. התיקון לחוק מתקן זאת ונותן כלים לישראלים להתמודד כנגד החרם עליהם".

מנהלת הפורום המשפטי הבינלאומי (ILF) עו"ד יפעה סגל, שיזמה יחד עם ח"כ קיש את החוק, בירכה על אישורו ואמרה כי "תנועת החרם והארגונים המובילים אותה מקבלים היום מסר ברור. יש מחיר לפעילות הפוגענית שלכם. החוק הוא תחילת תהליך של תיקון עוול גדול שנמשך שנים".

לדבריה, "התיקון הזה מטרתו לתקן את החוק הנוכחי המוחלש וחסר השיניים שנמצא כאות מתה בספר החוקים בלא יכולת לתת מענה לפגיעה השיטתית שמבצעת תנועת הBDS כנגד אנשים פרטיים, עסקים גדולים כקטנים ואינטרסים בסיסיים של מדינת ישראל. התיקון יאפשר לנפגעים להיפרע מהקוראים לחרם".