גאה במה שעשיתי, מצטער שהייתי אחד היחידים

עשור לאחר שהתבצר על גג ביתו עם נשק חם, חוזר ד"ר אריה יצחקי לסיפור ההתבצרות, ולא חוסך שבטו מהציונות הדתית. "אם הציונות הדתית הייתה מתנגדת יותר לא הייתה התנתקות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/07/15 17:24 ג באב התשעה

גאה במה שעשיתי, מצטער שהייתי אחד היחידים
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה. disengag107 Flash90, צילום: אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה. disengag107 Flash90

זה היה אמור להיות השיא של הפינוי מבחינת המתיישבים, והסיוט הגדול של התומכים בהתנתקות. התבצרות עם נשק חם, איומים בדבר התאבדויות וחשש מירי לעבר החיילים. במשך חודשים פמפמו את העניין בתקשורת, סיפרו על איומי יום הדין, על כך שמתנחל, כך כתבו, יירה לעבר החיילים ויהפוך את ההתנתקות ממבצע מתוקתק היטב לאירוע מלא נפגעים. לאחר שבכפר מימון לא פרצו את הגדרות, לאחר שתושבים ביישובי גוש קטיף התפנו בשקט יחסי, הגיע ד"ר אריה יצחקי וסיפק לתקשורת ולציבור הישראלי את מה שחיפשו במשך חודשים - אקשן.

"צה"ל הציב צלפים מול המתחם בכפר ים בו התבצרו אריה יצחקי וכ-40 בני אדם נוספים, בהם שני פעוטות. מוקדם יותר, איים יצחקי כי אם כוחות הביטחון יפרצו למתחם יסתיים האירוע בשפיכות דמים", נכתב בכותרת אדומה בראש אתר החדשות ynet ובאתרים אחרים דווח כי "בכפר ים התבצרו תושבים והודיעו שימנעו בגופם את גרוש התושבים והרס הבתים. ד"ר אריה יצחקי אומר כי הם מוכנים להילחם. הוא רואה את פניהם של כוחות המשטרה והיס"מ ונראה לו שהשתילו בהם שבב לנהוג כמו רובוטים. הוא קורא למפקדים להורות לחיילים ולשוטרים לצאת מהמקום שכן לדבריו הם ערוכים להשיב מלחמה, אף בנשק חם אם יפעילו לעברם נשק חם".

במשך שעות ארוכות התבצר אריה יצחקי על ביתו בכפר ים כשהוא חמוש בנשק. מאיים לירות לעבר החיילים, הוא הצליח לעורר את דעת הקהל ולהפוך את האירוע הקשה לאמוציונלי הרבה יותר. רק לאחר מספר שעות פרצו הכוחות לבית ופינו את יצחקי ושאר המתבצרים.

עשור לאחר ההתנתקות, אומר יצחקי כי אינו מצטער על כך שהתבצר על ביתו, ולהפך. "אני גאה במה שעשיתי", הוא אומר בראיון לכיפה בביתו שבצפון הארץ. "אני מצטער שהייתי חלוץ בפני המחנה. במדינת ישראל כשמישהו מסתער וקופץ על גבו של מישהו כדי להציל אותו מרימון הוא מקבל את אות הגבורה, ולמרות שלא עשיתי את זה כדי לקבל צל"ש, עד היום ממשיכים במקום לשבח אותנו להמשיך לשבור אותנו. זה לא יעבוד להם".

"תוייגתי כקיצוני", הוא אומר. "90% מחברי בגוש קטיף החליטו שאין מה להתנגד, חלקם כבר ארזו את החפצים וחלקם הפריעו לקלוט את השב"חים. הם ראו אותנו הקיצונים, אבל אני לא מתבייש בהגדרה קיצוני. כל האישים הגדולים ביותר שלנו היו קיצונים בזמנם - משה רבנו, דוד המלך. מדובר בתעודת כבוד".

יצחקי מסביר כי מטרתו בהתבצרות לא הייתה לפגוע בחיילים, אלא כדי להציב תג מחיר, כן, היה עוד אפשר לומר זאת בזמן ההתנתקות, למשמעות הפינוי של אלפי ישראלים מביתם. "המטרה הייתה להעצים את השבר המנטלי. הכשירו את המפנים להיות רובוטים ובעקבות השבר הזה, התרומה שלנו לשבר, מבין היום כל בר דעת שלגרש 80 אלף איש זה בלתי אפשרי

"במשך שנה וחצי ניהלנו מערכה של תושבי הגוש ותומכינו נגד ההתנתקות. הבאנו 8000 סייענים ונתנו להם דיור, מזון וביגוד בניגוד להנהגה המסורתית של הגוש שהייתה ממלכתית, שטענה 'היו לא תהיה' ושזה תרגיל פוליטי. אנחנו, שהכרנו את שרון, ידענו שהוא יעשה את זה עד הסוף ועשינו הכל כדי לעכב ולמנוע. לצערי לא שעו לנו והחבר'ה שלנו נתקעו בכפר מימון. רצינו שיפרצו את הגדרות, אבל המנהיגים טענו שנביא לאבדות ולא רצינו שטיפת דם יהודי ישפך. גם כשהתבצרנו על הגג עם התומכים לא הייתה בשום פנים ואופן מטרה לפתוח באש", הוא אומר.

עשור לאחר ההתנתקות יצחקי זועם, גם כמובן על המגרשים בפועל, אך גם על הציונות הדתית שלא עשתה די לטעמו למנוע את הפינוי. "אם הציונות הדתית הייתה מתנגדת יותר לא הייתה התנתקות", הוא אומר בצורה חד משמעית. "היה לנו סוכן מודיעין שישב עם מפקדי הצבא, קצין בכיר, שהיה מתקשר אלי אחרי הדיונים ומדווח. הוא אמר שהרמטכ"ל אומר שאם יבואו לגוש 40-50 אלף מחזקים שלא יתנגדו אלא רק ישכבו על הרצפה כשקי תפוח אדמה לא היה אפשר לבצע את הגירוש. אם היו באים 30 אלף חיילים זה היה נכשל. יכולנו למנוע את ההתנתקות, אך לצערי חלק מהנהגת יש"ע לא רצתה להתעמת עם המפנים. היו רבנים ואישי ציבור שעשו הכל כדי שלא תהיה פריצה וחלק מהם תוגמלו בהתאם, קיבלו משרות מכובדות".

יצחקי מתייחס לעובדה כי גם עשור לאחר ההתנתקות עדיין ישנם מגורשים אשר אינם מתגוררים בבתי הקבע שלהם, ותוקף: "מדינת ישראל 'המתוקנת', מעצמת ההייטק עם הצבא הרביעי בגודלו, לא מצליחה למצוא פתרון ל-220 משפחות מהמגורשים שעדיין גרים בקרווילות רעועות ומתפרקות? זה הזוי, ולפי דעתי חלק מהדברים נעשים מתוך רשעות, אנשים ששונאים את המתנחלים, וחלק בגלל טמטום של הפקידים. המדינה נכשלה בגדול אחרי שבזבזה 12 מיליארד ש"ח על ההתנתקות. מדינת ישראל שלחה כוחות לנפאל, להיאיטי, אבל לא מצליחים למצוא פתרון ל-220 משפחות? צריך לכנס את כל השרים ולמצוא פתרון מידי. אני מצפה מנתניהו לתקן במעט את הנזק שנעשה".

בנוסף, אומר יצחקי, עשור לאחר ההתנתקות ברור לחלוטין כי מדובר היה במבצע מיותר, שפגע באופן קריטי בביטחון. "התרענו במשך שנה וחצי שזה יהיה מחדל בטחוני חסר תקדים, ובפועל התוצאה היא שמדינת חמאסטן קמה. המדינה היום מושבתת, ובמקום כמה טילים כאן ושם יש היום אלפים. הערבים הג'יהאדיסטים קיבלו רוח גבית משמעותית. הם הצליחו לראשונה לגרש את צבא הגנה לישראל ואם זה הצליח בעזה מבחינתם השלב הבא הוא יו"ש. ההתנתקות היא רק ההתחלה".

עם זאת, אומר יצחקי, הוא לא כועס על מפקדי ההתנתקות אשר חזרו בהם מטעותם, זאת כדוגמת מפקד ההתנתקות גרשון הכהן. "הוא היה צריך לסרב מלכתחילה. הוא טוען שהיו מדירים את המפקדים הדתיים מצה"ל אם היה מסרב. אני לא חושב כך, אבל הוא מכה על חטא - ומודה ועוזב ירוחם. החרמתי אותו שנים רבות, אבל היום, אחרי שאמר שטעה, זה בסדר. הכעס העיקרי הוא על מי שתכנן את הדבר הנורא. חברנו הטוב אריק שרון שתקע לנו סכין בגב. הוא קיבל את עונשו מדי שמים. שכב בין גיהינום לגן עדן. גלעד שרון, המסית הראשי עדיין בשטח, עו"ד וייסגלס שאשמח שיבוא על עונשו. אני סומך על הקב"ה שיעשה את זה בבוא הזמן".

והאם ישראל תחזור לגוש קטיף? על כך יצחקי עונה בצורה חד משמעית. "אני מוכן לחזור מחר לגוש קטיף אם ישחררו את הרצועה ונדאג שיקומו שבעה ישובים על כל ישוב שנהרס. הצעירים משתוקקים לחזוק לגוש. אומנם חלק מהמבוגרים נכוו ואמונתם נסדקה, אבל צמח דור צעיר ויש אנשים שיחזרו. גוש קטיף חלק בלתי נפרד מארץ ישראל ומדינת ישראל".