התיקון למתן היתרי עבודה בשבת יובא לאישור סופי בכנסת

התיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה של ח"כ גפני אושר בועדת העבודה והרווחה ויעלה לקריאה שניה ושלישית. לפי ההצעה על שר העבודה והרווחה יהיה להתחשב בשיקולי מורשת ומסורת ישראל לפני שיתיר ביצוע עבודות בשבת. ליב"ה: "התיקון לא מספיק"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/12/17 13:45 א בטבת התשעח

התיקון למתן היתרי עבודה בשבת יובא לאישור סופי בכנסת
מסדירים את מתן היתרי העבודה בשבת. מקלב וגפני, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

התיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה, לפיו על שר העבודה והרווחה יהיה להתחשב בשיקולי מורשת ומסורת ישראל לפני שיתיר ביצוע עבודות בשבת. עבר היום (ג') בועדת העבודה והרווחה ואושר להמשך קריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

הצעת החוק, שעברה לפני מספר פחות מחודש בקריאה טרומית, היא פרי יוזמתו של ח"כ משה גפני מיהדות התורה שנולדה בעקבות המשבר בין נתניהו לסיעות החרדיות סביב עבודות הרכבת בשבת.

בדברי ההסבר לתיקון נכתב בין היתר: "לאחרונה התברר כי גופים ממשלתיים דוגמת רכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים, הפכו את יום השבת, ליום מועדף לביצוע עבודות תשתית בכבישי ישראל ובמסילות הרכבת. עבודות אלו המבוצעות בפרהסיה, פוגעות פגיעה קשה הן בצביונה היהודי של המדינה והן ברגשותיהם של מיליוני תושבים דתיים ומסורתיים במדינת ישראל".
 
בנוסף לכך נטען כי "העבודות פוגעות גם בעובדים, בהם יהודים רבים שמסורת ישראל חשובה להם, אשר נאלצים להיפרד מבני משפחותיהם וללכת לעבוד ביום המנוחה ולחלל את השבת, כאשר חלק מהעובדים משתייכים לשכבות החלשות בחברה ונאלצים לעבוד בשבת, מתוך חשש שאם יסרבו לעבוד בשבת, יאבדו את מקום עבודתם גם בשאר ימי השבוע".

לא יצביעו על חוק ההמלצות. נתניהו וכץ

האם רק שר העבודה יחליט על עבודות בשבת?צילום: פלאש 90. אוליבייר פיטוסי

בתוך כך אמרו היום במרכז ליב"ה כי התיקון שהוצע על ידי הסיעות החרדיות אינו מספיק מאחר ולטענתם יש לעשות "תיקון אמיתי ביחס לשבת הציבורית" וכי "שיקולי 'מסורת ישראל' בנוגע לעבודת הרכבת בפרט ושמירת השבת הציבורית בישראל בכלל - אינם יכולים להיות בסמכות שר העבודה בלבד, אלא בידי הגורם הממלכתי המוסמך לכך". 

לדבריהם, "הרבנות הראשית לישראל הינה הגורם הממלכתי אשר אמון על שמירת "מסורת ישראל", ועל כן לא יתכן שהכרעה בנושא זה תינתן לא מעורבות הרבנות הראשית לישראל ויש לתקן את הצעת החוק כך שתכלול את הרבנות הראשית כגורם משמעותי".

דברים ברוח דומה הם כתבו במכתב ששלחו לראשי הסיעות הדתיות והחרדיות וכמוהם עשה בעבר הרב הראשי, הרב דוד לאו, במסר שהעביר לראש הממשלה בנימין נתניהו.

חבר הנהלת מרכז ליב"ה, אורן הניג, אמר בדיון שהתקיים בועדת העבודה והרווחה כי "השבת היא אינטרס לאומי. יש לשמור על השבת הציבורית מכח משמר ולא להסתפק רק ביחסי ציבור במגזר כזה או אחר. דרושה פה אחריות לאומית וממלכתית לשמירת השבת הציבורית ואחדות עם ישראל"