חברון: הושמד ´משקוף המנורות´ העתיק בקסבה

תושביה היהודים של חברון מדווחים כי משקוף עתיק שהיה בלב הקסבה בחברון הושמד, ובמקומו הקימו כיסוי בצורת קשת מאבנים מודרניות. על פי מסורות שונות המשקוף נוצר בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/08/14 13:53 ח באב התשעד

חברון: הושמד ´משקוף המנורות´ העתיק בקסבה
הישוב היהודי בחברון, צילום: הישוב היהודי בחברון

ניסיון לטשטש עדויות עתיקות למגורי יהודים בעיר חברון: 'משקוף המנורות', משקוף עתיק שעל פי מסורות שונות נוצר בתקופה שאחרי חורבן בית המקדש, הוסר בלב העיר העתיקה בחברון, הקסבה, ובמקומו נראה כיסוי בצורת קשה מאבנים מודרניות. על המשקוף ההיסטורי היו חקוקות שלש מנורות בדגם המנורה בבית המקדש, שתיים ניצבות ואחת הפוכה, כזכר לחורבן. על פי המסורת האבנים הובאו לחברון ונקבעו כמשקוף באחד מהבתים המקוריים של קהילת יהודי חברון.

אגדה עתיקה שהובאהב בספר חברון של א"י לבנון מספרת: "מעשה ברבי יעקב בן יוספיה, שהגיע לרומי ועמד מנגד שערו של טיטוס. עמד ובכה עד שנדר נדר, כי אם יזכנו הקב"ה ויעלה ויבוא לארץ הקודש, יבנה ביתו בעיר האבות ועל שערו יציב מנורה מגולפת באבן, כמנורה החקוקה שבשער טיטוס. משעלה רבי יעקב יוספיה והגיע לחברון, עמד והרכיב על שער ביתו משקוף ובו שלוש אבני-גזית מגולפות במנורות העבריות...".

מאז פרעות תרפ"ט לא מתגוררים במקום יהודים, ואלו שמעוניינים להגיע עושים זאת בליווי צבאי כבד בשבתות ובחגים. בסיור של יהודי העיר בשבת האחרונה התברר כי המשקוף נעלם ובמקומו מילאו את החלל באבן מקומית. על פי תושבי חברון היהודים "המעשה הנפשע, שאירע, במקרה או שלא במקרה, בערב תשעה באב, הוא ניסיון למחוק כל זכר וסמל יהודי בחברון בפרט, והוא חלק מניסיון לשכתוב ההיסטוריה ומחיית המקורות היהודיים בארץ ישראל בכלל".

ועד הישוב היהודי בחברון פנה לכל הגורמים הנוגעים בדבר לתיקון המעשה הנפשע, והוא קורא להשבת הסמלים היהודיים לעיר.

(צילום: הישוב היהודי בחברון)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן