הרב פנדל לכיפה: "המילה חרד"לי היא לא מילה רעה"

ראש ישיבת ההסדר בשדרות אומר בראיון לכיפה כי עצמה יהודית צריכה להיות הסיירת שקופצת ראשונה ומוותרת: "ככה נזכה שכולנו נעבוד יחד". בעניין אופי המפלגה המתגבש הוא אומר: "המילה חרד"לי היא לא מילה רעה"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 19/02/19 22:21 יד באדר א'

הרב פנדל לכיפה: "המילה חרד"לי היא לא מילה רעה"
איתמר בן גביר, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

על רקע ההצעה של הבית היהודי לעצמה יהודית לקראת ריצה משותפת, ראש ישיבת ההסדר בשדרות, הרב דוד פנדל טוען שמדובר בהצעה הוגנת וקורא לעצמה יהודית להיות הסיירת שקופצת ראשונה ומוכנה לוותר: "זה הוויתור האחרון לקראת איחוד. ככה נזכה כולנו לעבוד יחד".

כזכור, הצעת הבית היהודי כוללת את המקום ה-5 וה-8 והפעלת החוק הנורווגי. אולם בעצמה יהודית מתעקשים על המקום ה-4 ולא מוכנים לקבל את המקום ה-5 במקרה של איחוד. "מצווה להתאחד, במקרה הזה זה ברור שזה טוב", אומר הערב (ג') הרב דוד פנדל לחדשות כיפה. "כל מי שמרים את הדגל של תורה ישראל וארץ ישראל צריך להתאחד. זה יהיה כוח מכפיל". בתוך כך, היום ייפגשו גורמים בכירים בבית היהודי כדי לדון בצירוף עצמה יהודית לבית היהודי, אולם גם בעצמה יהודית כאמור, לא מרוצים מההצעה של הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', וככל הנראה יעדיפו לרוץ בנפרד.

הרב דוד פנדל

הרב דוד פנדלצילום: Yonidebest-cc-by-sa ויקיפדיה

הרב פנדל פותח ואומר שצניעות היא העוצמה האמתית ולכן על מפלגתו של מיכאל בן ארי ועו"ד איתמר בן גביר להסכים להצעה של פרץ וסמוטריץ'. מצד שני, הרב פנדל מבהיר כי צריך גם להשתחרר מנקודת המוצא ומהסטיגמות על כך שכל מי שמזוהה עם הרב מאיר כהנא הי"ד הוא מוקצה. "אנשי עצמה יהודית מניפים את אותו הדגל של תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל. הם אנשים נהדרים".


אתה חושב שעוד גורמים שמניפים את אותם דגלים צריכים לחבור?
הייתי מאוד שמח שגם אל ישי ייכנס. לציונות הדתית יש כל מיני גוונים. הגוון של עצמה יהודית לא מיוצג מספיק בכנסת. הבית היהודי והציונות הדתית צריכה לחזור ולהיות כוח משמעותי בכנסת. אני קורא לעצמה יהודית לקבל הצעות שנשמעות הוגנות. הם חייבים לסגור ולהביא את הבשורה של האחדות. 

ראשי

אנשים נהדרים שצריכים גם לוותר | מיכאל בן ארי ואיתמר בן גבירצילום: Hadas Parush/Flash90

אתה רואה בחיבור הזה משהו שהוא מעבר לבלוק טכני?
תמיד אפשר למצוא מכנה משותף. צריך לשבור את הקרח ולשבור את הסטיגמה הזאת שהם מוקצים ושהם מחוץ ליישוב. צריך להיכנס ביחד בצניעות. צניעות זו המידה הכי חשובה שעצמה יהודית צריכה לאמץ כעת. הם צריכים לקבל את ההצעה של הבית היהודי.


בניגוד לדבריו של הרב אלי סדן, הרב פנדל מסביר כי אין באמת חילוקי דעות אידיאולוגים בין הבית היהודי לבין עצמה יהודית.  "הכנסת זה לא בית מדרש. זה לא פרק באמונה שצריך לכתוב יחד, הניואנסים האלה מתגמדים שמגיעים לשאלות הקרדינליות – שלמות הארץ, שלמות התורה, שלמות העם", מסביר הרב. "אני רואה שההבדל ביניהם הוא קטן, לעומת המשותף בין הסיעות. צריכים להתאחד ולייצג את הקול הכל כך ברור הזה".


איך אתה מקבל את הביקורות שהבית היהודי הופך לחרד"לי יותר?
המילה חרד"לי היא לא מילה רעה. אני חושב שמי שיגיד שיפעת ארליך זה חרד"לי, הוא לא מדייק. אנחנו מדברים בקול אחד של ציונות דתית שכל מה שיקר לנו – אהבת התורה ואהבת הארץ. יש כאן ציבור ענק מכל הגוונים שרוצים אחדות. רוצים לרוץ קדימה עם כל הדברים המשותפים. אם הנציגים יהיו טובים ומלאי עצמה זאת תהיה סיירת.