עודד רביבי: "הקואליציה לא אפשרה" | יוחאי דמרי: "מתי הייתה לנו מלחמה עם איחוד האמירויות?"

הסכם השלום עליו חתמו ישראל ואיחוד האמירויות מעורר תגובות רבות גם בקרב ראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון. ראש מועצת אפרת, אמר לחדשות כיפה: "יכולות להיות עדיין הפתעות". ראש המועצה האזורית הר חברון: "יש עוד סיכוי לריבונות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/08/20 20:30 כג באב התשפ

עודד רביבי: "הקואליציה לא אפשרה" | יוחאי דמרי: "מתי הייתה לנו מלחמה עם איחוד האמירויות?"
אפרת, גוש עציון, צילום: Hadas Parush/Flash90

הסכם השלום בין ישראל ואיחוד האמירויות בתיווך ארצות הברית, שנחשף הערב (ה') ופרטיו המלאים טרם נחשפו, מעוררים תגובות רבות בקרב ראשי המועצות ביהודה ושומרון, הנפגעים העיקריים מהמהלך. איך שלא נסתכל, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הפר הבטחת בחירות ברורה להחלת ריבונות על שטחי יהודה ושומרון, אך במהלך הצהרתו הערב, אמר ראש הממשלה כי "אין שום שינוי בתכנית שלי להחלת ריבונות. מדובר בהשהיה זמנית". 

בשיחה של "חדשות כיפה" עם ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי, וראש המועצה האזורית הר חברון יוחאי דמרי, ניסינו להבין מה דעתם על הפרת הבטחת הבחירות מצד ראש הממשלה. 

עודד רביבי: "ראש הממשלה הבטיח את החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון. ראש הממשלה ניסה לקדם את זה, חטף ביקורת גם מימין וגם משמאל ובסוף הקואליציה שהורכבה אחרי מועד ג' לא אפשרה להתקדם עם זה ולכן צריך להמשיך לנסות לראות מה אפשר כן לקבל. אני היית מאלה שאמרו שהתכנית של הנשיא טראמפ נועדה בראש ובראשונה לשרת אינטרס אמריקאי ואנחנו רואים שהאמריקאים לא זונחים את האינטרסים שלהם והם רוצים להמשיך להוכיח את הנאמנות שלהם למדינת ישראל ומכאן נולדה לדעתי, ההצהרה של היום".

יוחאי דמרי: "אין מחיר לארץ ישראל והיא לא משהו שאפשר לסחור איתה. היינו רחוקים מילימטר מהחלת ריבונות על כל היישובים כמו שראש הממשלה הבטיח פעמיים בבחירות. מאוד מאכזב, מאוד מכאיב, מאוד מתסכל. זה משהו שקשה לי איתו מאוד. אני חושב ששלום מתחיל מבפנים החוצה. שום הסכם נרמול יחסים עם מדינה זרה לא צריך לבוא על חשבון חצי מליון תושבי יהודה ושומרון ולא מצדיק את המשך ההפליה".

דמרי חושב שמדובר במישהו שמנסה לרדת מסולם: "מתי פעם אחרונה הייתה לנו מלחמה עם איחוד האמירויות? מדובר פה על אינטרסים משותפים של האיחוד וישראל כנגד ציר הרשע של איראן ושל סוריה. יש להם אינטרסים ביטחוניים שאנחנו יכולים לשלם ולתת להם במטבע ביטחוני מבלי לפגוע בארץ ישראל. אפשר להגיע לאותה תוצאה מבלי לפגוע בארץ ישראל. למיטב הבנתי, מדובר פה על סולם שמישהו מנסה לרדת ממנו". 

על אף העובדה כי נתניהו טוען שמדובר בהמתנה זמנית, מוחמד בן זייד, יורש העצר באיחוד האמירויות, צייץ וכתב כי "בשיחת הטלפון שלי היום עם נשיא ארה"ב טראמפ וראש ממשלת ישראל נתניהו, סוכם להפסיק את הסיפוח של ישראל לשטחים הפלסטינים". יש עוד סיכוי להחלת ריבונות?

רביבי: "אני לא לגמרי מכיר את ההתחייבות כרגע אל מול האיחוד, אני חושב שהמציאות הפוליטית הישראלית היא זו שמקשה יותר על המשך התהליך. יחד עם זאת, אנחנו מבינים שבפוליטיקה ובסיטואציה מסוימת אפשר יהיה להשיג דברים נוספים. יש פה היום הישג שבעצם הולך כנגד כל מה שטענו במשך שנים, 'כל עוד יהיו יהודים ביהודה ושומרון לא תהיה נורמליזציה של היחסים ויהיה בידוד מדיני'. אנחנו רואים שלאט לאט האיומים האלה קורסים ומתבררים כאיומי סרק. לכן אני לא פוסל גם את האפשרות שגם הסיפור הזה במציאות פוליטית אחרת, או קצת יותר קרוב לבחירות בארצות הברית - יכולות להיות עדיין הפתעות".  

דמרי: "אני איש אמונה ובמשך 52 שנים ברוך ה' צמחו פה חצי מיליון תושבים, ואני מאמין שכשאנחנו נגיע ל-600 אלף תושבים, בדיוק כמו שבארץ ישראל היו 600 אלף תושבים, כך הוכרזה מדינת ישראל, בדיוק כמו שהיו 600 אלף יהודים, כך קיבלנו את התורה - נעשה את כל המאמץ בכדי להגיע למספר הזה תוך שנה-שנתיים. אני מאמין שבעזרת ה' יש עוד הזדמנויות ובוודאי שיש עוד סיכוי".