הרב שילת נגד הרב קלנר והשירות המשותף

ראש ישיבת מעלה אדומים התייחס לדברי הרב מעלי ואמר כי "הרצון להחזיר את הגלגל אחורנית ולהוביל לכך שהאישה תימצא רק במטבח הוא דבר בטל". עם זאת הוא הגדיר את את המהלך הצבאי לשירות משותף כ- "לא פחות מטופש מהרצון להחזיר את ההיסטוריה אחורנית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/02/18 10:25 ג באדר התשעח

הרב שילת נגד הרב קלנר והשירות המשותף
תוקף את מעשה הרב לאו. הרב שילת, צילום: יעקב, ויקיפדיה CC BY-SA 3.0

אחד מראשי ישיבת מעלה אדומים, הרב יצחק שילת, התייחס בשיעור שהעביר לתלמידים בשבוע שעבר  לסערת דברי הרב קלנר, אותם כינה "ביזיון אחד גדול", וכן לנושא השירות המשותף בצה"ל שאותו הגדיר כ-"מטופש".

"כידוע 'משנכנס אדר מרבין בשמחה' ולכן נדבר הערב על נושא שהסעיר לא מעט בזמן האחרון, מתוך שמחה, ולא מתוך קטרוגים או קנטורים", אמר הרב בשיחה שהגיעה לידי 'כיפה' ותומללה על ידי תלמידיו לאחר שביקש מהם להפיץ את תכניה.

הרב דיבר על ההבדלים שבין גברים ונשים כפי שמשתקף כבר בזמן בריאת העולם ובהקשר זה הדגיש כי יש תהליכים אשר אינם מאפשרים לעלום לחזור אחורנית.

"במשך כל ההיסטוריה מתרחשים תהליכים", אמר הרב שילת, "העולם לא עומד במקום ולא נשאר כמו שהיה בימי בראשית. הרצון לחזור אל מה שהיה פעם ולבטל את כל השינויים והקידמה הוא רצון מופרך שאין לו מקום, לא מבחינה מעשית ולא מבחינה אידיאולוגית או מוסרית".

כדוגמא הוא ציין את המצאת המכוניות, "אם לפני שנים היה על אדם לנסוע יום שלם על חמור כדי להגיע מתל אביב לירושלים, והיום הוא עולה על מכונית ותוך חצי שעה מגיע לירושלים – אין ספק שזוהי ברכה, כי יש המון דברים טובים שמתאפשרים בזכות זה. אמנם יש גם בעייתיות, ואפילו צד של קללה בדבר, כמו תאונות דרכים. אבל האם בגלל זה נתנגד לנהיגה ברכבים? לא יעלה על הדעת. זוהי עצת ה' ולא יכול להיות אחרת. זהו רצון ה' שכך יהיה בעולם".

הסגנון שפורסם הוא ביזיון גדול. צריך לדעת איך לדבר כשרוצים להביע דעות. ומבחינת התוכן - הרצון להחזיר את הגלגל אחורנית ולהוביל לכך שהאישה תימצא רק במטבח הוא דבר בטל, שאין לו מקום

בהמשך הוא סיפר סיפור אישי שהעיד על התפתחות הרפואה, "אשתי סיפרה לי שבאחת הלידות הראשונות היא לקחה זריקת אפידורל, שמנטרלת את הכאבים החזקים של הצירים. מישהי שהייתה על ידה אמרה לה "אבל כתוב בעצב תלדי בנים!", אז היא שאלה אותה: "כתוב גם "בזיעת אפך תאכל לחם", האם בעלך מתפרנס בזיעת אפיו?

"אלא ברור שאם האנושות התקדמה והצליחה למצוא פתרונות לזיעת אפיך ול"בעצב תלדי בנים" אז רצון ה' שהקללה הזו תשתנה. הרי הקללה היא תוצאה של חטא, את החטא אנו אמורים לתקן, וממילא יתוקנו גם התוצאות השליליות שלו".

עוד הוא אמר כי "מישהו מעלה בדעתו שאפשר יהיה להחזיר את הגלגל אחורנית שלא יהיה אינטרנט בעולם? רק שוטה יחשוב כך, הדברים האלו כבשו את העולם כי הם מביאים להרבה דברים שמועילים לאנושות, ואף אחד לא מעלה בדעתו שאפשר לזרוק אותם לפח. אמנם, יש גם בעיות וסיכונים. יש תופעה של השתעבדות למכשיר. יש תופעות של הפצת תכנים שליליים. אז מה עושים? מתקנים. משתדלים להפיק מהשינויים שקורים בעולם את הטוב, ואת הרע לצמצם, ולשאוף לנצח אותו".

בהמשך התייחס הרב שילת גם לתהליכים עולמיים מסוג אחר, "במהלך ההיסטוריה האנושית מתרחשים שינויים טכנולוגיים, כגון אלו שהזכרנו, ומתרחשים שינויים חברתיים. גם בסוג השני מדובר על עובדות ותהליכים עולמיים, שיש בהם ממד של רצון ה'. אם מדובר על תהליך שקורה בצורה בלתי הפיכה, שמקיף את כל האנושות ובהסתכלות לאורך זמן אתה מבין שיש כאן משהו שכבר לא יכול להיות אחרת – דע שזהו רצון ה', ותבין מה הטוב שבזה. אם יש בעיות אז צריך להתמודד איתן ואי אפשר לחזור אחורנית. הקב"ה משגיח על העולם, וחפץ בתיקונו".

לדבריו, "אחד הדברים הבולטים ביותר שקרו במאה השנים האחרונות, הוא השינוי במעמד האישה, השינוי בעיסוקיהן ויכולותיהן ותפקודן ורצונותיהן של נשים בעולם כולו. זו לא תופעה שקשורה למערב או למזרח, לחברה כזו או אחרת, אלא הוא קורה בכל העולם".

הרב יוסף קלנר

הרב יוסף קלנרצילום: באדיבות המצלם

עוד הוא אמר כי "העובדה היא שכיום נשים לומדות במקביל ללימודים של גברים, נשים עובדות ברוב המקצועות שקיימים בחברה, מגיעות להישגים וגם להישגים גבוהים ביותר. למשל, בישראל יש כמה מנכ"ליות של הבנקים הגדולים שהן נשים. לא צריך להביא דוגמאות והוכחות, הדברים ברורים כשמש שמבחינת היכולות השכליות נשים יכולות להגיע להישגים בדיוק כמו הגברים.

"האם זאת רק ברכה? אין ספק שיש בתהליך הזה גם סיכונים, ואפילו ממד של קללה, כי השינוי שהתחולל, השוויון בלימודים ובהשכלה ובעיסוקים ובפרנסה וכו', גרם הרבה פעמים למתחים בתוך המשפחה, לעלייה חדה במספר הגירושין, ועד למקרים קיצוניים ונוראים של רצח נשים. מעמד המשפחה התערער, וזה החיסרון שבדבר. האם בהכרח זה צריך להיות כך? לא ולא".

כאן פנה ראש ישיבת מעלה אדומים והביע את דעתו על דברי הרב יוסף קלנר, מבלי לנקוב בשמו, "נעבור לשני עניינים הקשורים לדברים הלא ראויים שנאמרו בנושא הזה לאחרונה, ונגיע גם לדבר שנוגע לנו כבני ישיבות הסדר, דהיינו הנושא של השירות המשותף.

"לפני כן נתייחס לאמירות שהושמעו, שקושרות את ההתנגדות לשינוי במעמד הנשים לבית מדרשו של מרן הרב קוק זצ"ל. קודם כל יש למחות על כך שיוצא מבית המדרש של תלמידי תלמידי-תלמידי הרב קוק סגנון בוטה, פוגעני, מתנשא, כמו שנשמע לפני שבוע – שזה בניגוד מוחלט למה שזכינו לראות ולשמוע עשרות שנים אצל תלמידי מרן הרב זצ"ל".

לדבריו, "אנחנו לא זכינו לראות את הרב קוק עצמו, אבל כל מי שפתח אי פעם ספר מספריו מכיר את האצילות, העדינות, הפאר של הסגנון ואת הגדלות האנושית שנובעת מכל שורה בכתבי הרב. כל מי שהתקרב למפתנם של תלמידי הרב קוק – הרב צבי יהודה, הרב הנזיר, הרב חרל"פ, יודע שהם לא סבלו שום התבטאות פוגענית. על היחס המכובד לנשים אין צורך לדבר, אנחנו ישבנו בחדרו של הרב צבי יהודה והחדרים ממול היו מלאים בנשים שבאו לשמוע את שיחותיו. הוא נתן מקום גדול ומכובד לנשים. וכך היה גם בשיעורים של הרב הנזיר".

הרב שב ותקף את הדברים ששאמר הרב קלנר וציין כי "הסגנון שפורסם הוא ביזיון גדול. צריך לדעת איך לדבר כשרוצים להביע דעות. ומבחינת התוכן - הרצון להחזיר את הגלגל אחורנית ולהוביל לכך שהאישה תימצא רק במטבח הוא דבר בטל, שאין לו מקום. אם יש קלקולים - צריך להתמודד איתם ולתקן אותם".

יש אופי נשי ויש אופי גברי, וההתעלמות ממנו בלתי אפשרית, כמו שאי אפשר להתעלם מההבדלים הגופניים

בחלקו השני של השיעור, ולאחר שיצא נגד האמירות נגד הנשים, ניתח הרב שילת את הסיבות שהובילו לשיח הזה ובראשן נושא השירות המשותף בצה"ל, "עכשיו נגיע לעניין הבעיה שבגללה התעורר כל הוויכוח הזה, והוא הסיפור של האג'נדה החדשה, שבאה לידי ביטוי מיוחד בצבא, בדבר ביטול הזהות המגדרית וההבדלים שבין איש לאישה. לאלה שאומרים שגם הבנות צריכות להיות קרביות, בדיוק כמו הבנים".

לשיטתו, "העניין של ביטול ההבדלים בין איש לאישה הוא עניין לא פחות מטופש מהרצון להחזיר את ההיסטוריה אחורנית. מדוע? מפני שההבדלים בין איש לאישה הם הבדלים קיימים בטבע האדם, בטבע העולם, בטבע הבריאה. את ההבדלים לא צריך ללמוד רק ממקורות דתיים, אלא מאנשי המדע. כידוע, יש הורמונים זכריים והורמונים נקביים. יש טסטוסטרון ויש אסטרוגן. מי שלא יודע את זה הוא אדם פרימיטיבי. ההורמונים הללו יוצרים גם הבדלים ביולוגיים וגם הבדלים נפשיים בין המינים.

"ההבדלים הביולוגיים ברורים מאוד, יש איברי מין זכריים ונקביים, האישה יכולה ללדת והאיש לא, האיש יכול להוליד והאשה לא. רקמות הגוף של הזכר יותר קשות ושל הנקבה יותר רכות. הדבר הזה מקיים את העולם. המשיכה המינית תלויה בזה, כן, הרכות של האישה והקישוי של האיש. קיום העולם תלוי בזה, העולם היה נגמר בדור אחד אם לא היה לנו ההבדל הזה. ללא זה אין חיים".

הרב הצביע על כך שלא קיימים רק הבדלים פיזיולגיים בין שני המינים, אלא גם אישיותיים, "גם ההשלכות הנפשיות הן כל כך ברורות שצריך להיות שוטה כדי לא לראות אותן. לכל מי שיש ילדים או נכדים יודע שהבנים עושים "פיו פיו" עם רובי צעצוע, ואת הבנות זה לא מעניין. מעניין אותן להחזיק תינוק ביד, ללטף אותו, לשחק בחבל.

"גם כשמתבגרים יש נפשיות גברית ויש נפשיות נשית. מישהו לא יודע שנשים מדברות ומביעות רגשות יותר מגברים? שיש להן סגנון נפשי מסוים? שהדבר הראשון שהן רואות ואומרות אחת לשנייה כשהן נפגשות זה משהו על הבגד היפה שאת לובשת, ושהגברים לא רואים את הבגד של החבר ולא מדברים עליו? כששתי נשים מדברות אתה רואה על תנועות הפנים את האמפתיה, את ההתחברות. אצל הגברים אתה לא רואה את זה. יש אופי נשי ויש אופי גברי, וההתעלמות ממנו בלתי אפשרית, כמו שאי אפשר להתעלם מההבדלים הגופניים".

עם זאת הוא הוסיף כי "זה לא אומר שתכונות נשיות יש רק לנשים וגבריות רק לגברים, שהכל חתוך וברור. בוודאי שלא. יש תכונות שהן מופיעות בעיקר אצל המין הזה ואצל המין השני במידה פחותה, ולהיפך. אבל ברור שאין להתעלם מזה".

צה"ל מייצר לוחמות פייסבוק? למצולמת אין קשר לכתבה

הטשטוש המגדרי הוא חורבן לעולם. למצולמת אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. אבי סולטן

הרב, שנחשב מהרבנים היותר מתונים וליברליים, התייחס לעצם שאלת גיוס הנשים ליחידות קרביות, "האם זה אומר שבת לא יכולה להיות חיילת? לא. אבל, יש מחקרים ועובדות, ידע מקצועי טהור, שההישגים הפיזיים של הנשים אינם משתווים לאלו של הגברים בגלל השוני הביולוגי. גם בעולם הספורט ידוע שאין אפשרות שנשים וגברים ישיגו אותם ההישגים. זה פשוט נגד הטבע, והמחקרים מוכיחים זאת".

לדבריו, אסור לצבא להוריד את הרמה הנדרשת רק כדי לשלב נשים בתפקידי לחימה, "אפשר להוריד את רף הדרישות הגופניות, רק בשביל להראות שגם הבנות יכולות להיות חיילות קרביות. אבל זוהי שערורייה. לסכן את בטחון ישראל בשביל זה? שחיילים מסתערים בקרב יצטרכו להסתכל אחורה ולחכות לבנות?".

בהמשך הוא ניסה להתחקות אחר המניעים שמובילים בנות לבקש לשרת כלוחמות, "מה גורם לכך שיש בנות בגיל גיוס החושבות שהן צריכות להיות בדיוק כמו הבנים? מה שגורם לכך זאת העובדה שהן נמצאות בגיל שמצד אחד הן כבר לא ילדות, יש להן הרבה כוחות וכישורים, אך מצד שני הן עדיין לא רעיות ולא אימהות, והצד הזה של החיים שלהן, הקשור למה שהתורה קוראת "חוה - אם כל חי", עדיין לא פעיל אצלן. הן לא מרגישות את הנשיות במובן העמוק שלה. האהבה והאימהות היא המימוש העמוק ביותר של הנשיות. זה לא בשביל הגברים. זה בשביל עצמן.

"אפשר להבין שזה לא עומד בראש מעייניה של בחורה בת שמונה עשרה, אבל הקרביות המיותרת הזאת עלולה להשפיע לרעה על מימוש הנשיות בשלב יותר מאוחר של החיים. גם פיזית, גם נפשית. אילו הן היו שוקלות זאת בגיל שונה הן היו חושבות אחרת. הן היו אומרות לעצמן: אני לא צריכה להתחרות עם הגברים. אני צריכה להיות מה שאני".

את האג'נדה הצה"לית, כפי שהשתקפה מהשינויים שנעשו בצבא מבחינת היחס למגדר הוא כינה כאסון, "היועצת הצבאית בנושא הנשים שינתה את שמה מיוהל"ן ליוהל"ם (יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר). התפרסם שהסמל שהיא מבקשת ליחידה שלה הוא שתי דמויות זהות, חסרות פנים, העומדות זו בצד זו. לא כמו הכרובים במשכן, שהם דמויות של איש ואישה זה מול זו, שזוהי הקדושה, הנורמליות והטבעיות. אלא שתי דמויות זהות ומנוכרות, ללמדך שאין הבדל בין איש לאישה, וכל אחד עומד לעצמו. אידאולוגיה כזאת מביאה חורבן לעולם.

"אם אין איש ואישה, אין אהבה, אין משפחה, אין הולדה, ואין עולם. אחרינו המבול, הכל מת. כבר הייתה חברת כנסת שאמרה שהמקום הכי מסוכן לילדים הוא המשפחה. זה מה שיוצא כאשר הופכים את הלא נורמלי לנורמלי".

עכשיו זה רשמי: משרד החינוך יעזור לבנות להתגייס

לא מתעלם מהמתגייסות אבל ממליץ על שירות לאומי. חיילתצילום: פלאש 90. משה שי

לסוגיית גיוס נשים ליחידות שאינן לוחמות הציג הרב שילת יחס מורכב שנע בין מצוי לרצוי, "אינני רוצה לדבר על הנושא של שמירת הצניעות בצבא, ולא על השאלה האם בנות צריכות להתגייס לתפקידים לא קרביים. מניסיוני כחייל אני יודע שהיו, ומן הסתם גם ישנן, תופעות מאד לא רצויות בנושא הצניעות. אני ממליץ לבנות לעשות שירות לאומי, ולתרום לחברה ולעם בדרך זו, שהיא לא פחות חשובה. ידוע שיש הטוענים שאפשר לדאוג לכך שבנות יראות שמים יוכלו להיות חיילות שמועילות לצבא מבלי לרדת ברמתן הדתית.

"אני לא נכנס לויכוח הזה. בכל מקרה זה לא נוגע לכם. אתם כחיילים שיוצאים לצבא מהישיבה יכולים ללכת לצבא בלב שלם, למלא את המשימה הצבאית בקדושה, ולהתמודד בקלות עם כל בעיה שתיתקלו בה".

הרב חזר והדגיש כי נושא חלק מהאג'נדות של צה"ל הן הרסניות, "הבעיה החמורה היא הדבר האובססיבי הזה של רצון לבטל את הזהות המגדרית בצבא. אם התירוץ לכך הוא הנושא של הומוסקסואלים, מה שנקרא כיום בז'רגון הלהט"בים - זהו נושא אחר לגמרי. איך צריך להתייחס לאנשים שיש להם נטיות כאלו ואחרות, האם זה גנטי או פסיכולוגי, האם זה מולד או סביבתי, ומה עושים עם זה, זהו נושא דתי וחברתי בפני עצמו. הוא לא נוגע לצבא. באופן כללי אפשר לומר שצריך להתייחס לכל אדם באהבה ובכבוד ולרצות בטובתו".

לסיום הוא סיכם את הדברים כשאמר כי "תהליכים היסטוריים, חברתיים כמו טכנולוגיים, זה דבר שלא רק שלא צריך להילחם בו ולגנות אותו, אלא דבר שצריך לברך עליו. השינויים החברתיים של קידום מעמד הנשים ונתינת מרחב וסיפוק לחייהן, זוהי ברכה לעולם ולאנושות ויש בכך יתרונות עצומים.

"זה מתאים למה שאומרת לנו התורה "זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם". זכר ונקבה, לא שניים שהם אותו הדבר. זהו סוד הבריאה והקיום. השינויים ההיסטוריים מלווים גם בסיכונים ובבעיות. אותם צריך לזהות, להיאבק בהם, להתמודד עמם, ולנצח. לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן